Vi har det fortfarande härligt här på Koh Tao och har rätt svårt att slita oss härifrån haha, har förlängt boendet flera gånger men nu tror jag vi bestämt oss för att åka härifrån tidigt i övermorgon. En anledning till att vi ville stanna lite längre var att våra kompisar Anna & Clara kom till ön idag! Tidigt imorse knackade det på dörren och där stod dom, och sen dess har vi hängt på stranden hela dagen. Så mys! Just nu sitter jag med Rebecka, Maria & Andrea på vårt favoritcafé Blue Water men ska alldeles strax möta de andra och käka middag, sen blir det kanske utgång!

Här kommer lite härliga bilder från senaste dagarna

Senaste dagarna har vi haft fullt upp! Vi bestämde oss för ett tag sen att prova på att dyka, vilket Koh Tao är perfekt till. Här finns oändligt många Padi ställen och vi har hört om flera andra som tagit dykcert på ön tidigare vilket såklart känns tryggt! Därför har vi senaste dagarna spenderat vår tid antingen i ett klassrum för teori (mindre kul hehe), en övningspool och slutligen ute i havet för 4 dyk på olika djup. Jag var rätt skraj i början, tyckte det kändes ganska obehagligt att vara så långt ner under ytan samt livrädd för hajar hehe men helt ärligt så har det varit sååå kul! Det blir som ett lugn nere på havets botten och man kunde verkligen simma med alla fiskar, helt galen känsla verkligen.

Vi har dykt med Bans, där vi även har bott och alltså fått ha vårt lyxiga rum under hela den här tiden, otroligt skönt. Alla vi tjejer (minus Andrea som sedan innan redan har tagit dykcert) gjorde kursen tillsammans med en svensk dykinstruktör som verkligen har varit grym! Kan starkt rekommendera Bans för andra som är intresserade.

Är iallafall väldigt stolt över oss, det har varit en utmaning men vi klarade det galant allihopa. Ikväll ska vi kolla på en film från sista dyket som vi gjorde idag (hade en helt egen kamera-man med vår lilla grupp, hur grymt som helst!) och sedan käka middag i vår lilla dykgrupp. Sen kanske vi går ut här ikväll. Älskar älskar koh tao verkligen!!!!

Svårt att ta bilder när man dyker men här kommer 2 som inte lagts upp innan, tagna här på favvoön

Ytterligare en fantastisk dag spenderades på mango bay! Vi kom dit rätt tidigt och då var det ganska mycket folk (läs kinesiska turister) men som dagen gick blev den mer och mer folktom! Vid 15 tiden var vi nästan helt ensamma på stranden, med två söta hundvalpar som sprang omkring. Åt dessutom världens godaste pad thai, en bra dag helt enkelt.

Mango Bay var iallafall ett värt besök då vattnet var väldigt fint & fanns en mysig resturang uppe på några klippor med världens utsikt! Man får dock definitivt vara beredd på mycket turister och eftersom det är en rätt liten strand var det lite trist.

Imorse vid 8, lagom trötta eftersom vi var ute igår hehe, checkade ut från vårt gamla hostel och gick ner till vårt nya, Bans! Där blev vi uppgraderade till ett superiorrum, gratis, gissa om vi blev glada haha!

Nu har vi precis ätit frukost och ska snart ta en taxibåt till någon trevlig strand.

Utsikten från vårt nya rum

Vi har haft en jättemysig dag på en strand, Freedom Beach, här på ö:n. Hann nästan komma tillbaka till hostelet innan ösregnet började och vi blev helt genomblöta haha.. jaja, nu ska jag snart hoppa in i duschen och när alla är klara ska vi äta tacos här på vårt hostel som har Taco Tuesday!

Hej på er!

Vid 6-tiden imorse klev vi av vår nattfärja som tagit oss till den thailändska ön Koh Tao! Resan hit från Hanoi tog ganska lång tid, först flyg till Surat Thani med en mellanlandning i Bangkok, och från Surat Thani till Koh Tao tog vi en 8-timmars nattfärja efter några timmars väntande vid piren.

Ungefär vid 8:30 gick vi till en resturang precis vid stranden, åt jättegod frukost (jag åt youghurt med müsli och frukt, sååå gott) och sedan gick vi längs stranden tills vi hittade en bra plats att spendera dagen på. Nu har vi precis varit och druckit lite kaffe och snart ska vi tillbaka till vårt nya hostel. sen ska vi eventuellt träna ikväll/eftermiddag, för verkar finnas lite olika gym här omkring! Är så otroligt taggad på middag ikväll, har saknat alla curry-rätter med kokosmjölk som tyvärr inte var densamma i Vietnam.

Ser visserligen molnigt ut på bilderna men har varit så sjukt härligt att vara tillbaka i riktig värme igen

Min nya favoritbikini som jag fick av Ida & Laura precis innan jag åkte, sååå fin från meloonpro

Dåligt med uppdatering senaste, men har inte tagit så mycket bilder faktiskt. Vi har varit i Hanoi, och därifrån besökt bl.a. Halong Bay! En 2days-1night tur som det kallades. Själva Halong Bay var absolut jättehäftigt att se. Tyvärr var ”kryssningen” katastrofal... rummen var fina och fräscha men resten var nästan skrattretande, maten var under all kritik och aktiviteterna sådär... tyvärr är det dessutom rätt kallt här i norra Vietnam vilket jag tror vi alla börjar tröttna på hehe. Jag har dessutom varit sjuk vilket suger. Därför är vi väldigt taggade på Thailand!!!! Som vi åker till imorgon redan, weho

Vår vistelse i Hoi An avslutades med en heldag på stan! Vi hyrde cyklar för ca 5kr var, och tog oss till risfält, lite grönsaksodlingar och slutligen tillbaka till gamla stan där vi bor. Verligen vääärldens mysigaste område, med massa kaféer överallt, och äntligen bra kaffe på nästan varje ställe! (Det vietnamesiska kaffet är tyvärr inget att skryta med annars hehe) Dessvärre är det rätt kallt i norra Vietnam just nu, så vi sprang in och köpte varsin tunn fejk North Face jacka för en billig peng haha! Om några dagar är det dags för Thailand och då blir det bara värme framöver, så skönt!

Även fint kvällstid som ni ser med alla fina lampor i olika färger

Sista kvällen i Hoi An hade vi bokat in oss på en matlagningskurs på en jättefin resturang, Morning Glory. Det var sååå roligt! Först fick vi smaka på massa olika konstiga (och läskiga) vietnamesiska små rätter. Bland annat groda, sniglar, tarmar och manet fick man prova på. Sen inleddes själva kursen, där vi tillsammans med en söt guide fick laga bland annat vårrullar, vietnamesisk rispannkaka och dumplings! Fick dessutom smaka massa andra såååå goda rätter, som mango sallad, en nudelwok och det hela avslutades med en kula sorbet-glass <3 väldigt rolig dag helt enkelt, och fått mycket bättre intryck av den vietnamesiska maten! Förut tyckte jag den var rätt dålig jämfört med maten i Kambodja, men nu har vi äntligen hittat det som är godast här!

Sista dagen i Da Lat började vi med att åka till ett café som vi fått nys om kvällen innan. Det var ett brittiskt par som köpt en lokal och rustat upp den till världens mysigaste café, Brew and Breakfast, och i framtiden även hostel! Var så fint verkligen och hade verkligen bott där om jag kommer tillbaka till Da Lat någon gång!

Efter det gick vi med vår nya australienska kompis Lauren till det så kallade ”Crazy House”, vilket helt enkelt var ett konstigt hus haha! Det är rankat som ett av världens top 10 konstigaste byggnader, och det var rätt häftigt faktiskt! Det var som en liten mini nöjespark nästan där man vandrade runt i husen. Var massor av gångar hit och dit och dessutom en väldigt fin utsikt på ett ställe! Fanns bland annat ett stort ”havsrum” som syns bland bilderna nedan.

Vi hann även strosa lite i staden, såg bland annat massa fina kyrkor och hann med ett besök på en marknad som sålde frukt i mängder. Vid 5 på eftermiddagen kom vår buss som tog oss till Hoi An, där vi är nu, men mer om det senare!

Vi kom till Da Lat i onsdags ganska sent, men vi hade bokat ett boende som Andrea hört talas om: Dalat Family Hostel. Det drivs av en äldre kvinna och hennes barn och det har varit sååå mysigt här! Direkt när vi kom blev vi satta vid ett av långborden och serverade huuuur mycket mat som helst, helt galet. Alla här äter middagar tillsammans, man sitter vid ett långbord och maten bara lassas ut på borden. Så roligt eftersom vi träffat på ganska många andra ungdomar här eftersom borden och måltiderna blir en samlingspunkt!

Vi bokade in oss på en utflykt som kallas ”Canoying”, vilket innebar en heldagstur längs en älv, där man bland annat klättrade, åkte ”rutschbana”, simmade i forsen och hoppade från höga klippor!! Det var verkligen en av dom roligaste dagarna hittills, även om det var rätt läskigt ibland!! Vi hade inte med några egna kameror eller telefoner men som tur var hade guiderna det och tog massaaaa kort vilket är så kul att kolla på nu!

Vår härliga upp, vi tjejer samt en australiensk tjej och ett par från Israel!