En fantastisk dag i Barcelona

Klockan sju började alarmet spela, för vi som skulle till Barcelona hade bestämt att stiga upp då för att komma tidigt iväg. Det var tur för det blev en lång och het dag i denna fantastiska stad.

Vi tog en taxi till stationen Sant Vicenç de Calders, som är den närmaste stationen. Det påstås att det är ca 1,5 km dit och tar 20 minuter att gå, men med tanke på taxins väg dit, tror jag att det är en glädjemätare.

Vi köpte returbiljetter, sju stycken. Det var jag, Sven, Annelie, Nicole, Carina, Viktor och Amanda som åkte iväg. Andreas, Hanna, Devon och Winston stannade hemma vi poolen. Tåget till Barcelona tog ca 50 minuter och vi var där vid 11-tiden.

Resan in bjöd på skiftande intryck allt från graffiti målat på hus och murar till badstränder och vackra byggnader.

Vi hade bestämt att ta en hop-on-hop-of-busstur i staden för att se så mycket som möjligt på den korta tid som vi hade på oss.

Efter en del förvirring om var bussarna gick, var biljetter kunde köpas, efter att frågat ett gäng poliser och när vi till slut hittade en engelsktalande tjej som både sålde biljetter, tog betalning med kort och gav fin information, kunde vi till slut börja resan med Röda linjen från stationen Barcelona Sants.

Här är lite axplock av bilder från allt vi fick se.

Barcelona är en fantastisk stad och man hade lätt kunnat tillbringa en vecka här för att hinna med att se allt på närmare håll.

När vi kom fram till La Rambla och hållplatsen där man kunde byta från röd till blå linje var det lunchtid och vi gick till en restaurang och åt jättegod tapas och Caesarsallad till Sven och mig. Det kalla fatölet satt som ett smäck efter över en timme på bussens ovanvåning i gassande sol och 30-graders värme.

Efter lunchen, som höjde både blodsocker och humör, blev det lite shopping på La Rambla.

När alla fått vad de ville ha fortsatte vi med den Blå linjen runt i norra Barcelona. Bl a fick vi se katedralen Sagrada Familia och fotbollsstadion, som är Barcas hemmastadio. Vi gick inte av någonstans, utan åkte med bussen runt och efter ytterligare ett byte till röda linjen hamnade vi på stationen Barcelona Sants igen.

Tåget tillbaka avgick 17.06, men var inte ett expresståg, så vi var framme vi 18.15. Av en händelse stod taxichauffören José där, han som körde oss från flygplatsen och han kunde ta oss alla sju i stora bil.

När vi kom hem hade Monique och Alex redan anlänt med tio pizzor och två tårtor. Efter en snabb dusch lät vi oss väl smaka och det blev ytterligare en trevlig kväll med dem.

Några av oss avslutade sedan kvällen med ett härligt kvällsdopp.

I morgon börjar nästa upplevelse när vi ska ”mönstra” ombord på Epic och börja seglatsen på Medelhavet.