Det går att lära gamla hundar sitta

Började som vanligt dagen med min morgongröt. Innan jag åkte till jobbet tog jag adjö av Annelie som åker hem till Australien i dag. Tur att vi ska dit i april/maj. Tiden går fort och snart är vi där.



Sedan slutet av november har jag deltagit i en Weight Trainer grupp. Det innebär att vi under 12 veckor träffas i storgrupp på Coachträff vid sju tillfällen, vi tränar i mindre grupper (smal groups) 1-2 gånger i veckan x 50 minuter med vår coach, Emmelie Rydgaard. Det är verkligen tuffa träningspass. I min grupp, som tränar kl 07.15 på morgonen är vi bara tre stycken. Det innebär att man inte kan smita undan, utan har ögonen på sig hela tiden.


Tyvärr fick jag en taskig start i gruppen eftersom vi var på semester i två veckor precis i början. Sedan drabbades jag av förkylning och kunde inte träna på cirka två veckor. Det blev alltså fyra veckors "tapp" och målet som jag satt upp inför avslutningen den 3 februari. Men jag är på gång både med träningen och med maten. Når jag inte målet nu så blir det senare, men det blir.

Det är ett tufft mål, som innebär en viktminskning om cirka 1 kg i veckan. Målet satte jag i november och jag hade inte räknat med tappet, även om jag visste att vi skulle på semester.

När det gäller träningen är jag verkligen inne i ett riktigt flow. Jag tränar 4-5 dagar i veckan och träningen är verkligen varierande. Som exempel blir det denna veckan följande;
Tisdag - Gruppträning (smal group) med WT (50 min)
Onsdag - Indoor + Mage/rygg (25 min x 2)
Torsdag - Cirkelfys + Rörlighetsträning (25 min x 2)
Fredag - Multiträning (25 min)
Lördag - Vibroträning (25 min)

Mina tre år med PT-träning har verkligen inneburit att jag har fått en annan inställning till träningen. I dag tränar jag inte för att gå ner i vikt, utan för att må bra och att orka mer.


För mig är utmaningen maten. Det är ju också så att för en viktminskning betyder maten 70-80 % och träningen 20-30 %. För min del skulle jag nog säga att maten betyder 80 %. Det innebär att jag måste sköta matdelen både vardag och helg. Av den anledningen har jag bestämt att inte dricka någon form av alkohol förrän jag har nått min målvikt.

Det innebär också att jag ska äta tre huvudmål varje dag; Frukost - Lunch - Middag, samt därutöver tre mellanmål. I detta sammanhanget är Food Boxen guld värd. Food Box går att köpa på många gym, bl a på vårt gym SHE. Det finns 12 olika rätter (tror jag) och därför tar det ett tag att tröttna på dem. De är perfekta för mig att äta som kvällsmat vid 17-tiden på jobben. Värms i 7-8 minuter och är sedan en fullvärdig måltid på 400-500 kcal.

I kväll på gymet berättade jag för coachen Emmelie att jag ätit kvällsmat och efter träningen skulle gå hem och äta "kvällsmellanmålet" bestående av keso, ägg och stenbitsrom. Spontant kom det för henne:
- Bra där. Det går tydligen att lära även gamla hundar att sitta.

Så är det. Den här hunden har lärt sig träna och nu ska jag lära mig att sköta maten också för att nå min målvikt och sedan hålla den. Till min hjälp använder jag appen Lifesum. Jag tycker att den är jättebra. Lätt att använda. Man kan t ex scanna alla produker med steckkoder. Sedan får man ett dagligt omdöme om hur balansen i maten har varit. Man ser också under dagen hur många kalorier man ätit och vad man har kvar.

Min nästa utmaning blir sömnen. Att lägga mig i vart fall före kl 23 och att stiga upp kl 5 (vilket ger 6 timmars sömn). Det är det minsta som man behöver ha faktiskt. Just nu kommer jag sällan i säng innan kl 24 eller ännu senare. Därför säger jag i kväll;

- God Natt, kl är 22.40.

Gillar

Kommentarer

Emelie Mossberg
Emelie Mossberg ,
Härlig lösning Ewa!! Jag hejar från lödde!
Ewabethsblogg
Ewabethsblogg,
Tack snälla. Du är fortfarande med mig i mina tankar. Saknar dig.nouw.com/ewabethsblogg
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229