..För att nå "rätt" resultat. Jag är ingen expert eller utbildad på något sätt. All träning är individuell & det är olika för ALLA men jag vill ändå ge tips & råd för att hjälpa er till en mer hälsosam & aktiv vardag.

När det kommer till träning vill vi ofta hitta "genvägar" som ger oss snabba & bra resultat, te.x i hur ofta bör vi träna för att få så bra resultat som möjligt? Men det är inte alltid i antalet pass som genvägarna finns.

Det går inte att säga att du ska träna X antal gånger i veckan för att du ska få de bästa resultaten. Någon som tränar tre gånger i veckan kan få bättre resultat än någon som tränar 5 - 6 gånger / vecka, allt beror på hur du tränar, hur du äter & om du hinner återhämta dig. För någon som tränar mycket upp emot 5 - 6 gånger i veckan kommer återhämtningen inte att räcka till om du kör slut på dig själv varje gång. Då blir det otroligt viktigt att variera träningen & ansträngningen från pass till pass & låta vissa pass vara återhämtningspass. Men om du däremot tränar 2 - 3 pass / vecka kan du köra på med tuffare pass.

Detta gäller både när du tränar kondition & styrka, variation & en ständigt ökande belastning är a & o för att du ska få några resultat alls. Om du alltid kör samma pass, dag in & dag ut så kommer din kropp tillslut vara så bra på det passet att den inte behöver använda lika mycket energi för att klara av det som när du började träna. Dessutom kommer kroppen inte behöva bygga mer muskler där eftersom du alltid kunnat det - kroppen kommer inte längre utvecklas, kom ihåg att alltid variera din träning!

Det jag pratar om här är träning som ger puls & som du blir svettig av. Vardagsmotionen som att cykla eller gå ut & gå kan du göra varje dag för att "underhålla" din grundkondition & för att det är bra för din hälsa.

Gillar

Kommentarer

Friskare
,
Man kan ju uppenbarligen bli smartare av att röra på sig 30 minuter 3 gånger per vecka. Hörde TED talk om detta för några månader sedan. Men det gäller att få upp pulsen som du säger.friskare.info/
Emmaakarlegrund
,
Visst blir du smartare av att röra på dig. Hjärnan får ju väldigt mycket syre under ett träningspass vilket gör den mer pigg & "allärt" koncentrationsförmågan ökar ju 😊 kram! nouw.com/emmaakarlegrund
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229