Hallå hallå, hoppas att allt är bra med er!

Då var det min tur att blogga och i detta inlägg så kommer de att handla om mina arbetsuppgifter.
Jag har jobbat morgonpass nu i två veckor och då börjar man kl06.00 och slutar 15.00.

De första jag gör när jag kommer till jobbet är att lämna in telefonen till säkerhetsvakten (alla på jobbet måste göra de). Sen stämplar jag in mig och går vidare till receptionen. Det första jag gör där är att kolla MORNING-CALL listan, för att se om man behöver ringa någon gäst på morgonen. Efter de kollar man Departure-Arrival, hotellets OCC% och available listan och sen är det massa pappersarbete under dagen.

De bästa med morgonpasset är att man får gå ner till frukosten och hänga med gästerna. ❤️ Arbetsuppgiften där är att man ska prata o fråga om allting är bra med gästen.
Det är viktigt att man frågar och försöker ha en konversation med gästerna för att se om de är nöjda eller inte. Om dem inte är nöjda så ska man ta reda på varför och sedan åtgärda de.
Sedan skriver man en breakfast-report och skickar de till olika avdelningar på hotellet, t.ex. HR, F&B, engineer och viktigaste är chefen!

Det var lite kort om vad jag har för arbetsuppgifter under morgonpassen. 😁

Ha det gött!!!
/ Titti

Hallå allesammans.

Vi är nu efter två lediga och härliga dagar inne på vecka två, en vecka som för min del tyvärr inte har varit så bra. Förra veckan så skulle vi varit lediga lördag och söndag, men fick istället skjuta upp ledigheten tills söndag och måndag pga att det på lördagen skulle komma mycket skandinaviska gäster, vilket var jättekul - så det gjorde inte så mycket att vi fick jobba!

Så på söndag och måndag var vi alltså lediga och tog det verkligen så lugnt vi kunde, så himla välbehövligt!! Mina fötter behövde verkligen en paus, vilket de fick så nu känns de mänskliga igen!

På tisdag var det dags att ta sig till jobbet igen, jag gick upp som vanligt och tänkte inte så mycket på det. Titti var redan där, hon började 06.00 och jag började 11.00. När jag kommer till jobbet börjar jag känna mig lite konstig, tänker att det bara är värmen. Går sedan för att äta och tog bara något lätt för jag kände mig verkligen inte hungrig överhuvudtaget. Försöker mitt bästa att få i mig maten och tänker att min kropp behöver få någonting i sig och att det förmodligen det som är problemet. Sagt och gjort pressar jag i mig så mycket mat som möjligt. När vi sedan ätit upp känns det inte alls bra, så jag ber Titti följa med mig ner på toan varpå jag spyr. Inte bara en gång heller, utan tre. Så det var bara att åka hem och vila.

Igår, alltså alla hjärtans dag, var jag hemma - vilket var väldigt tråkigt för de hade en alla hjärtans dag-middag för gästerna på hotellet som jag gärna hade velat vara med på, men ibland blir det inte som man tänkt sig. När Titti sedan kom hem runt 15.30 så var det dags att försöka äta någonting igen, hade inte ätit sedan jag spydde runt lunchtid dagen innan. Så vi tog oss ut köpte en pizza och lite annat gott och åt. Att få i sig mat kändes trögt, men det gick. Maten fick inte stanna kvar i magen denna gång heller tyvärr och efter någon timme så spydde jag upp det.

Så även idag ligger jag sjuk i sängen och hoppas på att jag blir bättre snart. En sjuk grej hände nyss också. Jag låg i sängen, så börjar det smälla och det smäller konstant i typ två minuter. Jag blir helt paralyserad och vågar inte kolla ut och se vad som händer, jag trodde verkligen att jag skulle få se det värsta om jag kollade ut. Det kunde omöjligt vara raketer tänkte jag, för ingen skulle väl någonsin smälla raketer på morgonen, då ser man ju knappt raketerna liksom, vet dock fortfarande inte vad det var som smällde - men antar att det har med kinesiska nyår att göra.

Nu ska jag fortsätta kurera mig själv och hoppas på att jag orkar ta mig till hotellet imorgon!

Fia

Nu har vi avklarat de tre första dagarna på hotellet. De första dagarna är alltid jobbigast och det här är inget undantag. Det är så mycket nytt att lära sig och ta in, ibland känns det som att det är kaos i huvudet. Det hjälper inte heller att vi inte är vana med den här värmen än, man blir helt slut i både huvud och kropp. Fötterna existerar knappt längre efter att stå upp nio timmar varje dag, vi båda har skavsår och svullna fötter. Ergonomin i receptionen är närmast obefintligt, datorerna är alldeles för lågt ner så man får stå och böja sig ner hela dagarna. Men vi kämpar på!

Den största tiden på dagarna tillbringas i receptionen. Vi får checka in och ut gäster, svara på frågor, skriva "immigration reports" (vilket är personuppgifter på de nyanlända gästerna som måste skickas in till staten varje dag, annars får hotellet böter) och liknande. Ibland får vi även följa med och visa gästerna deras rum, där vi förklarar alla funktioner i rummet, hotellets olika faciliteter och liknande.

Mycket mer än så har inte hänt de här tre senaste dagarna.

Fia och Titti

Igår åkte vi som sagt till Karon och besökte för första gången hotellet som vi ska vara på de kommande åtta veckorna. Det blev ett väldigt kort och inte så informativt möte. Vi åt lite lunch, fixade tröjor och bokade ett möte med hotellchefen på måndag. Det bestämdes också att vi får söndagen, dvs idag, ledig och börjar därför vår praktik imorgon. Det var väldigt skönt med en lite lugnare start även om vi är väldigt taggade på att börja praktiken, det ska bli så himla spännande!

Vi åkte efter det till vårt boende där det hade blivit någon "miss", om jag ska säga vad jag tror så tror jag mer på att de överbokade hotellet än att det blev en "miss". Vi hade bokat två rum, men fick bara ett och kommer få dela rum fram tills den 24 februari. Detta kompenserades dock med gratis frukost fram tills den dagen vi får ett varsitt rum och vi blev även bjudna på middag då det blev en till miss när vi väl kom till rummet som ligger några minuter ifrån hotellet. Rummet som vi först blev tilldelade var upptaget. Men det är så det är i hotellbranschen, ibland blir det fel och då får man komma på något sätt att lösa problemen på!

Efter vi ätit låg vi vid poolen och tog det lugnt ett tag innan vi fixade oss och gick & kollade runt lite på området.

Idag gick vi ner till stranden och låg där i någon timme för att sen gå upp till hotellet och fixade oss lite innan vi mötte upp Eva som fortfarande är kvar med oss i Karon. Vi åkte in till Phuket Town och strosade runt på en marknad ett tag. Nu ligger vi i sängen, äter lite gott och kollar på melodifestivalen. Det blir sova om ett tag för imorgon är det äntligen dags för första dagen på hotellet!

Fia

Hallå hallå, hoppas att allt är bra med er!

Som ni ser på rubriken så är vi äntligen framme i Phuket. Det tog ungefär 10 timmar med flyg från Arlanda.

Första dagen har vi spenderat hos Alice och Emilia i Kamala, men imorgon säger vi tyvärr HEJ DÅ till tjejerna och åker vidare till Karon.

Ha det bra/ Titti

Hallå Hallå!

Mitt namn är då Thitima men kallas Titti och jag är 19 år och bor i Bälinge med min familj. Som ni då redan vet så går jag på hotell och turism programmet med inriktning Hotell & Konferens och ska nu göra min sista praktik innan studenten. Under alla åren på Ekeby så har jag vetat att det finns möjlighet att göra sista praktiken utomlands och för mig så har det alltid varit en självklarhet att söka. När det var dags att söka i höstas så skev jag personligt brev och cv som vi skickade in till våra lärare, sen var det dags för dem att besluta vilka som skulle få åka. Och det grundade genom vår närvaro, betyg och hur vi har skött oss i skolan under dessa tre åren. När allt sen blev klart så var det dags att skaffa visum och allt annat som behövs för 2 månader Thailand.

NU är det alltså bara 3 dagar kvar tills vi sitter där på planet till Thailand och jag är supertaggad och tacksam och ser verkligen fram emot det här!!!

Ha de bra/ Titti

Hej och välkomna till vår blogg. Den här bloggen startas upp i och med vår praktik i Thailand. Vi är fyra tjejer som har fått chansen att åka till Phuket på en åtta veckors lång praktik. Här kommer ni kunna läsa om två utav dessa fyra tjejernas resa till Karon Beach, allt från våra jobbuppgifter på hotellet till vad vi gör på våra lediga dagar. Vi tänkte börja med att berätta lite kort om oss själva och hur vi kom hit.

Mitt namn är Fia Mattsson, jag är 18 år och läser sista året på hotell och turism programmet med inriktning turism och resor på Uppsala yrkesgymnasium Ekeby. Jag är uppvuxen och bor i en liten stad som heter Sala, som ligger ungefär sex mil från Uppsala. Jag har sedan jag var på min första utlandsresa när jag var runt nio vetat att jag vill jobba inom turism och när jag fick höra att den här linjen fanns så kände jag direkt att det skulle passa och jag blev inte mindre lockad när jag fick höra att chansen finns att få utomlandspraktik.

Under hösten 2017 var det dags att börja söka till utomlandspraktiken och det hela började med att skriva ett personligt brev som man skickar in till lärarna där man bland annat skrev varför man ville åka, tidigare erfarenheter, varför man tyckte man skulle vara en bra stipendiat m.m. Tiden från att ansökningarna var klara och lärarna kommit fram till ett beslut vilka som får åka var väldigt nervös. Jag blev otroligt chockad och såklart väldigt glad när jag fick veta att jag är en utav de som fått den här möjligheten. Det är verkligen en ära och jag ser otroligt mycket fram emot detta, samtidigt som jag såklart är sjukt nervös.

Och här är vi nu, om bara några dagar börjar resan som vi har väntat spänt på i flera månader och här får ni följa med i vår vardag!