Interislander & Abel Tasman

Vi bestämde oss för att endast stanna en natt i Wellington eftersom vi återvänder dit efter att vi rest färdigt på sydön. Morgonen därpå hoppade vi därför på färjan till sydön. Den var ca 3,5 h lång, varv vi spenderade större delen av tiden åt att spela kort. Vyn var vacker när vi kom in mot land & åkte in i fjordlandskapet.

Väl i land på sydön hoppade vi på vår nya buss som tog oss på en lång resa i det sydliga naturlandskapet. Vårt hostel låg i en liten by i anslutning till Abel Tasman Nationalpark, men när vi kom fram hade vi inte mycket tid till att besöka nationalparken.

Tillsammans med våra nyfunna vänner tog vi däremot en kort promenad upp till utsiktsplats över Kaiteriteri innan vi gjorde iordning lite middag.

Morgonen därpå bokade Marlon & jag in oss på en aquataxi som tog oss längs kustkanten av Abel Tasmans Nationalpark samt släppte av oss i Nationalparken. Där tog vi en rask morgonpromenad innan vi återvände till Kaiteriteri för att hoppa på bussen. På vägen tillbaka såg vi flera sjölejon ligga & sola sig samt några simmandes i vattnet. Vår chaufför berättade även att en flock späckhuggare brukar passera förbi med fem veckors mellanrum, men tyvärr fick vi inte syn på några under vår tur.