Från idé till butik - såhär går det till att tillverka hudvårdsprodukter

Hallå på er

I går kväll så hade vi ett event här på kontoret och i våra produktionslokaler.

Det var naturskyddsföreningen som var här på besök - och riktigt trevligt var det.

Jag visade runt i våra lokaler, och på lagret samt även inne i rummet där själva produktionen äger rum.

Vi pratade om vägen från en idé till att faktiskt ha en hudvårdsprodukt ute i hyllan.

För mig tar det ca 1,5-3 år att få ut en produkt i butikerna.

Detta beror på många olika faktorer.

När jag utvecklar en hudvårdsprodukt så tänker jag i första hand på funktionen - vad fyller produkten för syfte, och vad kan jag erbjuda markanden och kunderna som inte redan finns i dag?

Min grund är "bioaktiv hudvård" - och det handlar om att tillverka hudvårdsprodukter som har en positiv effekt på oss med hjälp av naturliga råvaror.

Jag kallar mig själv "hudvårdsnörd" - och jag är stolt över det!

Andra människor läser "vetenskapens värld" och jag läser "Special chem skincare news" som är ett digitalt nyhetsmagasin som skriver om råvarunyheter från tillverkare.

Jag är mycket intresserad av molekylär hudvård - stamceller från växtriket och naturliga syraprocesser som tex fermentering.

Jag ska inte gå in så mycket på detta - utan tanken var mest att ge er en bild av vem jag är.

Jag tillverkar alltså samtliga produkter helt själv.

När jag är färdig med en produkt så ska den observeras av mig under en längre tid (minst 1 år) och det är för att hållbarhetstiden sätts av tillverkaren och är helt baserad på det underlag som vi får fram via dokumentationerna som görs.

När jag är färdig med detta så går alla uppgifter om den tilltänkta produkten iväg till min kemist - som gör en så kallad "säkerhetsbedömning" av produkten.

Jag får tillbaka dokumentation av kemisten med denna bedömningen och därefter så ska produkten in i läkemedelsverkets register "CPNP".

Det ska designas kartonger - etiketter - och texten om produkten ska skrivas.

Här måste man också ha koll på vad som får skrivas och inte. En hudvårdsprodukt får aldrig skrivas ut som "läkande, smärtlindrande, bakteriedödande" osv - detta på grund av att produkten då går från att vara en hudvårdsprodukt till att bli ett faktiskt läkemedel - och då gäller helt andra lagar,

Produkten ska också förses med eventuell säkerhetstext samt en innehållsförteckning på Latin.

(Det är den där konstiga texten som nästan ingen förstår om du inte har stor kunskap om en råvaras latinska namn - men hur många har det?)

Jag har valt att skriva ut innehållet på mina produkter på svenska - man vill ju veta vad det är man köper.

Den här processen ska ALLA produkter på marknaden genomgå - det är ett krav för att få sälja hudvårdsprodukter.

Du kan alltså inte stå hemma i ditt kök och veva ihop något som du sedan säljer.

Detta är olagligt!


(produkter som jag har utvecklat och som finns ute i butikerna)

Och kostnaderna ska vi inte prata om - det är otroligt dyrt att gå igenom dessa processer varje gång - samt att det måste köpas in förpackningar och material.

För att inte tala om alla reklampengar man måste ut med för att synas med sina produkterna.

Kostnaderna drar snabbt iväg.

Det var lite om hur processen fungerar när man ska ha ut en produkt på marknaden :)

Nu i dag står internationella texter på agendan.

Eftersom jag tänker börja sälja produkterna i fler länder så krävs det speciella texter på det språket i det land där produkten säljs :)

Hudvårdsbranschen är en utmaning - man lär sig nya saker varje dag och för mig är ingenting omöjligt.

Jag hittar alltid på ett sätt att lösa saker och ting på - det är bara så jag är :)

Hoppas ni har en fantastisk dag nu!

Om ni vill att jag tar upp någonting speciellt i bloggen så kan ni gärna skriva det i kommentarsfältet eller maila mig på [email protected]

Kram på er <3


Gillar

Kommentarer