Go´Day mates!

Nu är det onsdag igen och de senaste dagarna har det inte hänt så mycket. Denna veckan som är nu är G och L här, min värdpappas två döttrar, så det är full rulle mest hela tiden. Speciellt nu... när man inser att de inte är så vana att umgås såpass mycket som de har gjort denna vecka. För de är väldigt gnälliga och lite retsamma med varandra så det har allt blivit en och annan sur min och till och med en liten tår. Alla tre älskar att spela sällskapsspel, men speciellt J och L är väldigt dåliga förlorare så det tar inte lång tid innan det börjar gnabbas över någonting, haha! Det är i de stunderna jag känner: oj va skönt att jag hittade en familj med bara ett barn.

Tjejerna åker hem på fredagmorgon och sen åker min värdfamilj till Fiji på söndagen. Helt ärligt så längtar jag lite tills dess så att jag kan göra allting så som jag vill. Jag kan äta när jag vill, jag kan gå och träna när jag vill, jag kan läsa bok när jag vill och jag kan helt enkelt ge mig själv lite egentid. Dock kommer vi ha en house sitter här (haha... detta kommer så bli ett roligt minne) som ska ta hand om hundarna. Men henne behöver jag inte förhålla mig till lika mycket. Ni kommer såklart få uppdateringar om hur de dagarna ser ut och hur jag känner/tänker undertiden hon är här. Haha, så det blir något att se fram emot.

Nu ska jag ta en lite eftermiddags nap och sen gå ut och se vad de andra håller på med. Ha det så fint så hörs vi snart igen <3

Godmorgon alla morgonpigga. Idag är det måndag och arbetsdag igen, men min värdmamma börjar klockan ett så jag har förmiddagen ledig.

Denna helg har jag tillsammans med mina fem vänner vart ute på en liten roadtrip ner till Margaret River. Vi var ett litet roligt gäng med en Estländsk, en Engelska, en Fransman, en Tysk, en Italienare och jag. Det är en av det absolut häftigaste sakerna med att vara au pair, man träffar så mycket folk med olika nationaliteter och tankar. På lördagsmorgonen hoppade jag in i Busy Bee och körde ner till Mandurah station för att hämta två av mina road-trip buddies och så styrde vi kosan ner mot Margaret River. Men vi gjorde ett bar stopp påvägen, så vart första stopp var: Busselton Jetty

Vi stannade här i ett par timmar, gick ut på piren, tog det lugnt och åt lite innan vi fortsatte vår resa neråt. Vårt nästa stopp var vid Yallingup Beach. Ett jättefint ställe där vi stannade och tog lite luft samt satt och tittade på den fantastiskt fina utsikten.

Nu började det närma sig kvällning och vi ville se till att tälten var uppsatta innan det blev mörkt så vi körde till campingplatsen och satte upp våra tält. Vi väntade tills den andra bilen med resten av gänget kom och så åkte vi alla in till Margaret River och åt tillsammans. Vi hittade ett mysigt litet ställe med god mat och satt där hela kvällen och pratade om allt och lite till. Ett väldigt mysigt avslut på dagen och kanske till och med en av mina favorit stunder under hela helgen (trotts att jag var något så fruktansvärt trött).

Söndagsmorgonen vaknade jag tidigt pågrund av solen, men även för att det var en gris som gick och grymtade precis utanför mitt tält (på andra sidan staketet ;-)). Vi plockade ihop tälten och bestämde sedan med andra gruppen att vi åkte åt varsitt håll och åt lite frukost för att sedan mötas vid Choclate factory och provsmaka en massa choklad. Vi la upp en plan för dagen och när vi var färdig smakade på chokladen så åkte vi vidare ner till Lake Caves där vi först behövde köra igenom en väldans massa häftig skog.

Vi stoppade vid Lake Caves och gick in i dem på en tour. Det var riktigt häftigt måste jag säga. Försökte ta bilder men det ser inte alls var ut, haha, men om man är här så rekommenderar jag det verkligen. Jag hat besökt gruvor i Gibraltar innan och var inte värst imponerad så jag ska helt ärligt erkänna att jag inte var jättetaggad på att gå in först. Men jag är så glad att jag gjorde det för detta var MYCKET häftigare än förra gången.

När vi var klara där var det dags för lunch och vi åkte upp för att hitta närmsta ställe att äta på. Det blev inte någon speciellt men en god macka innan vi fortsatte vår förd upp mot Idijupt Natrual Spa.

För att sedan fortsätta vår resa hemåt. Den sista biten må jag säga var jobbigas då det var två och en halv timmes bilkörning hem. Men det gick bra. Jag lämnade av mina vänner vid Mandurah Station och åkte sedan hem till min värdfamilj. Det var väldigt härligt att komma hem och att bara kunna hoppa in i duschen och tvätta bort all gammal solkräm och svett.

Vi åt lite middag och gick sedan ner till stranden för att titta på solnedgången tillsammans. Det är verkligen en helt fantastisk solnedgång här och för varje dag som går känner jag mig så bortskämd som har den så nära mig.

När J gått och lagt sig smög jag ut till utsidan av huset och mötte Kirsi. Vi satt ute på uppfarten och tittade på stjärnhimlen och bara snackade strunt. Man skulle kunna tro att vi fått nog av varandra efter en helgs campande, men nejdå. Hon är en sådan vän som man inte tröttnar på och vi har alltid något att prata om. Det kunde helt enkelt inte bli ett bättre slut på denna helg. Kram <3

Så här kommer en liten "hur mitt aupair äventyr sätt ut än så länge". Vad har hänt? Vad har jag gjort? Hur har jag trivts?

4 maj 2018
Jag matchar med min nuvarande värdfamilj och det blir bestämt att jag ska bli just deras Au Pair.

8 oktober 2018
Dagen då jag hoppade på flyget och åkte iväg mot nya äventyr. Jag kommer ihåg att det var en massa blandade känslor innan detta. Självklart såg jag fram emot Australien och mina nya äventyr något otroligt mycket, samtidigt som jag tyckte det var väldigt jobbigt att läsa alla där hemma. Men även att utmana sig själv med detta äventyr var skrämmande, men något som jag verkligen ville göra. Här sitter jag och min lillebror på flygplatsen och kramar om varandra för sista gången på ett bra tag.

9 oktober 2018
Jag kommer fram till Sydney mitt i natten. Trött, hungrig och lite smått irriterad på de personer som satt bredvid mig på sista flygresan. Lyckligtvis kom jag igenom alla säkerhetskontroller utan problem och lyckades fylla i alla papper papper och deklarationer helt rätt. När jag väl kom ut från flygplatsen och försökte leta upp en personen från AIFS som skulle hämta upp mig hittade jag ingen. Och detta var första prövningen på min resa. Där stod jag, ensam mitt i natten på andra sidan jorden helt ensam. Lös situationen... så mycket mer gick det inte att göra. Med lite tissel och tassel så löste det sig och jag satte mig på tåget och kom fram till hotstelet. Denna natten hade jag hostel rummet för mig själv vilket var väldigt lyxigt och härligt. Så fort jag kom in gjorde jag inte så mycket mer än att byta om till pajas och sova. Jag var så fruktansvärt trött!

10 oktober 2018
Jag går upp hyfsat tidigt på morgonen för att så snabbt som möjligt ställa om tiden. Jag klär på mig och gör i ordning mig för att gå ut och möta Alice, min kompis från Sverige, på en brunch. Helt ärligt hade det inte kunnat bli bättre än att träffa henne där dessa dagarna. För första natten var så fruktansvärt jobbig och jag kände "jag kommer inte klara detta". Men Alice fick mig på bra humör och nu var jag mer taggad än någonsin för att träffa min värdfamilj. Alice visade mig runt och jag såg Opera huset, Harbpur Bridge, Botaniska trädgården och en massa massa mer. Tyvärr hade jag väldigt otur med vädret när vi var där... :-( Men vad gjorde det när jag hade det toppenbra ändå!

12 oktober 2018
Jag flyger till Perth för att träffa min värdfamilj för första gången. En nervig men förväntansfull flygtur. När jag kommer fram står min värdfamilj på flygplatsen och tar emot mig. Och vi hoppar in i bilen för att åka till mitt nya hem för ett tag. Detta var en riktig toppen dag samtidigt som den var var läskig och man kände sig lite halv vilsen/ivägen för man hade ingen aning om vilka man bodde hos eller vilka personerna var... Men oj så bra det blev <3

14 oktober 2018
Jag gör min första arbetsdag som AuPair! Min vvärdpappa jobbar hemifrån denna dagen så han hjälper mig igenom alla morgon rutiner och visar mig hur de brukar göra och visar mig till skolan samt att han är med mig när jag kör i vänstertrafik. Dagen innan var vi ute en liten runda och övade först, haha, men jag känner mig fortfarande riktigt nervig inför det. Det är mycket att tänka på men det går hur bra som helst.

17 oktober 2018
Denna dagen träffar jag min första vän i Australien. Vi får kontakt via Facebook och så visar det sig att vi bor grannar... hur lustigt? Men helt fantastiskt och jag är så glad att jag träffar henne och att vi klickade så bra. Kan inte ha önskat mig en bättre vän så nära <3

22 oktober 2018
Jag var tillsammans med Kirsi och hennes vän (som numer är även min vän) Chelsea på en första dagsutflykt. Vi åkte upp till <perth och besökte Crawley Edge Boatshed och den Botaniska trädgården.

25 oktober 2018
Jag var i Mandurah med Kirsi under en fredags förmiddag när våra värdbarn var på skola och dagis. Vi var en stund på stranden och solande och sen så gick vi en promenad där vi bland annat stötte på en Pelikan.

27 oktober 2018
Kirsi och jag åker upp till Lancelin och besöker en av de finaste stränder jag någonsin sett och vart på. Helt kritvit sand och vattnet är bara wooow!

28 oktober 2018
Jag träffar Amanda i Perth. Världens mest underbara person och den person som verkligen har gjort att mina tre första månader här har vart helt fantastisk. Amanda visar mig runt i Perth och vi snackar om allt och lite till. På en väldigt kort tid blev hon en av de personer jag litar mest på och jag vet att jag än idag, trotts att hennes au pair tid är över nu, alltid kan fråga henne om råd eller bara berätta allt som känns jobbigt. Jag önskar alla nya au pirer att träffa en Amanda. För inte bara hjälpte hon mig med au pairandet och att visa runt mig i Perth, utan hon är nu en vän för livet <33

7 november 2018
Jag tog bilen bort till Point Peron i Rockingham och hade en egen liten dagsutflykt medan J var i skolan. Hade med mig lite frukt och fikade på stranden samtidigt som jag gick runt och njöt av den nya platsen jag hittat.

10 november 2018
Jag var på Adventure world med min värdpappa, J och L

16 november 2018
Tittade på min första solnedgång i Australien

17 november 2018
Min värdmamma fyller år så vi åker och besöker Perth Zoo.

18 november 2018
Spenderar en lördag tillsammans med Amanda nere i Mandurah.

22 november 2018
Åker på en förmiddags utflykt med Kirsi och Chelsea till Serpentine National Park.

25 november 2018
Jag besöker min farfars kollegas dotter som bor med sin familj i Perth. Riktigt trevliga personer och jag hade verkligen en underbar förmiddag. Catarina visade mig runt i området närmst dem och ja, en toppen dag helt enkelt.

11 december 2018
Jag var ute och campade med min värdfamilj i Dwellingup.

23 december 2018
Var på Scarborough Beach.

25 december 2018
Firade jul med min värdfamilj.

29 december 2018
Var och besökte Black Diamond lake och Gnomesville med Kirsi.

31 december 2018
Jobbade på förmiddagen och åkte sedan in till stan för att träffa mina vänner och fira nyår!

Såhär har början av mitt au pair äventyr sett ut! I alla fall när det kommer till resor och utflykter. Hoppas ni haft ett toppenbra 2018 också, så satsar vi på ett minst lika bra 2019 med ännu mer äventyr! Massor av kramar från Australien <3