Att skriva av sig är den bästa terapin man kan få

Hej fina du!

Det var ett tag sen nu och anledningen till det är väl att jag inte haft så mycket och skriva om dagarna. Jag är hos min moster nu och hon jobbar om dagarna , så är själv hemma här och då gör jag inte så mycket. Men nu har min morbror varit här några dagar och hållit mig sällskap, det har varit skönt.

Nu till det jag tänkte skriva om. Jag har under lång tid i mitt liv tyckt att kvällarna kommer med mycket oro och ångest och att jag ofta känner mig väldigt nere vid läggdags. Sen en tid tillbaka fick jag tipset och skriva dagbok innan läggdags och inte vilken dagbok som helst utan en bok där man ska fokusera på det positiva sakerna som hänt under dagen. Det kan t.ex vara att jag hjälpte än vän att handla när hon var sjuk och så ska man koppla ihop det med en positiv egenkunskap t.ex det var snällt eller hjälpsamt av mig. Man ska skriva tre saker i varje kategori och den första då är ”vad har varit bra med dagen” som jag tog upp här ovan.

Den andra kategorin är att skriva ner saker man är tacksam för, det kan t.ex vara att jag är tacksam över att alla i min familj mår bra! Eller som jag skrev i dagboken igår ”jag är tacksam över att jag kan ha vanliga skor för det är inte en självklarhet, även om man tror det.” Många som jag känner som har CP-skada kan inte ha det utan måste använda ortopedskor hela tiden alltså stora, ofta fula skor och klumpiga skor.

Den tredje kategorin är att be om hjälp och då tänker du jaha nu ska jag bli bättre på att fixa barnvakt och få tid för mig själv eller så tänker du att du ska be om hjälp med andra saker t.ex vardagssysslor. Nej då, då har du fel under denna rubrik skriver du ”Hjälp mig att klara provet imorgon eller hjälp mig att klara min första dag på det nya jobbet, utan att få en klump i magen av att du skulle gjort något annorlunda.

Be om hjälp kategorin är en kategori för att dig avsluta dagen på ett bra sätt och försöka få dig att tänka positivt, innan du ska sova. Jag hoppas och tror att det ska hjälpa mig och tänka mera positivt inför läggdags.

Igår började jag att skriva. Högst upp skrev jag dagens datum och vilken dag det var, sen rubrikerna och fyllde på där efter.
Tycker man det blir tjatigt med rubrikerna kan man ändra dom. T.ex till vad är jag stolt över just idag? Gjorde jag något utanför min bekvämlighetszon? Vad har jag lyckats bra med idag?

Allt detta som jag skrivit nu, tar Mia Törnblom upp i sin bok. Du äger, den är sjukt bra, tycker jag, hon får mig att tänka rätt och inte fel. Hon tar också upp att man borde skriva ner sina ”problem”som man oroar sig för för att kunna släppa dom.

Kanske har jag öppnat upp ett litet frö i någon som också tycker att kvällarna bara ger en massa ångest och oro. För kom ihåg du äger ditt liv och med de sagt måste man kanske göra vissa förändringar,för att må bra.

Ha en fin dag kram Wilma ❤️


Ett vanligt anteckningsblock kan komma och bli så betydelse fullt för ditt välmående. Förresten borde byta ut lappen på boken. Det står min må bra dagbok och en fin påminnelse till mig själv. Jag duger som jag är! Lappen borde jag göra om till en finare så småningom hihi. 😄


Gillar

Kommentarer