Fällor?

Jag fick frågan från en vän, nu när jag känt att jag måste köra en ny viktminskning;
- Vad är dina fällor?

Jag kan konstatera att jag vet ganska väl vad som är mina fällor, dvs varför kan jag inte hålla min idealvikt?

Jobbet - Mitt jobb tar oerhört mycket tid. Det är så många som söker vår hjälp och det är så svårt att säga nej. Man vill ju så gärna hjälpa. Det innebär emellertid att det mesta av den vakna tiden (nästan) ägnar jag åt jobbet, på ett eller annat sätt.

Jobbet innebär att jag har svårt att slita mig på kvällarna och gå och träna. I dag blev jag t ex fast länge (till kl 17.45) på tingsrätten. Det var inget jag kunde påverka, eftersom vi satt i förlikningsförhandlingar. Vi nådde också en förlikning som båda parter var missnöjda med; en bra förlikning alltså.

Min morgonträning blir därför viktig, eftersom jag många gånger får släppa på ambitionen att komma iväg på kvällen. Det gäller att jag inte gör avkall på morgonträningen, även om den inte kan ersätta ett träningspass på gymmet!

Viss mat. Jag har vissa svagheter. Ett knäckebröd med ost och gurka/paprika är gott på kvällen. Särskilt om det är mitt eget, hembakta, knäckebröd. Ett par Mamma Scans Köttbullar (en riktigt last). Kombinationen - knäckebröd, köttbullar och inlagd gurka .... Mmmm! Cashewnötter och jordnötter! Underbart gott! Pasta. Jag älskar pasta, men fullkornspasta är helt OK.


Annars tycker jag inte att maten är några problem. Vi äter sunt, med bra råvaror, inte mycket fett, inte mycket potatis, ris och pasta, inte mycket såser, utan däremot mycket grönsaker och sallader.

Kakor och godis är jag däremot inte särskilt förtjust i. Om jag vill äta något i godis väg blir det gärna mörk choklad som har en kakaohalt över 70 %.
Dryckerna. Ja visst - jag älskar vin, både vitt och rött. En whiskey innan maten är inte fel. En god drink en varm sommarkväll ("vindrinken" är en favorit). Självklart måste man vara sparsam med alkoholintaget om man vill bibehålla sin idealvikt. Jag är fullt medveten om det och jag undviker därför starksprit för det mesta.


Semester - På semestern slappar man mer, tränar mindre, äter och dricker godare. Här vill det till att jag skärper mig och ser till att träna på något sätt och att vaka över de goda drinkarna m.m.

Ja som ni ser så känner jag ganska väl till mina fällor och med min Mentala Träning kan jag lära mig att övervinna dem. Men att ändra ett beteende tar tid. Ett beteende man har byggt upp under ett helt liv (jag är 59 år) ändrar man inte på ett par månader. Man räknar med att det tar flera år att ändra ett invant beteende. Så både jag och omgivningen måste ha tålamod med mig. Det är som vattnet som urholkar stenen. Det tar tid, men det går.


Det är säkert många som tycker att det är ett dj-la tjatande om vikt, viktminskning, Mental träning osv. Men detta är ju en av anledningarna till att jag började blogga. Jag vet också att många uppskattar att jag bloggar om det. Jag vet också att jag inspirerar många. Så även om vissa tycker att jag tjatar om detta ämne, så tänker jag återkomma till det i min blogg. Men som den uppmärksamme bloggläsaren nog märker, så handlar bloggen om så mycket annat också.

Med min blogg vill jag både inspirera, irritera, glädja och förarga. Så käre bloggläsare, du får allt stå ut med att jag kan bli tjatig emellanåt. Jag hoppas att jag med min blogg kan göra skillnad, sätta avtryck och förändra, inte bara för mig själv utan även för andra.

Ha det bäst!
Ewa

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229