Instagram emmaernemarInstagram emmaernemarInstagram emmaernemarInstagram emmaernemarInstagram emmaernemarInstagram emmaernemarInstagram emmaernemar

Speaker

Vi hade speakers corner i skolan i fredags. Jag var super taggad och peppad för detta.
Och allt går åt skogen... jag avbryter mitt i f��r jag får hjärnsläpp totalt.
Är sjukt besviken på mig själv över detta. Dock gjorde jag om från början och då gick det bra men ändå.

Vi har uppgiften trend spaning och här är vad jag valde att prata om

Detta är mina tankar och fakta om det hela.

Hur ser modet ut nu och i framtiden?
Mode, (latin: modus), betyder sätt, fason, rytm, mått, gräns; något som är förenligt med tidens rytm och smak, alltså det som är modernt. Ordet används framför allt, men inte uteslutande, beträffande kläder (klädstil). Jämför stil, trend och subkultur. Mode speglar den rådande tidsandan och dess ideal.[1] Det kan ta sig uttryck i kläder, arkitektur, målarkonst eller musik. Inom givna kulturella gränser kan en person höja sin status i gruppen genom att ändra klädedräkten.
En av de vanligaste tendenserna har varit att överdriva kroppens proportioner - antingen att framhäva eller dölja vissa partier. Exempel på detta är medeltidens putande mage, den överdrivet smala midjan i mitten på 1850-talet och när kvinnan började visa benen, vilket skedde på 1920-talet.
Den mest populära detaljen inom kvinnomodet har varit storleken på urringen, dekolletaget. Detta var modernt redan på Kreta under 17:e århundradet före Kristus, och återkom sedan på medeltiden, då mer eller mindre hela bysten visades.
Under renässansen, med dess stränga spanska mode, förbjöds dekolletaget, men återkom senare under barocken och rokokon.



Min egna tanke när det kommer till mode är att utvecklas något enormt och man kommer att välja mer miljöanpassade alternativ. Vi kommer att återbrukla massor och man kommer gå tillbaka till att sy om kläder och göra om dessa. Vi blir mer och mer medveta om hur mycket allt påverkar miljön och jag tror att detta är något mode världen kommer ta efter. Vi kommer tänka mer på vad våra kläder är gjorda av, vilket material vi använder och hur detta påverkar oss människor, både miljömässigt men även på själv kroppen. Vi kommer säkert få se plagg som man återvinner precis som när man pantar eller sop sorterar så kommer vi kunna göra detta mer med där vi verkligen tar tillvara på allt och i mycket större utsträckning än vad vi gör idag Dom kommer självklart att komma på nya material som är ännu mer snälla mot både huden och miljön och jag tror att alla modejättar kommer vara först med detta och ställena vi kommer se det först på är ställen som Golden Globe-galan, ellegalan, nobelfest och likande stället. Är det någon gång du kan påverkar så är det just på dessa galor.
Vi såg i år att på Golden Globe-galandär skåndspeloskorna valde att bära svart för att lyfta metoo kampanjen, vi såg även hur man lyfte detta på vår egen guldbagge gala där många valde svart just för kampanjen men även hade t-shitrar med tryck tystnad tagning på. detta för att påverkar .
Detta är vad mode och folk inom modet kan göra. Vi såg på nobelfesten att alice bha kunke valde att komma i klädd endast en klänning gjord av papper detta för att hon ville lyfta frågan och arktis och klimatförändringar. Detta är något mode och personer som är offentliga och inom mode kan göra.
Vi såg prinsessan madielen på nobelfesten 2002 i en rödklänning som var lite mer urringad än vad man tyckte var lämpligt för detta tillfälle. Även om kankse modet då var att ha urringat var det inte lämpligt just på denna festen. Den mest populära detaljen inom kvinnomodet har varit storleken på urringen, dekolletaget. Detta var modernt redan på Kreta under 17:e århundradet före Kristus, och återkom sedan på medeltiden, då mer eller mindre hela bysten visades.
Under renässansen, med dess stränga spanska mode, förbjöds dekolletaget, men återkom senare under barocken och rokokon. Under Napoleons tid var det populärt med närapå genomskinliga tyger
Något som med skapat en snackis nästan varje år efter elle galan är carolina gynning. Förra året kom hon i en vit jätte klänning detta året något mer ner tonad men hon skapar alltid en snakis om modet.


Vi ser även nu som familjen kadashen som har ett samarbete med ck. Detta kommer ju ge massor för delar för båda företagen och man kan ju verkligen lyfta att dom lyckats i sin marknadsföringskanpanj. cK är ett stort varoumärke även kadashen är ett stort varumärke och dessa två ihop kan ju kanappas misslyckas
Vi kan ta flera exempel på människor som genom mode vill skapa antigen en debatt eller helt enkel bara sälja sin grej. Men då kan vi stå här sitta här länge
Vi ser mer och mer hur man på sociala medier väljer att göra samarbeten med olika människor och företag detta är något som lyfter hela mode branschen. Men detta är med, något som påverkar dom stora mode jättarna typ gucci, dior, chanel och så vidare. Det gör att folk blir mer och mer medvetna om modet vilket såklart är något bra men det gör med att dom inte blir lika unika som dom kanske var 1950 när du faktiskt varit i paris och köpt den där klänningen av coco channel.
Varför är detta inte bra för dom då?? hur menar jag med detta+ jo då det sprids så sanbbt och alla vill ju vara ledande på detta inom mode man vill ju vara först, detta innebär med att vi har många marknads efterföljare som det kanske för 70 år sedan hade tagit flera år för ett annat företag att hinna i kapp med men idag bara tar några månader om ens det. Vi kan se klara ”kopier om vi ska kalla dom det på till exempel hm. Gör ett av dom stora mode husen ett klädd plagg idag så tar det inte lång tid innan tex hm har en likande produkt. Det blir inte lika unik att bära den där channel klänningen för hm har ju faktikt något som ser näst intill likadant ut och ibland får även dom till det att bli lite mer snyggare., men detta är ju en smak samk. Sen är vill man kanske ha just den där klänningen av just den där desingen bara för att.
Vi kan bara gå tillbaka 20år i tiden då hade vi inte all denna spridningen av modet som kunde påverka som det gör idag och kommer att göra i framtiden. För 20år sedan alltså 1998 så hade vi inte facebook vi hade inte instagram, vi hade inte internet som vi har idag utan vi hade modem till internet så även om vi hade mode och trender då. Så hade vi inte samma spridning och vi kunde inte påverka på samma sätt som vi påverkar idag.
Vi ser även hur många väljer att bygga sin identitet genom mode och har gjort genom åren. Visa klär sig ett visst sätt och väljer att göra detta. Det blir med mode om en offentlig person väljer att klä sigi just det plagget vi kan ta som tex kate middelton (engelska kunga huset) sen om hon klär sig efter hur man tycker mode för just dig, det är ju en smaksam, men henne fans anser ju att hon klär sig efter sitt mode och hon klär sig rätt. Så fort kate har på sig något som man kan köpa i ”vanlig” butik tar det inte lång tid innan detta är slut sålt. Vi kan även där gå till det svenska kunga huset och barnbarnen där. När dessa ses på offentliga sammanhang och folk får reda på var deras kläder är köpa så tar även dessa slut. Så klart att offentliga personer skapar mode även mode inte är ett mode innan. Detta är en effekt dom som offentliga personer har att det dom klär sig i tar människor efter. Även detta kommer vi se mycket mera av i framtiden. Det en ”kändis” klär sig i blir mode. Om det är så en stor balklänning eller ett en hålig urtvättat thsit så blir detta mode för hon hade det på sig eller han bar detta och då måste jag med göra det.
Men effekten för en desinger som inte är stå stor när en offentlig person bär dennes kldäer blir inte alltiod så lyckad och framgången blir inte alltid vad man tänkt sig. Vi tar igen kate middelton när hennes förlovning med prins harry blev känd bar hon denna blå klänninge och desingers företag gick åt skogen då efferftågan om just modet blev förstort. Detta är med något vi bör tänka på inför framtiden att då allt idag sprids så snabbt så ska man om man är ett litet företag tänka mer än en gång om man väljer att en offentlig person ska bära ens kläder eller om denna köper ens kläder ska man kanske någonstans i bakhuvudet ha detta i åtanke att tänk om. Vad gör jag då
Givetvis kommer spridningen av mode och trender bli ännu mer än vad det är idag. Men hur kommer modet sprida sig mer än det gör idag det kommer ju givetvis att utvecklad ännu mer med social media hur vet jag inte men kanske att vi kommer att ha som vi dock har idag en klocka på armen och så fort där kommer något nytt får vi veta detta. Och hur själv modet kommer se ut får vi ju se på våra social medier vem vet vi kanske klär oss som familjen jetsson om 50år då vi utvecklads så mycket mer än vad vi har idag och då kommer dessa kläder vara vad vi behöver och våra sociala meder och omvärden säger att detta är största modet

Puss Emma


Puss Ernemar

Gillar

Kommentarer