Indonesien, Bali

Andra heldagen i Ubud så besökte vi Monkey Forest! Det ligger typ i centrum och år en stor park/skog fuuuullsmockad av apor! När jag hukade mig för att fota två apor hoppade en annan upp på min rygg, dock isär håret för att sedan slicka mig på skalpen...?? 😂

En annan gång hoppade en apa upp i mitt knä för att sedan bli bortjagad av en större, argare apa som öppnade min midjeväska och försökte sno mitt pass. Som tur var hade jag passet i ett vattentätt fack som är väldigt svårt att få upp.

Vi såg apor bada, bråka, gosa och dra i sina barn. Sedan började regnet ösa ner så vi gick till en liten restaurang utanför för att äta kvällsmat.

Indonesien, Bali

I tisdags åkte vi båt till den största av de tre Giliöarna - Gili Trawangan. En otroligt liten ö som påminner om Boracay fast att man kan gå runt ön på ett par timmar.

Vi har hittills bara tagit det lugnt, solat och ätit god mat. Njutit av paradiset! Inga motordrivna fordon, ingen storstad, ingen stress. Härligt! Vi ska ut och snorkla och kanske hitta på något annan aktivitet de kommande dagarna.

Igår gick vi till ett hotell med solstolar på stranden och för 100k Rupiah per stol fick vi ligga där hela dagen. Det låter kanske dyrt men vi fick beställa in vad vi ville för dessa pengarna så vi betalade egentligen bara för drickan. Bra system!

Idag har vi tagit oss till den västra sidan av ö där alla gungor är! Vi har legat i varsin solstol sen lunch och tänkte kolla på solnedgången som är på denna sidan ön.

Vi fick gratis pumpasoppa till förrätt igår, väldigt god!

Indonesien, Bali

Efter varsin bananpannkaka med frukt på vårt homestay, gav vi oss ut på jakt efter en privatchaufför. Vi hann gå tio meter innan chauffören hittade oss. Det är otroligt många taxiförare som är på en överallt här, så det är inget jobbigt sökande att hitta taxi, inte heller att hitta guider, utflykter, båtbiljetter, vatten, mat, souvenirer, osvosv.. till och med "magiska svampar"! Är det något man vill ha så är det bara att gå ut på en större gata, så kommer de till dig haha.

Men åter till vår dagsutflykt i Ubud! Vi pekade på de ställen vi ville till i chaufförens bildbok, bestämde pris och tid sen åkte vi till destination 1; Tegenungan Waterfall! Vi gick inte ner till vattenfallet utan kollade på det från håll. Vi har sett otroligt många vattenfall samt badat i flera vackra. Jag hade dessutom oootroligt ont i magen så jag la mig på en bänk och vilade lite, annars hade vi nog gått ner! Väldigt fint vattenfall.

Efter vattenfallet, varsin glass (jag testade avokadoglass med kokos, de använder väääldigt mycket avokado här, vilket passar mig utmärkt!) och en bättre mående mage åkte vi vidare till Elephant Cave/Goa Gajah.

En Sarong, som både män och kvinnor måste ha på de heliga platserna. I Elephant Cave räckte det med att jag hade lång klänning men i det andra templet vi besökte blev det dubbelkjol!

Regel nummer fyra såg vi dessvärre något försent... Man tänker ju att det är illa nog som det är, men att man sen måste hålla sig borta från heliga platser! Herregud.. Det må stå att det är "förbjudet att hålla sig borta" men vi antar och har senare läst att det är ett måste att hålla sig borta.

Tredje stoppet blev ett tempel, Tirta Empul, där de har "Holy spring water" som man får doppa sig i, något vi dock hoppade över, vilket var tur då det var förbjudet att doppa sig under sin "period". Att jag besökte templena "otillåtet" känns i efterhand inte så "jobbigt", men att bada i deras heliga vatten hade känts mer respektlöst mot deras religion.

Efter att ha brutit mot religiösa lagar åkte vi upp på ett berg med utsikt över bland annat vulkanen Mount Batur. Tanken var att vi skulle äta lunch där men restaurangen som vår chaufför tog oss till var så otroligt dyr så vi höll oss enda fram tills kvällen... Men det var fin utsikt!

Efter "lunchen" var tanken att vi skulle åka till området runt risterrasserna, men då jag hört att Balis kaffe ska vara väldigt gott så frågade jag om det fanns ett "vanligt" bryggeri/rosteri i närheten som vi kunde åka till och inte ett ställe som gör Luwak-kaffe. Ni har säkert hört talas om kattdjuret Luwak som äter kaffebönor för att sedan bajsa ut dem vilket i sin tur skördas och görs kaffe på. Kattbajskaffe alltså, eller Cat-poo-chino, som de kallar det. Jag har nämligen hört att djuren inte behandlas särskilt bra efter den växande turismen och vi var därför inte sugna på att stötta eventuell djurplågeri. Så vi kom till kaffestället och började en gratis rundtur där en guide berättade om processen av att göra kaffe men också lite information om de andra odlingar de hade.

Efter halva turen ser vi en stooor skylt, i stil med Hollywood-skylten i LA, där det står "BALI CATPOOCHINO".... Jahapp... Men vi avslutade vår guide med att få gratis provsmak av 12 olika sorters te samt kaffe, och vi valde att inte köpa en kopp kattbajskaffe. Vi såg två Luwaker som låg på varsitt bord där folk (främst barn) gick fram och klappade samt slog lätt på de stackars djuren. I övrigt såg vi varken några minimala burar eller kattdjur i dåliga förhållanden, så vi hoppas att de trots allt tar hand om djuren och att inte tvångsmatar dem. Balikaffet var iaf gott som jag hoppats på och jag köpte ett halvt kilogram bönor, och Ogge köpte ett paket chilikrydda.

Sista destinationen innan vi avslutade med risterrasserna var ett ställe där man kan gunga ut över kanten av en kulle. Det kändaste stället heter Bali Swing men vi åkte till ett likadant jämte som kostade hälften så mycket. Oscar hoppade över att gunga men jag ville testa samt kanske få något bra foto (gick sådär). Det var ju inte minsta lilla spännande eller adrenalinfyllt som vissa beskrivit det, vilket vi anade redan innan. Men vi är ju dock rutinerade adrenalin-junkies nu för tiden hahah.

Indonesien, Bali

I lördags åktevi till Ubud som ligger i centrala Bali. Vi spenderade tre nätter i ett väldigt mysigt homestay med perfekt position. Jag gillar attbo på homestay, det känns mycket mysigare och personligare då det är en familj som äger stället och de brukar oftast vara väldigt gulliga och trevliga. Vi har bott på homestay några gånger under resan och vi har alltid trivts i både rum och i boendet i helhet.

Första dagen i Ubud hyrde vi en privatchafför för hela dagen och han tog oss runt vart vi ville, samt kom med egna förslag och även lite info om ställen vi körde förbi. Riktigt bra upplägg och dessutom billigt, vi betalade 500k Rupiah för en heldag, givetvis hade vi kunnat pruta eller hittat någon billigare men detta är ju trots allt hans dagslön!

Vi åkte till totalt sex olika platser men detta inlägget kommer endast inkludera risterasserna då de var så otroligt fina att de förtjänar ett eget inlägg. Riset var nyligen skördat vilket gjorde att terrasserna inte var lika gröna, men vi tyckte det gjorde stället ännu finare! När himlen speglades i vattnet och allt det gröna runt omkring, underbart! Har verkligen sett fran emot att se Tegalalang och jag var minst sagt nöjd.

Indonesien, Bali

De senaste dagarna har vi ätit väldigt god, men ändå billig, asiatisk mat! Den lokala maten är ju alltid mycket billigare än den "västerländska" och den brukar även vara mycket godare! De är ju bäst på att laga sina "egna" rätter.

Min absoluta favorit är fried rice, gärna med kyckling, och i Seminyak åt jag det godaste stekta riset hittills på restaurangen Maya Sayang. Igår åt jag den godaste satayen jag smakat, kyckling satay (grillat, marinerat kött på spett) med ris och jordnötssås, underbaaart! Dock såg Ogge en råtta inne i rummet jämte köket 🤔 menmen

Idag åt jag en blandning av de båda rätterna vilket även det var väldigt gott. Fried rice brukar turligt nog även vara det billigaste på menyn, i Laos hittade vi en stor och smaklig portion fried rice med kyckling för 10kr! Och då är det ännu billigare med grönsaker istället för kyckling.

Oscar däremot föredrar kyckling med cashewnötter och ris, vilket finns i princip alla menyer det med.

Indonesien, Bali

I fredags kom Albin och Andrea, de vi mötte på bussen till Cairns, till hotellet i Seminyak så vi spenderade vår sista natt där alla sex. Vi hängde vid poolen, handlade dricka till kvällen och beställde upp mat till rummet. Efter vi ätit kom de andra in till oss och så spelade vi kort, drack öl och hade roligt. Trevligt att umgås med flera!

Senare på kvällen gick vi tillbaka till Mexicola där vi dansade en kort stund för att sedan gå tillbaka mot hotellet, de stängde nämligen inte allt för långt efter att vi kom dit! Påväg tillbaka köpte vi påfyllnad till baren och fortsatte sedan kvällen åter tillbaka i vårt hotellrum.

Indonesien, Bali

I torsdags tvingades vi ut för att äta frulle, något som väldigt sällan hänt under resan. Därefter gick jag och Ogge runt i Seminyak för att sedan behöva skydda oss för ösregn. Som tur var höll det inte i särskilt länge, men vädret var relativt dåligt under hela dagen, men det verkade vara en endags-grej.

På kvällen samlades vi i Sigrids och Simons rum där vi drack Bintang och spelade kort, väldigt trevligt! Senare på kvällen gick vi till Motel Mexicola, en mexikansk restaurang som på kvällen blir nattklubb. Vi åt sen kvällsmat för att sedan övergå till Bintang. Jag och Sigge gick ner till dans-scenen och dansade medan grabbarna satt kvar på ovanvåningen där de kunde sitta och kritisera våra dansmoves. De spelade väldigt dansvänlig musik, till exempel en medley med ABBA samt en med Greaselåtar (du skulle älskat stället, Fahlis).

Indonesien, Bali

I Seminyak mötte vi upp Sigrid och Simon, vilka vi ska bo på samma hotell med. Vi bor väldigt fint men ändå väldigt billigt. Första kvällen, alla hjärtans dag, gick vi alla fyra till en brasiliansk restaurang. Om ni läst bloggen tidigare så vet ni att jag älskar brasilianska bufférestauranger! Vi besökte en i Laos och jag har tidigare besökt flera olika i andra delar av världen. Den vi åt på i onsdags var inte lika bra, men det var ändå otroligt gott! Särskilt för priset, 187 000 Rupiah (ca 100kr) per person.

Detta var även första alla❤dag jag och ogge "firade" tillsammans, trots att vi varit tillsammans i tre år. Jag har i flera år spenderat dagen med god mat tillsammans med Fahlis och Amanda och de senaste åren har vi även gått på premiären av fifty shades filmerna, då jag och Amanda läst böckerna. Väldigt tråkigt att inte kunna se sista filmen på premiären men det får vänta tills vi kommer hem! För mig och Ogge är inte 14 februari en speciell dag, Ogge vet inte ens vilket datum det är. För oss är kärleken värd att fira varje dag och unnar oss hellre en god middag, myskväll eller vad man nu gör på alla❤dag, när vi känner för det under året!

En fin bild med oroligt fruktansvärd kvalité från alla❤dag 2014, då vi istället för att kolla på filmen, spelade 50shades-spelet 😂.

Indonesien, Bali

Första dagen ägnade vi inte bara åt billig shoppning, där försäljarna var förvånansvärt lugna och inte alls lika hetsiga och "på" som de varit i tidigare länder. Vi gick ner till stranden, genom Art Market med massa vackra målningar, och sedan längs med stranden där vi stannade vid en bar bestående av två frysboxar, ett plastbord och två stolar. Vi tog varsin Bintang och fick snabbt sällskap av två pratglada Balineser. Vi har verkligen saknat hur avslappnat, glatt, lätt och billigt det är här. Givetvis har Asien sina nackdelar, sårade vovvar, fattigdom, stränder och hav fyllda med plast, otroligt mycket utsläpp osv. Men det känns som att de börjar ta tag i åtminstone plasten, de samlade in plasten på stranden till stora högar (som jag antar att de ska slänga??) och många använder återanvändbara sugrör eller sugrör i papp.

I tidigare länder vi besökt så har bensin funnits i petflaskor längs vägarna, men hör använder sig alla av Absolut Vodka-flaskor! Mycket tjusiga och trevligt med svenskt inslag i den asiatiska vardagen.

Indonesien, Bali

I tisdags tog vi planet tillbaka till ett saknat Asien. När vi gick ut och tog de första andetagen av den avgasfyllda luften med inslag av risdoft, kände vi oss hemma. När fem miljoner taxiförare sprang fram till oss och vägrade ta ett nej för att sedan följa efter en i x antal minuter. Den fuktiga värmen och det eviga tutandet. Och viktigast.... De oooootroligt behagliga priserna, två snåljåpars paradis! Efter två månader i billiga hostel som luktar instängt, nudlar och gröt alla dar i veckan och begränsningar. Och bristen på öl. Vi har fortfarande inte slutat le av lycka att vara tillbaka, trots att vi givetvis kommer sakna Oceanien (och särskilt Nya Zeeland som vi båda vill tillbaka till nununu, vi saknar vår lilla Rosie också som vi passade över jul).

Från flygplatsen tog vi iaf en Uber, något som taxiförarna sa var förbjudet och farligt (?), det är inte alls ett särskilt populärt val här, då mängden lokala taxiförare är otroligt stor vill de såklart inte har någon konkurrens. Men då de krävde 500 000 Rupiah (det var iaf vad två kompisar till oss betalade), medan Uber kostade 28 000 Rupiah, så kan de inte förvänta sig att vi väljer ett pris nästan 18 gånger dyrare. Däremot var vi tvungna att gå till ett parkeringshus mittemot flygplatsen och upp till femte våningen där det var helt tomt på människor, ut över vår Uber-förare. Men vad gör man inte för att spara pengar!

Vi kom fram väldigt sent (särskilt enligt Australiensk tid) men hade inte ätit sedan lunchen, så vi köpte varsitt rör chips, en avokado, varsin öl, ett kinderägg och vatten. Mitt kostade lika mycket som vad EN avokado hade kostat i Australien! Vi åt vår "mat" mitt i natten och sedan somnade vi till en film som handlade om en gigantisk krokodil i Afrika. Eller snarare så somnade Ogge medan jag fastnade i den rätt kassa filmen.

Dagen efter gick vi runt i Kuta där vi köpte lite billiga saker på marknaden, åt väldigt billigt på en liten restaurang som inte städats sen den öppnades för att sedan åka Uber till Seminyak där vi nu befinner oss.

Jag köpte även ett par nya solbrillor då jag råkade slänga mina gamla i Cairns..

Vi köpte varsin Bintang-tröja, Bintang är den lokala ölen likt Beerlao i Laos, Chang i Thailand, Angkor i Kambodja, Dagon i Myanmar, Bia Ha Noi i Vietnam.... listan kan göras väldigt lång.

Jag köpte denna parfymen, 100ml, för 150 000 Rupiah (ca. 85kr). Har länge velat ha den men tyckt att den varit på tok för dyr hemma i Sverige, särskilt då jag redan har två parfymer som jag älskar. Men vad gör man när något är för dyrt i Sverige? Man köper en kopia i Asien! Same same, but different! Luktar likadant och ser i mina ögon likadan ut.

Ogge råkade ta sönder sin förra midjeväska i NZ, så han köpte en ny för 60 000 Rupiah (ca. 35kr)

Ogge köpte en liten, väldigt bra gjord, gitarr för 60 000 Rupiah (ca. 35kr)