Tacksam och glad 😃

Hej här inne på lördags kvällen!

Då är vi hemma igen efter fantastiska dagar i fjäll världen. Känner stor glädje och tacksamhet över dessa dagar som vi lägger till minnesbanken. Kan konstatera att detta med friluftsliv verkligen har slagit igenom nu under pandemin. Så många som är ute och jag tror nog att det kommer fortsätta. Även detta med att ha en plåtis verkar blivit populärt för nu är det många ute på vägarna. En perfekt bil om man vill åka omkring och inte stå still på samma ställe en längre tid.

Igår åkte vi vägen över Flatruet, Sveriges högst belägna landsväg. Vilket ställe, svårt att visa med bilder då det absolut ska upplevas.

Sedan fortsatte vi till Ljungdalen och tog en topptur efter leden till Helags. Fjällets högsta topp, Helags, är 1 797 m ö.h. Och därmed den högsta svenska bergstoppen söder om polcirkeln.
Vi gick bara en bit 10 km sammanlagt för bara till stugorna nedanför berget är det 12 km enkel så det får bli en annan gång när vi kan börja redan på morgonen. Många var det som tältade, både barnfamiljer och ensamma vandrare. Renar var det gott om över allt.

Vi åkte vidare till Åsarna men där var både camping och ställ platser full bokade så vi åkte mot Rätan och hittade en ställplats. Blev en sen kväll innan vi tvättat av oss och fixat mat. Sov gott iallafall inatt.

Idag har vi mest suttit i bilen då vi bestämde oss för att åka hem. Åkte tillbaka mot Åsarna och vidare mot Gräftåvallen. Vi har aldrig varit där men nu när äldsta sonen och familjen ska ställa upp husvagnen där i vinter så tyckte vi det var roligast se. Restaurangen var öppen så vi passade på att äta där. Fick bli deras egna hamburgare av lokalt kött, mycket gott.

Åkte runt lite och titta innan vi drog hemåt. Stannade till i Bräcke och besökte glassbaren. Dom gör egen glass och fått pris men det är alltid så lång kö dit. Idag hade vi tur när vi kom, inte så många före men det fylldes snabbt på bakåt. Glassen var värd att vänta på 👍

Ja det var våra dagar. Nu har jag sett Sveriges hopplag när dom tog guld idag och det är nått speciellt, tårarna kom för det är verkligen en prestation. Stort grattis till detta guld 👏👏🥇

Bild lånad från nätet

Nu ska vi göra lite fika och lördags mysa.

Önskar er en fortsatt fin kväll.