En vingårdsresa i Margaret River

Efter en god natts sömn steg vi upp vid halvåtta tiden. Annelie och jag gick ut på en härlig morgonpromenad och Sven började förbereda frukosten.

För oss blev det en spännande och skön promenad. Alltid spännande när man ska utforska nya områden och när man väljer en viss gångväg i en viss riktning vet man inte riktigt var man hamnar. Vi såg både allehanda fåglar och fantastiska hus på vår promenad. För att inte tala om de fantastiska ständerna och havsvyerna.

När vi kom tillbaka från promenaden hjälptes vi alla åt och färdigställde vår ”förstärkta frukost” som vi avåt ute på balkongen med en fantastisk havsutsikt. Som Annelie sa: ”När man bor borta på semester så ska man bo bättre än man gör hemma.” Det ligger faktiskt något i det.

Under tiden vi åt fick vi besök av några av traktens fåglar, bl a en papegoja.

Vid halv elvatiden var vi klara för avfärd och begav oss ut på vår rundtur i Margaret River området och besökte några vingårdar (Larry Cherubino Cellar Door, Brookland Valley, Cape Mentelle), provade vin, köpte vin, provade choklad, såg underbara vyer och åt god lunch (i byn Margaret River).

Vi avslutade dels med ett besök vid stranden i Yallingup, dels stranden Meelup Beach som ligger vid Leeuwin-Naturaliste National Park.

Färden dit gick Cowaramup. Varför byn heter så är ganska självklart när man kommer dit 😊.

I Cowaramup ser man koskulpturer i naturlig storlek överallt

Trots att vi inte var särskilt hungriga efter den stadiga lunchen och fika med kaffe och en stor glass bestämde vi oss för att bege oss till en restaurang på en vingård i närheten av Dunsborough. Det var vingården Palmers Wine. Trots att man skulle boka bord, vilket vi hade försökt men de svarade inte, så fanns det ett bord för oss.

Vi åt en lätt måltid, med ett par smårätter och en väldigt god lax. Vi beställde sedan in en dessert som vi delade på. Det var en väldigt trevlig matupplevelse med trevlig personal och fin miljö

Avslutade dagen och kvällen i lugnt tempo ”hemma i huset vid havet” och lade oss innan midnatt.

I kväll är det schlagerfestivalen i Sverige och den kan vi se kl 03 här om vi vill. Det vill vi inte så det blir att se den i efterhand och vi bestämde att avstå från att gå ut på FB innan vi sett programmet här 😊