Svar på frågor / Träning och kost

För ett tag sedan bad jag er ställa frågor ang. träning och kost, eftersom jag tycker det är så roligt att skriva om detta. Här är svaren:

Vad ska man försöka undvika för att få en så vältränad kropp & bra kondition som möjligt? kost, aktiviteter osv.

Detta är en väldigt bred fråga, men du undrar vad man ska undvika. Jag säger att det finns inget du ska undvika, om du vill får bättre kondition, förutom rökning och alkohol såklart, om du vill ha bättre kondition ska du träna regelbundet, pressa din kropp och äta bra mat. Jag vet att många promenerar till gymmet, ställer sig på rullbandet och joggar/pw i någon timme, om du vill få bättre kondition så tipsar jag om att springa intervaller eller att springa i bra tempo i sisådär 30-40 min., och helst utomhus, det är tusen gånger skönare och mer syrerikt.
Jobba dig uppåt!

Försök alltid att träna regelbundet, det gör din kropp mer van och det blir lättare för varje gång. Om du låter det gå mer än en vecka mellan varje pass så kommer det ta lång tid att öka din kondition.

Att få en "vältränad kropp" innebär olika för olika människor. Vissa menar extremt tydliga muskler, andra smal som en pinne. Jag skulle säga något mittemellan, lagom. Men den enda som kan avgöra om du ar en vältränad kropp är du själv, du avgör om du känner dig stark, pigg, frisk och mår bra. Och du, var nöjd med dig själv, alla är olika.

Om man vill bli mer tränad så måste man tänka på både träningen och kosten. Träna regelbundet och försök hela tiden ha mål och pressa dig själv, ät bra mat, fullkorn, grönsaker, frukt, kött, mycket vatten. Har hört många historier att man struntar i lunchen och tar en Mars eller Twix istället. Detta funkar aldrig. Möjligen samma kalorivärde på en maträtt och en Mars, men helt olika näringsämnen, Mars innehåller endast socker.

Sömn och vila är också super viktigt, det avgör hur mycket du orkar, och om du är trött orkar du inte träna och om du då tränar ger det inte lika mycket. 

Det var bara några tips i stora drag. Jag som friidrottar vill hursomhelst så rekommendera att börja i en sport, du blir aldrig för gammal för det! Där får du träningskompisar, tränare som ger råd och tips, du kan fokusera på spelet, tekniken eller liknande, samtidigt som du tränar. 
Man behöver inte börja i ett seriöst fotbollslag, du kan bara gå med i en löpgrupp, eller någon lättare dans. Bara rör på dig tillsammans med andra! Det kommer göra det så mycket lättare att träna. Jag hade aldrig sprungit så fort eller hoppat så högt om jag inte haft mina träningskompisar vid sidan!


Kan inte du skriva om friidrotten? Typ hur länge du hållit på och din favorit gren? Är gkik jätte seriöst eller kan man börja även fast man inte är jätte duktig? Vad tycker du om att träna på gym och gör du det ofta? Vad brukar du göra för workouts då? Tacksam för svar! Kram

Jag började träna när jag var 6 år, och sen dess har jag älskat att friidrott! Jag tycker absolut mångkamp är den roligast grenen, alltså alla grenar, 60m häck, höjd, längd, kula, spjut och 600m/800m. När jag tävlar  individuellt föredrar jag 200m, 400m och höjd. GKIK är en klubb för alla, vill man stasta och friidrotta seriöst, går det bra, vill man träna för skojs skull är man välkommen också, men då i en annan grupp. Jag gillar inte gym, tycker det är instängt och tråkigt, men det händer! Däremot att lyfta i Friidrottens Hus gym är skitkul! Om jag går på gym går jag helst på pass, tycker det är roligast och man glömmer att man tränar!

Min fråga är om du anser att proteinpulver fungerar och vilket ut av de som finns är bra isåfall?

Proteinpulver fungerar, men jag dricker inget sånt. Proteinpulver bygger muskler, kanske inte om man tränar 1 gång i veckan, men 5 pass i veckan och proteinpulver kan ge väldans muskler och det behövs inte i friidrotten! Kan inte proteinpulver så vill inte säga för mycket om det.


Hur snabbt springer du när du tävlar? Alltså vilka tider. Sedan undrar jag också hur snabbt du springer en mil på och dina bästa tips för att bygga upp konditionen.
Jag springer det snabbaste jag kan när jag tävlar ;-) Du kan hitta resultat på gfif.se, 1 mil går på 50 minuter. Träna regelbundet och försök alltid få upp ordentlig puls!

Kan du tipsa om hur man ska undvika att få i sig onödigt socker? Tex tips på vad man kan äta efter skolan när man är trött och blodsockret är på noll?

Drick vatten istället för juice/saft. Ät mûsli, havregryn eller liknande iställer för sockriga flingor, läs innehållsföreteckningen, inte bara framsidans "inget socker tillsatt". Ät popcorn, frukt eller nötter istället för godis/chips. Om du verkligen vill undvika socker i kaffe, bakverk o.s.v, köp stevia eller liknande, ersättare till socker. Men kom ihåg att socker är viktigt för kroppen också, så ät lagom!

Jag äter alltid kvarg/kesella/naturell yoghurt med bär och mûsli/nötter/kokos! Och ett stort glas vatten och frukt! 

7 grymma tips:

 

Gud vad duktig du är!! Verkligen jätte imponerad! Du är så himla vältränad och jag tycker verkligen att det är så bra att du fortfarande håller på men friidrott! Du visar så himla mycket och så himla många att det är när man är vältränad som man är som absolut snyggast! Så mycket cred till dig!

Blev så glad av den här kommentaren! Love till dig.

Träningsläger, Nerja 2013

Gillar

Kommentarer

beab
beab,
Väldigt bra inlägg tycker jag! Du har en så sund inställning som inspirerar!
nouw.com/beab
sofeijah
,
Perfect inlägg verkligen! Älskar att läsa om din träning och friidrott!