Att äta rätt vid träning

I dag var jag på Dance Jam-träning och fick känna av hur det blir om man inte äter rätt före och efter träningen.

Jag åt lunch vid 13.30-tiden och sedan inget mer på eftermiddagen. Gick till Dance Jam-passet som började 18.10 och skulle hålla på i 40 minuter. Det gick bra de första 20-25 minuterna. Det var ett tufft och svettigt pass och plötsligt blev jag fruktansvärt illamående och kallsvettig. Jag fick gå ifrån och sätta mig och lugna ner både andning och illamående. Sedan kom jag igen på slutet och var med igen de sista 10 minuterna.

Alla förstår - det jag inte själv begrep innan - vad som var fel.
Jag hade inte ätit något innan passet. Innan ett träningspass bör man äta ett lättsmält mellanmål med fokus på kolhydrater, både snabba och långsamma. Det hade räckt med en banan och lite bär med keso. Att observera är att man inte ska äta för mycket.

 
Under träningspasset kan man dricka lagom mängder vanligt vatten. Inte för mycket för då tycker jag själv att risken för att "få håll" ökar. Däremot kan man drick rejält efter träningspasset. 
 
Efter träningen ska man satsa på att äta mindre kolhydrater och mer proteiner, vilket är det man ska äta på kvällen oavsett om man tränat eller inte.
 
 
 
I fortsättningen ska jag skärpa mig och se till att äta rätt i samband med träningen. Det var ingen trevlig upplevelse ska jag säga att bli så illamående och såååå hårt var inte passet.
 
Ha det bäst!
Ewa

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229