Avsked till Margaret River och avslutning med Eurovision song contest

Vädret kan verkligen vara föränderligt. I går var det en underbar morgon med knappt någon vind och härligt solsken. I dag var himlen grå och mulen, det blåste och vågorna gick höga på havet utanför. Så istället för att inta frukosten på balkongen i solen, blev det idag till att sitta inne och titta på havsutsikten. Fast fachinerande även det. Frukosten var dock lika god och vi behövde inte dela den med traktens fåglar. Det finns alltid något positivt att hitta.

Det var utcheckning från huset kl 11.00 och vi kunde ta det lugnt och checkade ut strax före 11. Först åkte vi in till Dunsborough och strosade runt där i drygt en timme. Det var ju söndag och alla butiker, särskilt de små, var inte öppna. Annelie hittade dock en mysig rosa tröja som hon köpte. Jag hittade en födelsedagspresent till barnbarnet Amanda (en liten rolig grej). Dessutom hittade Sven och jag en sak som vi köpte till Annelie och fick smussla med både i affären och efteråt. Jag betedde mig nog konstigt för expediten tittade lite misstänksamt på mig. Hon trodde väl att jag skulle stoppa på mig något utan att betala.

Efter den lilla shoppingturen i Dunsborough fortsatte vi till den sista vingården som vi tänkte besöka. Det var samma ställe som där vi åt middag igår, nämligen Palmer Wines som ligger strax utanför Dunsborough.

Det visade sig bli ett väldigt trevligt besök. Killen som serverade oss vin i går visade sig jobba i ”vineriet” och fixade provsmakning för oss. Det var bara vi där och han kunde ägna all sin tid åt oss. Han visade sig vara både kunnig, påläst och engagerad. Han gjorde det precis så som man vill ha det när man kommer till en vingård för provsmakning. Jag älskar när det blir personligt och informativt.

På vissa ställen är personalen neutral och bara häller upp vinet pekar på listan vilket vin man smakar och sedan inget mer. Det inspirerar inte, även om vinet kanske är gott.
Men så kommer man till ”guldkornen” där man får höra om druvornas historia, var de växer, vilka vinår som varit bra och dåliga, historien bakom just den vingården osv osv. Vi hittade en sådan förra gången vi var här (för 4 år sedan) men kom inte ihåg vad det hette och var det låg och därför hittade vi inte det denna gången. Nu hittade vi dock ett nytt favoritställe.

Palmer visade sig vara just ett ställe där man fick den där personliga touchen och efter vinprovningen lämnade vi våra kontaktuppgifter och blev medlemmar i deras vinklubb. De kan t o m erbjuda sig att skicka vinet till oss från Australien till Sverige. Förutom det trevliga och kunniga bemötandet så har Palmer väldigt goda viner, både mousserande, rosé, vita och röda. Det blev en lååååång vinprovning och inköpa av flera olika viner. En del ska få åka med hem till Sverige.

Inte snålades det med kvantiteten heller vid provsmakningen (Nej - vi spottade inte ut vinet) och det blev ett flertal centiliter som inmundigades, eftersom vi smakade både på mousserande, rosé, vita och röda viner. Tur att vi hade chauffören Annelie med oss :).

Efter detta lyckade och avslutande vingårdsbesök rullade vi vidare norrut. Det började närma sig lunchtid, men efter den stadiga frukosten var vi inte jättehungriga och bestämde oss för att köra vidare mot Busselton och äta lunch där. Vi begav oss till en restaurang som ligger precis vid stadens berömda pir/brygga (Jetty). Fortfarande inte superhungriga tog vi något lätt. Jag bestämde mig för en asiatisk sallad med skuret oxkött.

Efter lunchen lämnade vi det finna Busselton för den fortsatta färden norrut. Om ni är i dessa krokarna någon gång så missa för allt i världen inte Busselton. Det är en väldigt trevlig ort, inte minst när det är sommar och sol. I dag var det ganska kyligt (15 grader) och blåsigt och något besök på bryggan/piren (the Jetty) blev det inte den här gången. Vi har varit här en gång tidigare och då gick i längst ut på bryggan.

Bryggan i Busselton är världens näst längsta brygga med sin 1 841 meter. Bryggan är också den längsta träkonstruktionen på södra halvklotet. Ungefär 500 000 besöker bryggan varje år. Den började byggas 1853 och den första delen öppnades för allmänheten 1865 och den var då 176 meter lång. Från början användes bryggan för lastning och lossning av varor från fartygen som lade till där. Bryggan har sedan byggts ut vid ett flertal tillfällen fram till 1960 då den byggdes ut till nuvarande längd, men den stängdes för kommersiellt bruk den 21 juli 1972. På bryggan går en järnväg som kan ta besökarna hela vägen längst ut på bryggan. Där ute kan man beskåda ett undervattensobservatorium som är ett av världens sex naturliga akvarium. Observatoriet öppnades för allmänheten 2003.

Bryggan har varit utsatt både för bränder, pga slarviga fiskare som slängde osläckta cigarretter m.m., på bryggan, och för stormar. Den 4 april 1978 svepte cyklonen Alby (ovanligt med cykloner i Australien) söderut längs kusten och förstörde den del av bryggan som ligger invid stranden. Reparationerna har varit kostsamma och i dag förvaltas bryggan av en icke-vinstdrivande samhällsorganisation Busselton Jetty Inc. Bl a kommer intäkterna dit från de entréavgifter som man tar av besökare som vill gå ut på bryggan.

Efter lunchuppehållet i Busselton fortsatte vi till Farmers Market i Bunbury. Detta var ett ställe som var en ny bekantskap även för Annelie. Däremot har hon några arbetskamrater som kände till stället och rekommenderade det.

Farmers Market i Bunbury är en stor inomhusmarknad. Det var verkligen en otrolig upplevelse. Här fanns all sorts mat man kan tänka sig både australiensiskt och från världens alla hörn. Det ser inte mycket ut för världen när man går in (eller utanför för den delen), men gångarna sträcker sig metervis, den ena efter den andra, och man bara förvånar sig både över mängden och över den fantastiska kvaliteten. Man satsar mycket på att gynna närodlat hos lokala producenter.

Vi provianterade inför den kommande veckan.

När vi kom till Perth var klockan ca 18 och vi hade redan innan bestämt att vi skulle fixa hämtmat och äta hemma samt se Eurovision song contest.

Vi hade undvikit både Facebook m.m. och att läsa tidningen för att inte veta resultatet. Precis som för alla andra i Sverige (och Europa och Australien) som såg tävlingen blev det mycket spännande. Det var så klart en besvikelse att Sverige hamnade på en sjätte plats efter att tittarna hade sagt sitt, men vi kan ju glädja oss åt att expertjuryn hade John Lundvik som segrare. Han kunde inte gjort det bättre och Nederländernas Duncan Laurence med låten Arcade (som dessutom var favorittippad) var en värdig vinnare. Roligt för Nederländerna att vinna efter 24 år.

FOTO: TT Nyhetsbyrån

Så avslutades kvällen och den fantastiska helgen som vi haft tillsammans.
God Natt Australien och God Natt Europa!