EN DAG I PERTH PÅ EGEN HAND

I dag hade vi bestämt oss för att åka in till Perth på egen hand. Ja, det går faktiskt att ta sig runt här i landet utan att behöva besvära Annelie hela tiden.

Så efter frukost och efter att jag skrivit ett par blogga, som jag dock inte hann publicera pga att det skulle hanteras en del bilder innan publicering och det tar sin lilla tid, så begav vi oss iväg. Det är absolut inga problem att åka kollektivt från Annelies hem. Bussen går ute på den stora parallellgatan bara 5 minuters gångväg. Man tar buss 930 och kommer då in till Perth City (CBD, Central Business District). Resan tar cirka 40 minuter. Det kostar cirka 5 $ att åka enkelresa över 2 zoner.

Vi hade tänkt åka till ändhållplatsen vid Elisabeth Quay, men busschauffören tipsade oss om att hoppa av vid St Georges TCE och gå ner till hamnen. Vilket bra tips för på det sättet hamnade vid i parken till the Supreme Court (Supreme Court Gardens) och domstolsmuseet.

Domstolsmuseet ligger i Perths äldsta byggnad. Byggnaden var domstolsbyggnaden mellan åren 1836-1837. Sedan har det använts både som kyrka och skola m.m.

Det blev ett intressant och givande besök på museet och man kunde både läsa och höra om Australiens historia vad gäller lagstiftning för kvinnor, barn och för ursprungsbefolkningen aboriginerna.

Bl a kunde man ta del av historien om Australiens första kvinnliga jurist, Edith Haynes. Hon blev jurist 1900, men 1904 förbjöds advokatsamfundet henne att verka som advokat eftersom uttrycket ”every person” i the Legal Practitioners Act inte inkluderade kvinnor.

Efter museumbesöket fortsatte vi till Elisabeth Quay där vi åt lunch i form av Fish and Chips. Verkligen inte det nyttigaste man kan äta, men nästan ett ”måste” att göra det minst en gång på en semesterresa i Australien.

Efter lunchen strosade vi upp i gågatorna och Perths shoppingcentrum. Egentligen är inte Perths centrum vad gäller shopping så stort och det är helt hanterbart att gå fram och åter i gatorna där under några timmar.

Vi hittade små mysiga gränder där det var äldre bebyggelse och mysiga små affärer.

På Elisabeth Quay träffade Sven på en ”kollega” som han började prata med. Han hade lagt hela stenläggningen på den nybyggda delen av området.

Det blev också ett litet kyrkobesök (Wesley kyrkan) på vår promenad. Så min dag var räddad, både domstolsbesök och kyrkobesök.

Innan vi begav oss till bussterminalen tog vi en öl på the Globe. Vi fick också kontakt med Annelie och kom överens om att hoppa av i närheten av hennes kontor för att sedan åka och handla gemensamt.

På kvällen fick vi en underbart god laxanrättning.