En intensiv förmiddag på Västra stranden av Luxor

Om vi tyckte att vi hade en tidig start de tidigare morgnarna så blev det värre i dag. Kl 6 steg vi upp och kl 7 mötte vi Hussein i lobbyn. Vi började med att åka över Nilen till västra stranden med en av flera transportbåtar som går över floden.

Första stoppet blev Konungarnas Dal, där det f n finns 64 upptäckta, renoverade och för allmänheten öppna gravkammare för lika många kungar. Den enda som inte var plundrad på sitt innehåll var Tutankhamons. Den var vi inte inne i för den är tom och innehållet finns i egyptiska Antikvitetsmuseet i Kairo.

Vi besökt emellertid tre andra gravkammare. När vi passerat entrén och den obligatoriska säkerhetskontrollen fick vi åka ”tåg” på hjul bort till området där gravkammarna finns. Hussein berättade för oss och visade bilder på sådant som vi skulle vara uppmärksamma på. Guiderna får inte följa med in för det skulle bli alltför störande om alla guider på olika språk skulle berätta för sina grupper.

Historien bakom Konungarnas dal är att man hade problem med att alla gravkammare plundrades av araberna när man byggde dessa som pyramider. Vid tiden för Det Nya Riket ville kungen därför göra på annat sätt för att lura gravplundrarna. Man skulle gömma gravarna och lägga dem under marken. Därför skickade kungen ut översteprästen och en arkitekt som skulle hitta en lämplig plats. När de hade letat i 17 dagar hittade de den plats som sedan skulle bli Konungarnas dal. Där började man sedan bygga kungens grav.

Varje grav har sin egen planering/planlösning och graven började byggas från det att kungen föddes och framtill att han dog. Därefter fortsatte arbetet med att färdigställa graven. Det kunde ta upp till 45 år att göra färdigt en grav.

Vi började med Ramses III:s gravkammare (gravkammare nr 11). Ramses III (20:e dynastin, 1187 – 1151 f Kr) var mest känd som kungen som besegrade havsfolket. En krigarkonung av betydelse. Det går egentligen inte att beskriva upplevelsen av att komma in i dessa gravkammare, med sina inhuggna hieroglyfer och bilder av kungen och hans offergåvor till gud m.m. Allt original, alla färger original. Den restaurering man gör är att gräva fram gravkammaren, borsta den ren från sand och få fram de välbevarade gångarna och målningarna i både tak och på väggar.

I Ramses III:s grav kan man se den trehövdade ormen, den skyddande falken osv. Det är den längsta gravkammaren (188 m lång).

Nästa gravkammare (nr 6) tillhör Ramses IX (20:e dynastin). Där ser man många bilder av bl a solguden Ra, av den skyddande och lyckobringande kobran. Fantastiska takmålningar.

Slutligen besökte vi gravkammare nr 2 som tillhör Ramses IV (20:e dynastin). Det är den största gravkammaren som är ett familjemausoleum. Bl a finns det dekorationer av de heliga böckerna och i taket målningar av den skyddande falken och solgudinnan som sväljer solljuset (takmålning).

Efter konungarnas dal besökte vi en alabasterfabrik, där man inte bara tillverkade handgjorda alabasterföremål utan även föremål i granit och andra stenar. Vi fick berättat för oss hur man skiljer falska föremål från äkta och handgjorda från fabriksgjorda. Det var fantastiskt vackra saker och här köpte vi några saker som minne från denna fantastiska resa.

Nu var det dags att besöka det storslagna templet som tillhörde Hatschepsut (hot-chicken-soup). Hon var dotter till Thutmosis I, den 18:e dynastins härskare och hon var den första kvinnan som blev kung över Egypten. Hon lindade sina bröst och klädde sig som en man. Hatschepsut var den förste som gjorde expeditioner utanför Egypten och hon gjorde expeditioner till Punt (numera Somalia). Detta finns avbildat i hennes tempel. När Hatschepsut blev kung var hennes styvson (senare Thutmosis III) bara 7 år. När han blev vuxen lät han döda henne och tog över makten och förstörde (nästan) alla avbilder i hennes tempel och i vissa fall satte han dit sin egen bild.

När vi hade besökt Hatschepsuts tempel kunde vi välja mellan att åka till Drottningarnas dal, där alla drottningar, prinsar och prinsessor ligger begravda, eller till Arbetarnas dal. Vi valde det sistnämnda, vilket visade sig vara rätt val.

Arbetarnas dal består av lämningar av de hus där arbetarna (eller egentligen arbetarnas chefer) bodde. För att de arbetade så hårt och bra med kungens gravkammare fick de som gåva av kungen göra egna gravkammare. Målningarna där i dessa små gravkammare, är fantastiskt välbevarade. Man fick inte fotografera med en muta till vakten kunde man göra det ändå. Jag valde att avstå från mutan, vilket fick guidens gillande. Dessa gravkammare (tre stycken) var svårtillgängliga och smala och hade lågt i tak, med höga trappsteg att gå i (ett riktigt träningspass). Sven med sin bytta höft valde att bara gå in i den första. Det var tur för det var knappt att jag kunde krångla mig igenom gångarna i de olika kammarna. Målningarna visade arbetarnas liv och av dessa att döma levde de ett gott liv. De var väl så vackra som kungarnas gravkammare, men det var ju arbetarna som gjorde dem alla.

I arbetarnas dal fanns också ett tempel som låg högst upp på kullen och där man hade en storslagen utsikt över Luxor, både västra och östra stranden. Även detta tempel var en upplevelse att se.

Slutligen stannade vi vid Medinet Habu Templet. Hit kommer inte många turister för resebolagen åker inte hit och det finns inte så stor efterfrågan eftersom templet inte är så känt. Det visade sig emellertid vara det mest imponerande av dem alla. Det byggdes av Ramses III.

Som avslutning stannade vi och fotograferade de två jättestatyerna i det tempelområdet som är det största i Egypten men som har förstörts i samband med en jordbävning.

Det var en otrolig förmiddag vi startade som sagt kl 7.00 och var tillbaka på båten kl 12.30. Vi hade gått kilometervis och nästan så gott som hela tiden, nåja vi åkte ju med vår minibuss mellan ställena också. Kl 13.30 var det dags för lunch och sedan gick vi upp och lade oss på soldäck. Båten lämnade Luxors hamn kl 14.45 och resan gick mot Edfu. Vi nöjt av båtfärden och ”afternoon tea” och satt i vår hytt och såg båten glida över Nilen.

När det mörknat (vi hade dragit ifrån gardinerna) hörde vi plötsligt rop. Det visade sig vara några män som tagit sig ut med båt och låg bredvid vårt fartyg och ville göra affärer/få pengar av passagerarna. Vi ignorerade dem, men andra pratade med dem så de låg kvar en god stund.

Klockan 19 var det cocktailparty och information om fartyget och personalen och kl 19.30 åt vi som vanligt en god buffé. Avslutade kvällen med lite småprat i hytten.