Jag startar oftast dagen med fil, frukt och kaffe. Just idag blev det inget kaffe då det var slut och jag inte hunnit till affären ännu.

Lätt A-fil 200g
Hallon 65g
Banan 40g

Kiwi 100g

Är det starten, måndagen som avgör hur denna vecka kommer att bli? Jag hoppas verkligen inte det...

Vaknade i natt av en mardröm, den sjukaste någonsin! Låg därför vaken halva natten och försökte tänka på annat, det gick inte speciellt bra. Somnade av trötthet efter några timme vaken. Väckarklockan ringde vid 5:00, men kunde inte kliva upp, var så trött efter natten. Låg kvar till 7:00 och gick upp för att göra mig i ordning. Satte mig ner vid bordet för att plugga och läsa lite till inför seminariet och tentan i eftermiddag. Men jag har panik, känner bara hur fan ska jag klara det här? Känns som att allt jag läst är borta, jag kan inget längre. Ångesten kryper fram, jag mår illa, vill kräkas, magen värker, huvudet snurrar och kan inte fokusera med blicken. Varför sätter jag sån press på mig själv? Jag vet ju innerst inne att det kommer går bra.

Längtar till ikväll då jag och Jocke ska fira med en middag jag längtat efter i flera veckor, enchiladas!
Hoppas ni fått en bättre start på veckan ❤️

Lördagen började som alla andra lördagar, frukost i soffan framför nyhetsmorgon. Det är mitt sätt att få en bra start på helgen. Sedan träffade jag upp en vän på stan för en fika, såå trevligt! Hur kul som helst att sitta ner och prata då tiden bara flyger iväg.

På kvällen kom Mikaela och vi hade filmmys med ost som huvudrätt. Haha. Vi insåg när vi kom till kassan på matbutiken att vi handlat nästan allt med ost. Dock var det värt, så gott! Vi hade varit ifrån varandra i drygt två veckor, så det fanns sjukt mycket att prata om. Även om vi redan pratat om allt så blir det inte en tyst stund, vi har alltid något att säga eller skratta åt. Blir så sjukt lycklig att få skratta med sin bästa vän och det finns inga hämningar, vara sig själv rakt igenom. Vi insåg också att vi kommit halvvägs i utbildningen, känner bara att jag inte vill att hon ska bli klar och flytta från Umeå.

Ha en fortsatt trevlig helg de få timmar som är kvar! Laddar upp för en ny vecka framför oss. Kram

Fjärilarna i magen får hjärtat att slå så hårt att det känns som att bröstkorgen ska gå itu. Med blommor i handen och ett snett leende på läpparna gör du mina knän så svaga att jag inte kan stå utan att måsta luta mig mot dig. Ser dig rakt in i ögonen och känner ren lycka över att det är just du som står framför mig. När vardagen är ett stressigt kaos är det du som får min puls att sjunka och finna lugnet. Du påminner mig om att jag är bra och att jag kan klara alla hinder, du är underbar.

Jag är inget poet, gillar bara att försöka förklara mina känslor. Haha.
Kärleken är vacker och det är inte alltid enkelt så som en drömmer om. Men om en har den som allt känns rätt med och ni gör tillsammans att det svåra blir lite lättare, då är det magisk.

Andas in... Andas ut...

Nu har jag kommit halvvägs med två hemska pluggveckor, en vecka kvar i kaos. Har sån prestationsångest som är svår att beskriva. Jag lägger så mycket press på mig själv, får svårt att andas och ett tryck över brösten om jag tänker på plugget för mycket. Just nu känner jag bara, jag kommer gå dit och göra mitt bästa. Huvudsaken att jag går dit och är närvarande, det värsta som kan hända är att jag får göra om det. Men jag vet också att det är vad jag känner just precis nu, om 20 minuter kommer ångesten igen.
Även om det är mycket ångestladdat så gör jag det bästa av situationen, jag älskar att ha mysig miljö runt om mig när jag sitter med studierna. Det är tända ljus, gott mellanmål och mysbelysning som gör att min ångest dämpas. Jag blir så harmonisk med en bra miljö runt om mig.

Har ni prestationsångest? Hur gör ni för att dämpa er ångest?

1. Jag fick inte intresse för inredning förrän jag flyttade hemifrån och hade en lägenhet att kunna göra (nästan) såsom jag själv ville med.

2. Jag tycker inte om videos där någon gör sig illa, alltså när de ramlar och slår sig. Ser inget roligt i det.

3. Jag är så nära till tårar när jag ser hundvalpar, de är så söta.

4. Tonfiskröra är min nya favoriträtt.

5. Jag är romantisk. Älskar att uppvakta min partner med massage, goda middagar och fina komplimanger.

Gott nytt år! Nu är nyårsafton här igen och ett helt år har gått, wow vilket år det varit. Som vanligt består ett år av både toppar och dalar, men för min del mestadels toppar detta år.

Året började med firande med ett otroligt härligt gäng, vilken kickstart! Nästan direkt drog skolan igång med plugg och festligheter. Kärleken tog mig med storm och februari fortsatte i samma anda. Var ute på min första riktiga praktikplats i utbildningen inom äldrevården, lärde mig väldigt mycket och en hel del vad jag måste bli bättre på.

Sedan kom april, det började närma sig min födelsedag och det jag drömt om i flera år kom. Den man gillar mest av allt hade planerat en kväll jag inte hade en aning om vad som skulle hända. Det börjar med att han kommer hem till mig och uppvaktar mig med en present, jag gör mig i ordning för att åka iväg. Jag hade lite aningar om vart resan skulle kunna bära av och bilfärden började med att vi åker dit jag hade tänkt mig, men han skrattar och säger det är inte hit vi ska och vi fortsätter färden. Jag blir paff och börjar genast fantisera om vart det då kan vara vi ska, kommer att tänka på en annan plats som jag pratat om bara några dagar innan. Han kör åt samma håll som jag hade i tankarna och när vi kommer dit så skrattar han igen och vänder om, nu hade jag absolut ingen aning om vart vi skulle. Efter en lång bilfärd är vi framme. Vid en av stans bästa restauranger där det bjuds på tre-rätters och dyra drycker i fina glas. Wow, vilken upplevelse att få vara med om det med människan man älskar.  Magiskt!

2017 fortsatte att erbjuda mer plugg, jobberbjudanden, planering av semester, brännbollsyran och så klart mer kärlek från familj och vänner. Juli kom och en resa till Grekland var bokad, vi besökte Santorini i två dagar och avslutade resan på Kreta. Santorini var verkligen höjdpunkten! Lika fint som alla bilder man har sett, och den vackraste solnedgången jag varit med om. Vi hyrde fyrhjuling och körde runt ön, badade på stranden i Kamari, sjukt fin strand och härligt blått vatten. Sommaren här i Sverige bjöd på soliga sommarkvällar med härliga människor, mycket skratt och fina minnen. Jag blir så glad varje gång jag tänker på vilka fantastiska människor jag har runt omkring mig, så tacksam!

Augusti kom och lika så skolan med mer plugg än vad jag kunnat tänka mig, ens egen självdisciplin har satts på prov och första praktiken på sjukhus kom. Oj så skoj! Hösten har detta år inneburit flytt, vi har flyttat in i en större lägenhet tillsammans och har haft hög mysfaktor i nya lägenheten i höstmörkret. Och vintern kom till slut, härligt med de vita flingorna som kläder marken, så vackert. Julen spenderades hemma med familjen och mormor bjöd på julbord i världsklass.

Idag är det nyårsafton och jag önskar er alla gott nytt år, låt oss göra 2018 bättre än 2017. Ha det gott!

Hej allihopa!

Jag skäms för den otroligt dåliga uppdateringen, det ska verkligen förändras. Eftersom det varit dålig update så har det hänt mycket sedan sist. Jag har brutit foten som har fått opererats, flyttat till Umeå, börjat studera till sjuksköterska och har nu snart kommit halvvägs i utbildningen, varit till Grekland. Sist men inte minst så bor jag med den finaste sambon man kan tänka sig. Man finner kärleken när man minst anar det.

Nu har jag som nyårslöfte att börja blogga igen och uppdatera kontinuerligt, tänker mig varje måndag, torsdag, fredag och söndag till en början. Ha det fantastisk fram till på söndag då det vankas nyårsafton och nytt inlägg, är supertaggad på att få avsluta 2017 och börja 2018 med fina människor.

Här kommer del två av min resa runt i USA!

Vår tredje destination var Los Angeles. För att ta oss dit så reste vi med bil efter kusten, Highway 1. Om en verkligen vill se något vackert så är det den vägen en ska åka, vi stannade på flera platser efter vägen för att njuta av den fantastiska utsikten och miljön. En ska också kunna se valar/späckhuggare i havet efter denna kust, dock så var de inte "säsong" för de just när vi åkte, men utsikten och alla vilda sjölejon vägde upp.

Väl framme i LA så checkade vi in på vårt hotell i Venic Beach. I LA så besökte vi Universal Studios där vi tillbringade en hel dag men berg och dalbanor, simulatorer och guideturer, en helt magisk dag. Sedan var vi ju bara tvungen att gå till Santa Monica som inte låg så långt ifrån vårt hotell, Santa Monica fick bestå av lite shopping, promenad på piren och efter beachen. En annan dag gick vi efter Walk of Fame, precis när vi var där så höll de på att rigga upp för premieren av den senaste säsongen av Game of Thrones, det var extremt mycket folk efter gatorna desto närmre kvällen det blev. Vi tog också två guideturer runt LA varav en var en hop on hop of-buss och en lite med privatbusstur där chauffören var guide som visade kändishus. Dock så visade han också upp det vi redan hade sett med hop on hop of-bussen, så det var synd att vi inte bara tog den "privata"-turen. Men men, det var verkligen roligt att bara se hela LA och vilken otroligt stor och magisk stad det är. Sedan var ju Hollywood-skylten ett måste!

Bästa vän!

Efter LA så gav vi oss av mot Grand Canyon (!!). Vi körde efter Route 66, även det ett måste! Öknen som vi passerade var så mäktig, det var partier där sand och sten var svarta och andra partier var "sandfärg", har inte sett något liknande tidigare och har totalt glömt bort att googla, eller någon av er kanske vet vad det kallas eller hur det bildats. Väl framme i Grand Canyon så skyndade vi oss till nationalparken för att bevittna solnedgången vid Grand Canyon, det går bara att beskriva med ett ord, MAGISKT!! Dagen efter tillbringade vi hela dagen i nationalparken för att bara titta på fantastisk sten, det går inte att för klara med ord hur fantastiskt det var, det var helt overkligt och något en bara måste bevittna om en åker till USA!

Det här var del två av min resa, på lördag kommer del tre så om du vill läsa mer om min resa så fortsätt håll utkik!

-E

Min USA resa tillbringades med mina tre medresenärer Jennie, Jossan och Josse, där vi tillsammans tillbringade 5 veckor (!!!). Vi började en biltur och lite inrikesflyg innan vi fortsatte med den låånga flygturen från Arlanda till Oakland, San Fransisco. Snacka om att känna sig vilse när vi landat och kommit ut från flygplatsen. Men vi tog oss till biluthyrningen, dock efter mycket besvär då vi hyrt bil från fel flygplats och fick åka i en trång taxi med 4 stora ryggsäckar. Sedan väntade en ca 4 timmars bilfärd till Quincy, vi kom fram rätt sent på kvällen då vi hade besvär med biluthyrningen. Men inget kunde stoppa vårt glada humör, för när vi väl var framme så fick Matilda sig en riktig överraskning då hon verkligen inte hade någon aning om att vi skulle komma på besök. Matilda bor och studerar på collage i Quincy. Samt för er som inte vet så är Quincy en väldigt liten stad med en fantastisk natur, en stad för den som gillar friluftslivet. Så våra dagar som spenderades i Quincy så var vi på några hiking turer, kollade på en softball-match, kollade in Matildas collage och studentområdet samt var på en bonfire, dock blev den en flopp men vad gör det då vi hade en grym helg med sköna människor!

Efter helgen i Quincy så fortsatte vår resa tillbaka till San Fransisco där vi skulle spendera några dagar. Vi kom fram på eftermiddagen och efter vi checkat in på vårt hotell/hostel så gick vi iväg på en liten sightseeing, vi promenerade mest efter pirerna och framåt kvällen gick vi för att se Golden Gate i mörkret. Dock en besvikelse då vi trott det skulle vara mer belysning på bron, men med trevligt sällskap och trevliga amerikanare så blir det inget annat än bra! Dagen därpå så besökte vi Alcatraz, det är verkligen ett måste när man besöker SF för wow vilken intressant historia! När vi kom tillbaka till fastlandet så hyrde vi cyklar och gav oss iväg mot Golden Gate, jättemysigt och jätteroligt att cykla över den väldigt långa bron (inte så roligt i stunden då SFs alla branta backar tog kol på en). Det vi gjorde mer under vår vistelse var att shoppa lite grann och kikade på andra sevärdheter som det otroligt vackra San Fransisco bjöd på.

Håll utkik efter fler delar från min USA resa som kommer upp på bloggen inom kort. Jag var där i fem veckor så jag har sjukt mycket att dela med mig av och massor av bilder att visa! Hoppas ni tycker det är intressant