Så... jag vet det var ett rätt bra tag sen jag uppdaterade här. Anledningen är att jag inte haft så internet i Australien. Så ska ge en liten snabb uppdatering på vad som hänt sen jag skrev sist.

Efter min vecka i Byron Bay tog jag ett flyg ner till Melbourne. Där var väldigt mysigt, jag gick på många museum och utställningar. Det roligaste var att gå på utställningen om skaparna bakom Wallace and Gromit, Fåret Shaun och många fler. Min sista kväll i Melbourne gick jag på en utomhus teater ( Shakespeares En midsommarnatts dröm) i botaniska trädgården. Det var hur mysigt som helst.

När veckan i Melbourne gått åkte jag på en guidad tur längs The Great Ocean Road och en National park (som jag inte riktigt kommer ihåg namnet på just nu). Vägen längs med kusten var så fin och efter vårt lunchstop fick vi gå en liten runda och då fick vi se vilda koalor, så söta och jag vet inte hur många bilder jag har på dem. Min guidade tur började som sagt i Melbourne och slutade i Adelaide, där jag hade 3 dagar. En dag gick jag till zoot i stan, främst för att få se jättepandorna som de har där. Andra dagen åkte jag på en guidad vinprovning. Vi åkte runt i Barossa Valley, vi fick provsmaka viner på 4 gårdar och vi bjöds på lunch på ett av ställena.

Sista stoppet i Australien var Sydney. Där hade jag 6 dagar. Det blev besök till Madame Tussauds, ett stort akvarium, en 3 rätters lunch på Tower Eye (ett stort torn mitt i Sydney som snurra runt) där jag hade en utsikt över hela Sydney medans jag åt. Blev även en tur ut till Bondi Beach, när jag kom ut dit gick jag en promenad längs kusten till Coogee Beach som låg ca 1 timma bort från Bondi. Det tog lite längre tid eftersom jag stannade för att fota nästan hela tiden längs med kusten. Självklart gick jag till operahuset, jag hade även turen att få bo på ett hostel med utsikt över operahuset och Harbour bridge om man gick ut på takterrassen.

Nu är jag i Nya Zeeland. Jag började i Christchurch, sen åkte jag till Kaikoura, där åkte jag ut med båt för att se valar. Jag fick se en knölval igen, massor med delfiner, sälar och även en och en annan albatross. Efter en natt i Kaikoura åkte jag tillbaka till Christchurch, blev en natt där och idag åkte jag till Nelson. Kommer spendera hela min tid här på mitt hostel då det är en cyklon på väg över här, cyklonen Gita. Förhoppningsvis har det värsta passerat innan jag åker vidare imorgon.

Det blev tyvärr ingen paddling i kajak igår då mitt alarm på mobilen aldrig fick igång på morgonen. Så jag vaknade upp en timme senare än tänkt och insåg att jag försovit mig.

Idag däremot funkade larmet så gick upp strax innan fem imorse, slängde på mig lite kläder och gick mot fyren. Det tog mig cirka 45 minuter att gå dit. Jag var hur trött som helst men att se soluppgången från fyren var helt klart värt det. När man stod på vid fyren så var man den första att se soluppgången vilket var lite häftigt. På vägen tillbaka ner så blev det ett stop på ett café för en efterlängtad frukost. Idag har nig varit den bästa morgonen på hela resa. Jag inte direkt en morgonperson, men detta var en väldigt bra start på dagen. Resten av biten blir nog att gå på stranden tillbaka till hostlet för att packa om min väska och sen blir det nog en dag på stranden för mig.

Då är jag tillbaka i Byron. Jag kom hit fredag kväll och har ärligt talat inte gjort mycket sen dess. Jag har legat på stranden och solat, badat lite i havet och gott runt lite i stan. Jag hade bestämt att denna veckan skulle jag bara ligga på stranden och ta det lugnt, men har haft lite svårt med det, speciellt de två första dagarna. Jag har inte kunnat ligga still, utan vill upp och göra saker. Tror det är för jag längtar till att börja resa runt för att se och göra saker. Samtidigt vill jag passa på att sola lite för vet att det inte kommer att bli så mycket av det framöver.

Imorgon blir det att stiga upp tidigt då jag ska paddla kajak och se delfiner. De vi ska paddla med imorgon säger att det är 99% chans att se delfiner och gör man inte det får man göra om det helt gratis! Men hoppas såklart på att få se delfiner imorgon.

Klockan är halv 2 just nu och resten av dagen kommer att spenderas med att vila i en av hängmattorna som finna på hostlet.

Idag är sista kvällen hos David och Rachel. Imorgon börjar jag resa runt igen efter att ha varit i The Channon i nästan 2 månader. Har haft det väldigt bra här och var rätt skönt att ha en paus i resandet och att få ha ett eget rum. Men imorgon blir det till att dela rum med andra igen. Imorgon åker jag tillbaka till Byron Bay där jag kommer vara en vecka innan jag åker vidare.

Som sagt så har jag haft det väldigt bra och bott här ett bra tag så det känns lite konstigt att åka iväg, men jag är väldigt taggad på att börja resa runt och se mig omkring igen. Min vecka i Byron kommet troligtvis spenderas på stranden för att få lite mer färg på mina ben. Vet inte hur, men känns som mina ben är väldigt bleka trots att jag alltid har shorts, kjol eller klänning på mig, så tycker att de borde va lite brunare än vad de är. Efter Byron så kommer jag att åka till 3 större städer innan jag flyger över till Nya Zeeland. Har lite mer än 2 månader kvar på min resa innan jag flyger hem till Sverige. 2 månader låtet länge, men jag vet att så fort jag börjar resa igen så kommer dagarna bara att flyga iväg.

Här kommer lite blandade bilder. Äggen plockade jag idag, där var 14 stycken och det var bara 2 dagar sen vi kollade efter ägg sist.

Hallå hallå! Vet de var ett tag sen jag uppdaterade bloggen, vet även att det var ett tag sen det var jul och nyår med haha, men tänkte berätta vad jag hade för mig under dessa dagar.

Julafton åkte jag med Rachel och David upp till Brisbane för att fira jul med Davids föräldrar och hans två bröder med deras familjer. Davids föräldrar bor en 30 min norr om Brisbane. Vi anlände hos hans föräldrar på julaftonskvällen. Davids föräldrar var väldigt trevliga och sa att de var bara att känns sig som hemma. Vår middag på julafton var kinamat. Förmiddagen under juldagen lagades det mat och dukades det inför lunch. Strax innan lunch kom Davids ena bror med familj och vi började att dela ut julklappar. Jag fick två paket, en av David och Rachel och en av Davids föräldrar. Det var en kul överraskning, hade inte alls trot jag skulle få något för David och Rachel har redan varit så snälla och generösa. Julmiddagen bestod av grillad kyckling, räkor, ugnsrostade grönsaker, sallader och julskinka. Till efterrätt kunde man välja mellan fruktkaka med glass eller pavlova. I stort sätt var den australienska jul den damma som hemma, man åt mat hela tiden under hela dagen och umgicks med nära och kära. Det som skiljde var klimatet, vi hade 35 garder under dagen.
Davids föräldrar hade en liten hund, Issy, som var väldigt söt och gjorde allt för att bli klappad.

Nyår var det egentligen bara tänkt att vi skulle åka till Yamba över dagen för att träffa en kompis till Rachel och David men det var så fint och vi hade så trevligt att vi stannade natten. Deras kompis hade hyrt en lägenhet i Yamba med utsikt över havet. Det var en lugn kväll vi hade en liten ostbricka först, sen drog vi till hotellet 50 meter bort för ett glas, därefter gick vi tillbaka till lägenheten. Till middag blev det pizza och resten av kvällen var rätt lugn. Hade hade fyrverkerier på stranden vid 12 så vi kollade på det, sen gick vi och la oss, alla var rätt trötta.

Då det var min jul och nyår. Ska försöka uppdatera litet mer framöver. Har några dagar kvar hos David och Rachel innan jag börjar resa runt igen, vilket jag ser väldigt mycket fram emot. 😊

(Kartan visar var Brisbane, den röda pricken, ligger och var vi var var under jul, den blå pricken.)

Var ett tag sen jag skrev men har faktiskt inte gjort så mycket. Under förmiddagarna så hjälper jag till med saker i och runt huset. Senaste dagarna har jag hjälp till med att fixa stugan som ligger en precis nedanför huset. Jag har målat ena sidan och skrapat bort gammal färg på en annan.
En sak som jag börjat göra varje kväll är att ta in hönsen i hönsgården. Vi släpper ut dem varje morgon så de går fritt runt huset. Så fort man gåt ut vid 5 tiden så kommer de springande mot en. Hade jag haft ett gäng fåglar springandes efter mig vid vilket annat tillfälle hade jag antagligen haft panik. Tror det är för hönsen är så söta när de springer efter en och runt ens fötter när man går mot hönsgården. Plockade även ägg även lite ägg idag. Fick göra en fliten ficka med tröjan för att kunna böra alla.

I lördags tog David med mig till nationalparken som ligger vid slutet av vägen. Tog ca 30 minuter att ta sig dit med bil. När vi var framme så var det en 20 minuters promenad till Protesters Falls. Vattenfallet har fått sitt namn efter demonstrationen under 70-talet. Demonstrationen pågick i 8 månader innan regeringen gav upp och bestämde att det skulle vara en nationalpark. Hade det inte varit för demonstranterna så hade regeringen fällt alla träd i det området, vilket hade varit synd för där är så vackert.

Jag har nu bott hos Rachel och David i en vecka och jag stortrivs verkligen. De är så snälla och naturen runt omkring är så vacker. Jobbet jag gör är lätt, jag hjälper till lite i trädgården och inne i huset. Jag behöver bara jobba 3-4 timmar om dagen och regnar det ute, vilket set gjort 3 av dagarna, så behöver jag inte jobba.

David och Rachel har två hundar, Pixie och Jess. Pixie sover mest hela dagarna och Jess är uppe och springer hela tiden. Här finns över 5 höns, så de har sagt jag får äta hur mycket ägg som helst, och 4 alpackor. En morgon hade vi även 2 vallabys i trädgården. Har jag riktigt tur kanske jag även får se en koala i trädgården för på baksidan av huset finns de träd som de brukar hålla till i.

Under söndagskvällen fick David ett samtal om att det fanns en brand 1 mil bort. Eftersom The Channon är en väldigt liten by så har de ingen brandstation utan folk här i området hjälper med detta utöver sina arbeten. David frågade om jag ville följa med, så jag hängde med för tänkte det kunde vara kul att kolla samt att jag tar varje chans jag får att se mer av naturen här. I slutändan var där ingen större brand utan det var en liten lägereld som ett tjurigt gammalt par haft tidigare under dagen.

Hur länge jag får stanna här vet jag inte riktigt än, men jag hoppas jag kan få stanna här ett tag.

Så... farm work var inget för mig. Eller det var mer att personen som hjälpte mig fixa jobb var väldigt märklig och fick reda på saker under veckorna som gjorde att jag inte ville vara kvar samt att de var dåligt betalt och ägarna var elaka. Var så skönt när jag åkte där ifrån idag. Jag kommer dock att sakna personerna som jag jobbade och bodde ihop med.

Så i skrivande stund är jag i Byron Bay. Senare idag ska jag åka till ett par som bor utanför byn The Channon. Där kommer jag att få bo och äta gratis om jag hjälper dem i hemmet, så t.ex. handla, hjälpa till i trädgården och mata djuren. Hur länge jag stannar där får vi se.

Eftersom det inte är så långt kvar till jul så har det såklart börjat julpyntas här på ett flertal ställen. Det känns lite märkligt, är inre van vid 30 graders värme och sol under vintern. Men det blir säkert en bra jul ändå.

Lite bilder från stugan jag bodde i när jag jobbade. En morgon när jag skulle göra frukost så kollade jag ut genom fönstret och såg bilen som var halvt nere i sjön. Var lite paff minst sagt.

Jag har nu börjar mitt farm work. Har arbetat min andra dag idag. Jag hade turen och hamna på en av de näsa farmerna som fanns i området så är väldigt glad för det. När jag först kom till detta stället så kändes de väldigt mysko, känns fortfarande mysko men människorna jag bor och jobbar med gör det hela mycket bättre. Under mina två första dagar har jag plockat och klippt rödlök. Det ör långa dagar, men som sagt de jag jobbar med är väldigt roliga och trevliga så har haft det så bra. Jag har två dagar till på denna farmen och sen blir det en annan farm, vart vet jag inte än.

Jag kommer totalt bara att jobba här i 2 veckor, efter det åker jag ner till Byron igen. Längtar!!
Nu blir det kvälls mat och en dusch eftersom jag luktar lök och kommer antagligen göra det i en vecka fram, men lite smuts kan man tvära bort iallafall.
Hunden på bilden är min nya arbetskompis, han springer runt på fältet medan vi jobbar. Ibland kommer han och hoppat upp i knät och ger en massa pussar.

Hade en super trevlig kväll igår. Istället för att gå till fyren igår så blev det en tur till en bar/resturang med ett härligt gäng. Satt och drack en öl (Pacific beer, som är Byron Bay öl, super god!) medans jag snacka med de andra, jag kollar it mot vattnet ock då ser jag en val simma förbi, den hoppar upp och plaskar med stjärtfenan. Det var en som stund då man bara litar sig tillbaka och njuter av stunden.

Idag så hade jag min första surflektion. Det var super roligt och lyckades till och med att stå upp på brädan ett pat gånger. Längtar till imorgon för min andra lektion. Under eftermiddagen blev det en tur i stan med mina två rumskompisar. Köpte mig en frusen yoghurt och lite andra små ärenden som behövde göras. På stället där vi köpte yoghurten kunde man få den gratis pm man gissade rätt vikt. Jag gissade vikten men hade fel, den var lättare än det jag gissade.

Imorgon, om det inte är molnigt, blir det en promenad till fyren för att se soluppgången. Så håller tummarna för att regnet som för tillfället öser ner har slutat tills dess.
(Bilder från surfingen blir det nog imorgon.)