Ni som följt mig väldigt länge vet att jag älskar att träna & då framför allt löpning, springer mellan 5 - 6 dagar i veckan & då 2 - 3 gånger på asfalt. För ett tag sedan frågade jag er lite vad ni ville läsa om kring träning & det var allt ifrån tips & råd för att komma igång men också lite kring min träning men jag känner att jag även kan dela med mig av lite annat också både för min egen skull men också för att tipsa er kring att det faktiskt är bra att variera sig & att inte köra på med samma hela tiden.

Så här kommer ett tips med för VS - nackdelar kring att springa på just asfalt.

Som ni kanske förstår är ju asfalt ett av de vanligaste underlagen med tanke på att det är det som det finns mest av runt omkring oss. Asfalt är delvis gjort av sten vilket gör att det är ett väldigt hårt underlag.

FÖRDELAR - Asfalt ger oftast en förutsägbar & jämn vägyta, vilket gör att risken att vricka / snubbla på ett hinder är mycket liten. Det innebär också att det är lätt att hålla ett jämnt tempo. Asfaltens hårdhet ger bra respons för varje steg du tar & det är därför ett av de snabbaste löpunderlagen - de hårda stötarna ger också ett starkare skelett, minskar risken för benskörhet upp till ca 25 års ålder.

VS - NACKDELAR - Asfalt är ett hårt underlag & kan vara slitsamt för kroppen. Varje gång foten sätts ner mot asfalten så skapas kraftiga stötar upp genom fötter, ben, knän & höfter upp till fyra gånger motsvarande din vikt. Asfaltens jämna yta gör dessutom att du sätter ner foten i marken på samma sätt hela tiden & där med blir belastningen på benen mer ensidiga. Om du skulle ramla är det obarmhärtigt underlag som garanterat kommer att ge ett eller annat skrubbsår. När du löper på asfalt måste du också ta hänsyn till trafik, ljudsignaler & andra störningsmoment.

PASSAR TILL - Asfalt passar till alla typer av löppass, både långa & långsamma, korta & tempofyllda samt högintensiva intervaller & sprintträning.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229