Nu är resandet slut och vi är hemma i Sverige och underbara Värnamo igen! 3 flyg och 2 tåg stod vi inför och vi lyckades, dock med nöd och näppe ibland, komma med alla. De första 2 flygen gick som på räls. Det första var från Kuala Lumpur till Singapore. Det var endast en timme så det var i princip dags att landa precis när vi tagit oss upp i luften. Det andra flyget var dock desto längre. Då skulle vi ta oss från Singapore till Zürich vilken skulle ta ca 12h. Flygplansmat, fika, film och några timmars sömn gjorde dock att dessa 12 timmar gick rätt fort faktiskt. Vår granne var till och med avundsjuk på vår bränna (som vi själva tycker vi har tappat helt efter några gråa dagar i Kuala Lumpur) så det var ju lite uppmuntrande. Det tredje flyget från Zürich till Köpenhamn blev dock en stressig historia. Vi visste att vi hade lite tight om tid under flygbytet i Zürich men ett toalettbesök skulle vi väl ändå hinna med tänkte vi. När vi sedan var påväg till gaten och hörde ”Lundvall and Norén, Lundvall and Norén, go to gate immediate, gate is closing” ropas ut i högtalarna var det bara att lägga benen på ryggen. In i planet hann vi och vi hade till och med 1 minut till godo, lätt!

Vi tog oss till Köpenhamn, ont i ryggarna och trötta, men fram kom vi. Min (Elins) väska hade dock inte lika tur som oss utan den bestämde nån tjomme sig för att lämna kvar i Singapore. I och med den lilla missen var olika papper tvungna att skrivas under och klockan tickade på i rask takt. Det blev därför en löptur genom halva flygplatsen igen, denna gång för att hinna med tåget. Från att sista pappret var påskrivet vid bagagebandet hade vi exakt 4 minuter på oss innan tåget skulle gå så ni kan ju förstå att vi sprang i en väldig fart. Men tåget hann vi på!

Vid 13.40 var vi äntligen hemma i Värnamo och vi hade en egen välkomstkommité samt privat taxi vid tågstationen, underbart! Nu ligger vi i soffan och kollar handboll och äter julmat!

//Kajsa & Elin

Då var det dags, hemresan till Sverige. 11 veckor, 10 flyg, 5 båtresor, 4 bussresor, 2 världsdelar, 13 ställen, 3 länder och massa minnen och skratt. Nu väntar en väldans lång flygresa med 3 olika flyg och ett tåg innan vi är hemma i Värnamo igen. Frågan är dock hur vi ska kunna lämna allt detta nu. Vi har haft så sjukt roligt och tiden har verkligen flugit förbi.

Vi har varit med om så mycket roligt, så mycket fint och så mycket häftigt. Vi har träffat nya människor, upplevt nya kulturer, ätit massa god och konstig mat och pratat engelska varje dag i nästan 3månader (nu borde vi ju egentligen vara proffs på det engelska språket)

Nu är allt det här slut, men bara för den här gången. Vi stod ut med varandra i nästan 3 månader och we are still going strong! Snart drar vi ut på nya äventyr!

Hörs snart!

Hallojsan!

2 dagar har vi nu spenderat i Kuala Lumpur. Båda dom dagarna har gått ut på att shoppa, shoppa och shoppa lite mer. Vädret har varit ganska dåligt så det har ju passat perfekt att vara inomhus med gott samvete! I morgon börjar vår 20+h resa hem mot Sverige.

//Kajsa & Elin

Så var dagen här, dagen vi lämnar Australien. I morse packade vi ihop det sista i våra väskor, vinkade hejdå åt Johnny och Sam och gick ner och åt våra sista pannkakor i det allmänna köket. Sen var det dags att bege sig mot flygplatsen. Vårt plan var lite över en timme försenat så vi hade gott om tid på oss att faktiskt inse att vi nu skulle lämna vårat liv på resande fot i Australien. Flygresan gick helt okej, vi läste, lyssnade på podd, åt flygplansmat, jag (Elin) grät en skvätt åt att allt snart är slut och vi tog också ett par tupplurar. Det som var lite mindre nice var att kvinnan bredvid oss satt och rapade, väldigt högljutt, under hela den 8h flygresan. Just den detaljen kunde vi gärna ha klarat oss utan!

När vi landade i Kuala Lumpur tog vi en uber dit vi skulle bo, fick nycklarna av bästa PengPeng som till och med hade satt på sig finskjortan för det speciella tillfället och sen gick vi ut och åt middag och handlade frukost.

Nu sitter vi återigen i Pengans lägenhet och ska kolla på ett avsnitt av Wahlgrens värld i hans lite halväckliga säng! Perfekt! I morgon är det shopping för hela slanten, som vi längtat!

//Kajsa & Elin

Sista dagen i Melbourne och sista dagen i Australien. Tiden går fort nu. I morgon lämnar vi Australien bakom oss och åker vi tillbaka till Kuala Lumpur vilket blir vår sista destination innan Sverige. Tiden har gått så sjukt fort och vi kan inte riktigt förstå att snart kommer den här resan vara slut och vi kommer stå på svensk mark igen.

Vi har iallafall haft en väldigt bra sista dag här. Dagen började med att Sam (vår roomie) följde med oss ner till köket och vi fixade en riktig pannkaksfrukost. Han har bott på detta hostel i en månad och aldrig utnyttjat gratis-frullen så vi var tvungna att fixa en riktig brakfrukost åt honom.

Efter frukosten, som verkligen gjorde succé, drog alla 3 på sig löpardojjorna och gick gick en promenad i den botaniska trädgården. Det småregnade när vi lämnade hostelet men ju längre av dagen som gick, ju finare blev vädret som tur var. Vi avslutade vår långpromenad med en lunch på en restaurang vid floden.

Efter vår lilla dagsutflykt gick vi hem igen och snackade lite med vår andra rumskompis Johnny som precis vaknat. En väldigt trött men härlig britt.

Kvällens aktivitet var night market. Vi tog med oss Sam och gick promenaden på ca 20 minuter dit och blev lite lätt chockade när vi kom fram. Stället var superstort och det kryllade av människor. Vi strosade runt och kollade i olika stånd där dom sålde massa krimskrams hit och dit och lyssnade på livemusik. Åt och fikade gjorde vi såklart också! Vad vore en marknad utan mat? Vädret hade under eftermiddagen blivit riktigt bra och vi åt vår marknadsmat ute i solskenet.

Kvällen slutade med att jag (Elin) såklart lyckades spilla ner hela mig själv med chokladglass, Sam höll på att bryta benen av sig när han snubblade över en låda och så gick vi även och hälsade på och tog en liten prat med Johnny på hans jobb.

En bra dag helt enkelt. Godnatt på er.

//Kajsa & Elin

Resan börjar nu närma sig mot sitt slut och vi gör verkligen det mesta och bästa av varje dag vi har kvar. Vi startade dagen med en redig frukost och gick efter det ut på en promenad för att sparka igång denna underbara tisdag. Vid kl 14 var det nämligen dags för yoga. Hostelet höll en gratis yoga-class som vi inte var sena med att hänga på. En kul grej tänkte vi! Grejen är ju att vi båda är stela som kylskåp och balansen ska vi inte ens prata om så spännande om något skulle det ju iallafall bli. Yoga-passet blev dock en succé, inte för att våra prestationer levererade i toppklass kanske men det var riktigt skönt att få stretcha ut och yoga lite i solskenet. Efter passet gick vi hem till hostelet och lagade lunch, tvättade en maskin kläder och tog det lugnt. Dagens middag bestod av köttfärs och ris vilket satt bra i magen. Vid kl 20.00 var det dags för filmkväll. Gratis popcorn serverades och filmen vi tittade på fick klart godkänt. Resten av kvällen har spenderats på rummen där vi har legat och pratat med vår rumskompis Sam som valde att komma hem idag. Han är superskönt och vi låg och tittade på youtubeklipp och pratade hål i huvudet på varandra alla 3. I morgon blir det pannkaksfrukost (som vanligt).

//Kajsa & Elin

Igår var första dagen i Melbourne och den sista dagen på året. Under dagen gick vi på vår vanliga upptäcka-det-nya-stället-strosen. Vi åt lunch och hade det gött i solen. Vid 14 checkade vi in på hostelet och fick vårt rum. Vi delar med 2 killar men dom har vi inte sett skymten av, dom verkar ha flytt fältet.

Vi firade in det nya året med middag på en mysig italiensk restaurang, champagne, massa prat, massa skratt och fyrverkerier. Perfekt avslut på ett bra år.

Idag gick vi upp vid 9 för att hinna med gratis-frullen, såklart! Kajsa placerade sig i köket och levererade pannkisar i toppklass! Vår plan idag var att gå till den botaniska trädgården och bara mysa runt. Den skulle ligga ca 15 min ifrån där vi bor så väldigt överkomligt tänkte vi. Vi satte av på gångvägen intill floden i solskenet. Båda vi två är ju rejält pratglada och i förmiddags var samtalsämnena många och långa. Vi pratade och gick, pratade och gick. Vi tänkte inte riktigt på vart vi gick och rätt var det var hade vi tydligen gått 6km, även 6km åt fel håll.. Men vi var inte bittra för det, vi hade fått en härlig promenad i det fina vädret. Vi gick de 6km tillbaka och letade även upp den botaniska trädgården och gick ett varv där också!

Nu ligger vi och vilar våra något trötta ben på rummet och funderar på vad vi ska hitta på för något roligt till middag.

God morgon!
Efter en 10h bussresa är vi nu äntligen framme i Melbourne! Vi gick till vårt hostel där det serveras gratis frulle med pannkakor! Vi högg in direkt och nu sitter vi här nöjda och belåtna och klurar på vad vi ska hitta på idag. Det är ju ändå nyårsafton så något kul ska vi nog komma på!

//Kajsa & Elin

VILKEN DAG! Idag var vår sista dag vid Bondi Beach och även Sydney och den var inte nådig kan jag tala om.

Igår kväll fick jag (Elin) något skit i ögat som jag för mitt liv inte kunde få ut. Det satt kvar hela natten och det var ännu värre i morse när jag vaknade. Efter ett tips från vår privata sjuksköterska (även Kajsas kära moder) kokade vi ihop lite vatten och salt som jag sköljde ögat med. Värsta mirakelkuren visade det sig vara för jag blev frisk direkt! Ögat blev bra på nolltid!

Efter det gick vi ner för ett sista strand-besök för hela resan! Sjukt hur fort tiden har gått, nu har vi endast 2 destinationer kvar innan hemfärd till Swe, Melbourne och Kuala Lumpur. Vi solade och badade och tog verkligen till vara på den sista tiden där. Efter det åt vi lunch och sen var det dags att dra sig in mot centralstationen i Sydney. Bussen till Melbourne gick inte förren vid 20.00 men vi ville köpa oss en varsin hoodie då det är typ lika kallt som i Sverige på bussarna här så vi åkte in lite tidigare.

Vi bokade en uber som skulle ta oss de 20 minuterna in till centrum och det var här kaoset började. Kajsa lyckades ju tappa sin mobil för ett tag sen så den är tvärdöd och därför har vi endast min mobil oss 2 emellan. Min mobil som jag SÅKLART lyckades glömma i ubern, i Sydney, perfekt Elin!

Inne på stationen märkte jag till min förskräckelse att jag inte hade koll på mobilen och efter att jag hade rotat igenom min väska för andra gången började Kajsa även förstå att det här inte bådade gott. Vi stod alltså där utan någon mobil alls, utan ett namn eller nummer till uber-chauffören och ingen aning om vad vi skulle göra. Kajsa lyckades dock hålla fattningen lite bättre än mig så hon gjorde upp en plan. Jag gick och försökte ringa min egna mobil från en telefonautomat i närheten men det gick raka vägen till röstbrevlådan. När jag kom tillbaka hade Kajsa letat upp ett svenskt sällskap som var så snälla och lånade ut en mobil och försökte hjälpa oss att få tag i uber på något sätt. Jag gick och försökte med informationsdisken och dom försökte också hjälpa mig med att få tag på chauffören utan att lyckas. Efter många om och men så gav jag upp och förstod att det aldrig skulle gå. Jag gick tillbaka till Kajsa och där stod hon och viftade med mobilen. Hur tur kan man ha? Hon och den andra svenska kvinnan hade på något sätt lyckats komma i kontakt med uberchauffören som hade vänt och kommit tillbaka med mobilen. TUR säger jag bara!

När jag hade lugnat mig lite och vi kunde skratta åt hela spektaklet gick vi mot h&m och hoodie-shopping. Vi köpte våra tröjor och även mat och började sedan gå tillbaka mot stationen. När vi sedan kollade på klockan märkte vi att den hade gått alldeles för fort och att vi nu bara hade 30 min på oss att köpa någon sorts middag, gå till stationen, hämta väskorna som vi lämnat in på stationen, gå på toa och leta upp busshållsplatsen vår buss gick ifrån. Härligt! Det blev en svettig pw till stationen, vi fick smita förbi hela kön till väskupphämtningen och strunta i toabesöket. Vi lyckades hitta till busstationen och som sista passagerare packa i våra väskor och ta plats.

Nu sitter vi iallafall på bussen och efter denna dag är det det enda viktiga! Vi klarade det. Nu är det 9h kvar till Melbourne och nu kan vi slappa!
Natti

//Kajsa & Elin

Hejsan! Idag har vi allt varit flitiga! Efter ett tips från vår egna reseguide Arvid (hej Arvid!) bestämde vi oss för att gå den så kallade coastal walk från Bondi till Coogee. Det är en sträcka på ca 8km från Bondi beach till Coogee beach som man går vid kusten precis vid havet. Utsikten var sjukt fin och man gick förbi stränder, små vikar, en jättefin kyrkogård bland annat!

Väl framme vid Coogee beach åt vi brunch på en restaurang vid stranden och sen la vi oss på beachen. Vågorna var enorma idag och man fick verkligen passa sig när man badade. Vi solade och badade ett par timmar och sen packade vi ihop oss för att gå hem de 8km igen. I morse när vi pratade med receptionisten på vårt hostel för att få vägbeskrivning tipsade hon oss om att gå till Coogee men att ta bussen hem eftersom det var ”sååå långt och en väldigt jobbigt väg att gå”. Men som de två hurtbullarna (och envisa som få) vi är så skulle vi såklart bevisa att vi såklart orkade gå hem också. Sagt och gjort så fixade vi hemvägen också, lätt som en plätt!

Coastal walk, otroligt fint och en bra dagsutflykt helt enkelt! Nu ska vi duscha, packa ihop våra väskor (i morgon natt blir det nattbuss till Melbourne) och ikväll blir det middag ute!