Endorfiner - Må-bra-hormonet

Så här säger Wikipedia om endorfiner:

Endorfin är ett peptidhormon (opioidpeptid) som kroppen tillverkar själv av proopiomelanokortin, och som lindrar smärta. Hormonet påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid skratt, stress, motion, men även av sex och förälskelse.
 
Endorfinutsöndringen kan leda till "träningsnarkomani", vilket är en kombination av kemiskt beroende av endorfin och ett psykiskt beroende. En studie har visat effekten av endorfin, mätt i milligram morfin injicerat intravenöst, att 45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin.
 
Endorfin anses ofta vara kroppens eget morfin, av den anledningen att ämnena, precis som morfin, heroin och andra opiater, binder till så kallade mu-receptorer. Kemiskt är dock endorfin och morfin helt obesläktade. På samma sätt som effekten av morfin och heroin kan hämmas med hjälp av naloxon, har detta ämne samma hämmande effekt på de kroppsegna endorfinerna.
Nu när jag kommit igång med min träning känner jag verkligen den positiva effekten av endorfinerna. Jag mår så himla bra! Det är så skönt att ha avverkat ett träningspass och sedan efteråt känna de positiva effekterna av de väckta endorfinerna.
Detta är ett beroende som jag vill ha - träningsnarkomani. Man brukar ju säga att träningen till slut blir ett "gift" och det är just det som händer, nämligen att min blir både kemiskt beroende av endorfinet och psykiskt beroende av att träna.



Endorfinerna är helt enkelt kroppens eget må-bra-hormon. Jag mår bra när jag känner att jag tar ut mig i träningen; oavsett om det är den snabba morgonpromenad, styrketräningen där jag maxar vikterna till vad jag orkar, Dance-Jam-träningen som verkligen är svettig, eller simningen.




Det viktiga är, tror jag, att man har roligt och njuter av träningen. Man ska inte plåga sig med sådan träning som man inte gillar (bara för att andra gör det eller säger att du ska göra det), utan man ska hitta de roliga sätten att röra sig på. DÅ tror jag att man maxar endorfinproduktionen. För endorfinerna vaknar till liv också när man skrattar och har roligt. En kombination som innebär rolig träning måste därför innebära att du frigör och väcker massor med endorfiner.

I dag har det för min del dels blivit en morgonpromenad på drygt 3 km som tog 37 minuter att avverka och sedan ett styrketräningspass på en timme. I morgon blir det morgonpromenad och simning på kvällen (första gången efter sommaruppehållet).



Gör som jag. Hitta roliga träningsformer och bli lyckligare!




Ha det bäst!
Ewa

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229