Hejsan! Idag tänkte jag skriva lite om min dag, jag skulle ha tränat men jag hann tyvärr inte:(( Men jag var iallafall i skolan från 8-15 och sen tog jag bussen till Sleipner. Klockan 16 var vi en liten grupp som träffades och gjorde en handlingsplan för en trygg idrott, jag trodde att det skulle vara långtråkig osv. men det var så intressant och lärorikt! Vi gjorde som sagt en handlingsplan för hur Sleipner ställer sig mot mobbning, kränkningar och diskriminering. Vi pratade om bl.a. hur man gör om en ledare mobbar ett barn och om hur man ska nå ut till både föräldrar och barn om mobbning mm. Vi kom fram till en väldigt bra plan som ledaren av arbetet nu ska sammanställa, ska bli kul att se resultatet! Aja, nog om de. Efter mötet hade jag tänkt putsa Olles dressyrsadel men märkte att han inte har en dressyrsadel längre:( Pga. han får skavsår av dressyrsadeln nu när han lossar, så vi får hoppas att han får tillbaka sadeln om ett tag för det är VÄRLDENS bekvämaste sadel seriöst!! Som tur är har han en ganska snygg hoppsadel och jag har mest hoppschabrak;)) Istället för att putsa sadeln rengjorde jag hans rykthink och efter det måste jag tyvärr åka hem:( Det var typ hela min dag haha:)

Imorgon ska vi göra en av mina favorit övningar på hoppningen, hoppa på böjt spår. Såå kul asså!! Den här helgen är det lite speciellt för imorgon fredag är det ridning som vanligt som sagt och sen är det hoppträning för Pauliina Hukkanen lördag och söndag. Hon är en sjukt duktig hopptränare från Sverige (hon kommer från finland). Känner att det blev ett väldigt flummigt inlägg idag men det blir bättre imorgon;)) Vi ses! Kram Emilia:)

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hejjj! Igår tisdag kom jag hem ganska sent från stallet så jag hann inte blogga:( Så jag tänkte berätta om gårdagens pass nu istället och sen dagens pass!

Tisdagens pass:
Jag red en jättegullig ponny som heter Daisy, hon har lite svårt med galoppen och kan ibland få fel galopp men annars är hon väldigt duktig. Om några år kommer hon vara drömponnyn! Iallafall, vi hade sitsträning och jag övade på samma sak som vanligt, mina tår som pekar utåt. Det har varit mitt problem väldigt länge och jag är så trött på det. Hur svårt kan det liksom vara att få tårna lite framåt? Igår pekade dom utåt typ hela tiden fast jag verkligen försökte, vilket ledde till att jag blev irriterad och inget gick bra+ mina stigläder var omöjliga att få jämna men när vi satt stigbyglarna framför sadeln gick det mycket bättre! Daisy är väldigt känslig så bara jag spände magen lite och satt tillbaka så saktade hon av och så fort jag rörde henne med skänklarna gick hon framåt, såå skönt! När vi travade av blev hon så fin, gick i form och kändes helt perfekt. Bästa känslan asså!! Hon är verkligen så rolig att rida och och speciellt att hoppa med. Senast jag hoppade henne hade vi 5,5an och det var så sjukt roligt, allt kändes så lätt! Duktiga Daisy<3 Nu vidare till onsdagens pass med Eddie.

Onsdagens pass:
Idag red jag Eddie, det var första gången jag red honom och jag blev väldigt positivt överraskad! Han har svårt med galoppen, är lite tittig och springer rakt igenom hinder ibland. Men han är ju trots allt 5/6 år! När vi red fram kändes det som att jag inte hade någon kontroll så jag var inte så taggad på att börja hoppa. Vi hoppade fram på ett kryss som vi sedan byggde upp till ett räcke. Första gången kom jag i trav och sedan i galopp och det kändes så bra! Vi hoppade olika hindertyper och då hade vi även med muren vilket var väldigt läskigt tyckte Eddie haha:) Men han hoppade den iallafall, inte så vackert dock;). Till sist hoppade vi en liten bana. Först hoppade vi muren på långsidan vid S, sedan ett trippelbarr på diagonalen från B till H, efter det en serie med ett räcke och oxer och sedan muren från andra hållet. Vi fick ta om vissa hinder men det kändes så bra och roligt och jag fick verkligen ett bra självförtroende av det där!

Imorgon ska jag till Sleipner igen men inte för att rida, jag ska sköta Olle och sen ska jag göra klart en grej gör att stoppa mobbning inom ridsporten! Om jag överlever skolan imorgon så är det ÄNTLIGEN fredag sen, såå nice!! Hoppas ni gillade ett väldigt hästigt inlägg så ses vi förhoppningsvis imorgon! Kram Emilia:))

Tyvärr är bilderna jättedålig kvalité då dom är skickade över messenger och tagna från en video:( Hoppas det är okej ändå! Ska försöka få bättre bilder på fredag när jag hoppar Olle<33

Likes

Comments

Hejsan! Idag tänkte jag skriva lite om dagens workout och mina bästa träningstips:).

Dagens träning:
Förra tisdagen hade vi styrka på idrotten i skolan. Då gjorde vi en jättebra "övning", kommer inte ihåg vad det kallas men det var sjukt roligt! Jag gjorde samma "övning" idag, såhär går den till: 30 sek armhävningar, 30 sek burpees, 30 sek plankan och 30 sek jägarvila. Sen upprepar man allt de 3 gånger. Tyvärr är jag lite förkyld men ett tips är att göra lite crunches och t.ex. squats för extra mycket träningsvärk ;)

Mina bästa träningstips:
1. Före träningen är det viktigt att ha energi, annars orkar man inget och träningen är tråkig. Därför brukar jag ta t.ex. en banan och ett glas vatten.
2. Mitt andra tips är att ha på dig kläder du känner dig bekväm och snygg i. Känner man sig bekväm och snygg får man mer power och tränar oftast hårdare. Och kom ihåg UPPSATT hår!!!
3. Ha en vattenflaska till hands när du tränar ett längre pass. Eftersom att man svettas gör kroppen av med vätska och då är det väldigt bra att fylla på några gånger under passet!
4. Duscha direkt efter passet, då känner du dig fräsch samtidigt som du känner att du just har tränat.
5. Ta en frukt och ett glas vatten, då får du tillbaka lite av den energin du just gjorde av med och mer vätska. Det är bra att äta ett lite större mål (som lunch och middag) någon timme efter då en frukt inte räcker jättelänge!
6. Rör dig lite varje dag, då mår du mycket bättre både fysiskt och psykiskt! Min träningsvecka kommer se ut så här: Måndag: 10min styrketräning. Tisdag: Idrott i skolan och ridning. Onsdag: Ridning. Torsdag: 30min styrketräning. Fredag: Ridning. Lördag: Ridning x2, jobba i stall. Söndag: Ridning x2 och jobba i stall.
Hoppas ni gillade ett väldigt tränings inriktat inlägg, vi ses imorgon igen! Kram Emilia:))

I brist på bilder får de bli lite inspo-bilder från google;))

Likes

Comments

Hejsan! Idag har jag inte gjort så jättemycket men jag tänkte berätta lite om min dag och om nästa veckas planer, enjoy:) Imorse vaknade jag och duschade direkt, såå skönt! Sen åt jag frukost och kollade lite på youtube. Klockan 10 klädde jag på mig och sminkade mig då jag skulle till kyrkan idag. 10.40 åkte jag till kyrkan och där var jag till ca.12. I kyrkan fick vi reda på våra konfirmationsgrupper, jag är sååå nöjd med min grupp! Efter kyrkan åkte jag till ett köpcenter och provade lite kläder, tyvärr köpte jag inget men fick lite bra selfies;) Vid 13 åkte jag hem och åt lite lunch, det fick bli 2 mackor och fryst mango. Sen har jag bara legat i sängen och chillat. Ikväll ska jag promenera med en kompis och försöka plugga lite om jag orkar haha!

Veckans planer:
-Måndag: Skola 9-15, styrketräning och plugga.
-Tisdag: Skola 8-14, Sleipner och rida. (idrott i skolan).
-Onsdag: Skola 9-13.24, Sleipner, rida och plugga.
-Torsdag: Skola 8-15, Sleipner och styrketräning.
-Fredag: Skola 9-15, Sleipner och rida.
-Lördag: Djurvik (ett annat stall), Sleipner, hoppträning med Olle och sleepover.
-Söndag: Hoppträning med Olle, plugga och Djurvik.

Så där nu har ni fått läsa hur min vecka kommer vara, hoppas ni får en bra vecka! Kram Emilia:))

Likes

Comments