Efter tre veckor på Helfart

Så var det dags för vägning igen. Efter tre veckor (halva tiden) på helfart har jag minskat totalt 6 kg och jag har 8,3 kg kvar tills jag nått min målvikt. Denna veckan har viktminskningen "bara" varit 1,1 kg.


En sak man ska tänka på när man går ner i vikt och samtidigt, som jag nu gjort, börjar träna är att muskler väger mer än fett. Så när man bygger upp sin muskelmassa kan det bli så att viktminskningen inte blir så stor. Det är ju inte muskler man förlorar (och vill förlora) när man går ner i vikt, utan fett.

Nu har jag alltså tre veckor på mig att bli av med resterande 8,3 kg, vilket innebär en viktminskning på ca 2,7 kg per vecka. Kanske satte jag målet för optimistiskt, men helfarten har jag bestämt att jag ska köra i 6 veckor. Om jag sedan har något kilo kvar till målvikten så får jag gå ner det under Halvfart. Det är alltså möjligt att jag kommer att justera målet, eller rättare sagt tiden för när jag ska ha nått målet.

Mitt mål var ju att: "Den 17 september 2012 väger jag 70 kg". Det är ju faktiskt också möjligt att jag justerar målet på så sätt att jag känner mig nöjd när jag nått t ex 72 kg. Det beror helt och hållet på måtten och hur min spegelbild ser ut. Det är ju inte bara kilona man ska stirra sig blind på, även om det för mig är ett bra sätt att mäta om jag ligger rätt i vikt i förhållande till min längd och kroppskonstruktion.

Ha det bäst!
Ewa

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229