En busstur ut i det blå

Vaknade på morgonen och konstaterade att det nog skulle bli en hyfsad dag vädermässigt. Efter frukosten packade vi ihop vår ryggsäck och begav oss ner till byn för att hoppa på den blå bussen, dvs den norra turen. Det blev en intressant dag, med bra väder (förutom att det blåste).

Vid frukosten var vi som vanligt uppvaktade av en av hotellkatterna. Nåja jag får ju själv skylla mig, eftersom jag börjat sticka åt honom lite matbitar.

Vi behövde inte vänta länge på bussen och den tog oss till Sliema, via St Julian’s. Det var hit vi kom även med den röda bussen. I dag var det alltså blå buss som gällde och den norra turen på ön.

I dag fungerade hörselslingorna. Till vår förtjusning var det en tjej som talade skånska som guidade oss. Vi fortsatte färden till Valletta och sedan ut på landet.

Vi åkte igenom staden Mostar med sin katedral som under andra världskriget träffades av en bomb. Som av ett under skadades ingen av alla de som tagit skydd i kyrkan och bomben detonerade inte heller. Alla människorna undkom oskadda. Efter kriget kom piloten, som av misstag släppt bomben över kyrkan i stället för över militärflygplatsen, för att be om ursäkt. Han förläts och hyllades av människorna för sitt mod att komma och be om förlåtelse.

Nästa viktiga stopp för bussen var staden Mdina, den tidigare huvudstaden på Malta. Mdina har bebyggelse som kan spåras tillbaka till 1500 F.kr. Mdina kallas också den tysta staden. Vi har varit i Mdina tidigare, så vi valde att följa med bussen ytterligare en bit.

Vi passerade också Golden Sands och hotellet vi bodde på förra gången.

När vi kom till staden Bugibba hoppade vi av och åt lunch på restaurang där med utsikt över havet. Det var underbart väder och vi satt ute och njöt av solen. Det blev cirka en timmes uppehåll i Bugibba för vår del.

Sista stoppet på dagens rundtur var vid Maltas national akvarium. Det var mycket trevligt och visade de flesta av de fiskar som man kan beskåda runt Malta.

Vi var tillbaka vid St George’s bay vid 16-tiden. Efter en lite shoppingrunda gick vi till hotellet och kopplande av. Mycket nöjda över dagen.

På kvällen åt vi på Da Marina och tog en avslutande irish coffee på Café 24. Vi var som sagt mycket nöjda över dagen och med dessa två bussturer (den röda och den blå) har vi sett en stor del av ön.

StenhagenBettan
StenhagenBettan,
Inte mata katterna vid borden nouw.com/stenhagenbettan
Ewabethsblogg
Ewabethsblogg,
Ha ha jag vet, men han är nog van att få lite mat av gästerna. Bröd med ost gillade han inte dock. Han är lite sparsmakad den där katten.nouw.com/ewabethsblogg
Ja vi är egentligen emot resor med för mycket turiststuk, men den här typen av rundresor (Hop-on-hop-off) gillar vi. Man får se mycket och man får bra information om landet (om hedset-systemet fungerar). Vi upptäckte fördelarna med detta när vi var på kryssning i somras.nouw.com/ewabethsblogg