Hej!

I detta blogginlägg ska jag skriva om olika nätföretag och hur man kan tjäna pengar på Internet på olika sätt.

Innehållsleverantör: Är ett företag som producerar material som t.ex. artiklar på en hemsida för att kunna tjäna pengar. En innehållsleverantör skapar också mobilt innehåll som de sedan säljer och tjänar pengar på. Det kan t.ex. vara en tidning eller ett spelbolag. Några exempel på innehållsleverantörer är Adtraction, Tradedoubler, Double och Euroads.

På länken nedan kan du få en tydligare förklaring på vad en innehållsleverantör gör.

https://www.multimobil.se/web/guest/innehallsleverantor

Marknadsplats: En marknadsplats på Internet är en webbplats som tjänar pengar på att ta ut avgifter när t.ex. en privatperson vill sälja något som man vill bli av med. Exempel på marknadsplatser är Tradera och Blocket.

På länken nedan kan du läsa om fler marknadsplatser som finns på Internet.

https://www.svd.se/bytse-ny-marknadsplats-pa-natet

Återförsäljare: En återförsäljare säljer andra företags produkter och märken på sin egna hemsida. Exempel på återförsäljare är Bokus.com, Zalando och Elgiganten.

På länken nedan kan du läsa mer om vad en återförsäljare gör.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85terf%C3%B6rs%C3%A4ljare

Tjänsteleverantör: Är ett företag som har som jobb att hjälpa dig som kund med tele- eller datatjänster. De tjänar pengar på detta genom att de tar en avgift mot att hjälpa dig som kund. Några tjänster en tjänsteleverantör kan hjälpa dig som kund med är fiberanslutning, speltjänster eller bokningstjänster. Ett exempel på en tjänsteleverantör är Bredbandswebben.se.

På länken nedan kan du läsa mer om vad en tjänsteleverantör gör.

https://it-ord.idg.se/ord/tjansteleverantor/


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hej, nu kommer ett nytt blogginlägg som kommer att handla om entreprenörskap inom ett näthandelsföretag.

Det företaget jag har valt att skriva om är Nelly.com för att jag handlar där ganska ofta och vet vilket utbud butiken ger. Jag gillar deras näthandelsbutik väldigt mycket för att jag hittar alltid något snyggt där och varje gång jag har fått hem produkterna har de passat jättebra så deras storlekar på kläderna stämmer väldigt bra, (har bara beställt hem kläder, har aldrig köpt skor på deras hemsida så vet inte om produkterna är för stora, för små eller passar perfekt).

Nellys/NLY MAN:s affärsidé är att de ska bli nummer ett i norden inom mode online för ungdomliga, trendiga och utåtriktade tjejer och killar genom att ha ett brett utbud av de senaste trenderna inom mode. Nelly.com och NLYMan.com kärnkompetens är att de har ett brett utbud av de allra senaste trenderna inom mode för en ungdomlig, trendig och utåtriktad målgrupp.

Företagets profil är att de är trendiga, ungdomliga och utåtriktade. Nelly.com och NLYMan.com är trendiga genom att de erbjuder de allra senaste och hetaste trenderna genom ett brett utbud av varumärken. Målgruppen hittar alltid sina modefavoriter och must-haves. De är ungdomliga för att de riktar sig till en ungdomlig målgrupp som älskar att ha kul, är äventyrslysten och full av energi. Målgruppens livsstil känns igen av en nyfikenhet och stor aptit på livet. De är utåtriktade för att de säljer flörtiga, glamorösa partykläder som ligger Nelly varmt om hjärtat och vardagsplaggen som de säljer har alltid det lilla extra som gör kläderna åtråvärda och utmärkande. Den tjejen som handlar på Nelly älskar att klä upp sig och är inte rädd för uppmärksamhet. För henne är varje dag en fest!

Nelly.com tjänar pengar på sina produkter som de säljer.

Det går bara att shoppa från Nelly.com på nätet, de har ingen fysisk butik som man kan gå och handla i.

Sortimentet på Nelly.com, det som man kan shoppa, är festklänningar, klänningar, jackor & kappor, toppar, tröjor, blusar & skjortor, jeans, kjolar, jumpsuits, basplagg, badkläder, underkläder, accessoarer, skor, skönhet och sport. De har även massa olika kända märken och egna märken som de har kommit på själva som man kan shoppa i de olika kategorierna.

Om man vill shoppa festklänningar så har de märken som Diesel, Filippa K, Lauren Ralph Lauren m.fl. som är de dyra alternativen. Det finns även billigare alternativ att shoppa och då kan man välja Nellys egna märken som t.ex. NLY Eve, NLY ICONS, NLY One, NLY Trend m.fl.

Om man vill shoppa klänningar så har de märken som Adidas Originals, Calvin Klein Jeans, Fila, GANT, Levis, Morris, Michael Michael Kors, Nike, Odd Molly, Polo Ralph Lauren, Tiger of Sweden, Tommy. som är lite dyrare märken. Men om man vill shoppa billigare klänningar under 500 kr så kan man välja alla Nellys egna märken men även märken som Vila, Vero Moda, Only, Pieces, m.fl.

Om man vill shoppa jackor & kappor så har de märken som Hollies, Svea, Tommy Jeans, Selected Femme, Glamorous, Neo Noir, Tiger Of Sweden Jeans, ROCKANDBLUE, D Brand, Elvine, Polo Ralph Lauren, Samsøe Samsøe, Morris och GANT som är de dyrare märkena som kostar över 1000 kr. Om man vill köpa en billigare jacka eller kappa så finns märkena Vero Moda, NLY Trend, Only, New Look, Topshop, Missguided, Jacqueline de Yong, och Noisy May som är de lite billigare märkena som kostar under 100 kr.

Om man vill shoppa toppar som är märkeskläder som är lite dyrare så finns det märkena Levis, GANT, Adidas Originals, Calvin Klein Jeans, Fila, Samsøe Samsøe, Polo Ralph Lauren, Nike, Filippa K, By Malene Birger, Morris, Diesel, Rare London m.fl. Några av dessa märken jag har rabblat upp har billigare och dyrare kläder. Det finns även märken som är billiga och som inte kostar lika mycket och det är Cheap Monday, NLY Trend, River Island, NLY One, Vila, Ax Paris, Vero Moda, New Look, Glamorous, Noisy May m.fl.

Om man vill shoppa jeans finns det dyrare märken som Levis, Tiger Of Sweden Jeans, Tommy Jeans, Polo Ralph Lauren, Diesel, Replay, m.fl. Om man vill shoppa jeans som är lite billigare så finns et märken som Only, NLY Trend, Cheap Monday, River Island, Topshop, Dr Denim, New Look, Missguided, Pieces, Glamorous, Sweet Sktbs, Jacqueline de Yong m.fl.

De resurser som företaget behöver är dator, internet, pengar till olika saker som t.ex. webbhotell/server, man behöver ha en lokal, företaget behöver ha personal och företaget behöver ha ett varulager om man ska ha ett lager på företaget.

Företagets största konkurrenter är boozt.com , zalando.se , bubbleroom.se , ellos.se m.fl. för att de har ganska mycket samma utbud som Nelly.com. De säljer mycket märkeskläder som de gör på Nelly och de finns också bara på nätet och inte i en fysisk butik. Mindre konkurrenter till företaget är hm.com, ginatricot.com, kappahl.com, lindex.com m.fl. för att de säljer inga märkeskläder utan har bara sitt egna sortiment som de har designat själva. Företagen har både fysiska butiker men även en hemsida så att man kan shoppa online på.

Nelly.com har en affärsidé som är unik för att de är trendiga, ungdomliga och utåtriktade. De har ett väldigt stort utbud av produkter som är trendiga, ungdomliga och utåtriktade. De skiljer sig från deras konkurrenter för att t.ex. Boozt.com skriver sin affärsidé med att de är en online-shop med kläder, skor och accessoarer för hela familjen. De skriver också att de erbjuder sina kunder en shoppingupplevelse med dagliga nyheter, ett stort utbud och bra erbjudanden. Nelly.com och Boozt.com skiljer sig genom att Nelly är mer trendiga, ungdomliga och utåtriktade medan Boozt säljer kläder för hela familjen. Boozt.com skriver inte i sin affärsidé att de är trendiga eller ungdomliga så där skiljer sig de båda företagen från varandra ganska mycket. Kunderna väljer Nelly.com istället för Boozt.com för att Nelly följer de senaste trenderna och vet vad som är inne just nu medan Boozt säljer kläder till hela familjen. Ungdomarna hade gått in på Nelly.com och shoppat för att de har ett utbud som är väldigt trendigt och ungdomligt medan Familjer hade gått in på Boozt.com för att man vet att man kommer att hitta produkter till hela familjen utan att behöva skicka efter t.ex. kläder från olika hemsidor och företag.

Affärsidén har en stor betydelse för företaget. för att det är den som säger hur företaget ska vara och hur deras utbud ska se ut t.ex. om de ska vara trendiga, låga priser, bra kvalité m.m. Nellys affärsidé beskriver hur hela företaget ska va. De har skrivit att de ska va trendiga och ungdomliga och det tycker jag personligen att de är för att de säljer produkter som är inne och som alla har just nu och de riktar verkligen sitt utbud till ungdomar för att jag gillar deras kläder och tycker att de är väldigt ungdomliga, och jag vet att det är mycket ungdomar som handlar där eller samarbetar med dem som t.ex. olika youtubers som är mellan åldern 16-25 år. Så affärsidén har en väldigt stor betydelse för företaget.


Likes

Comments

Nu är det dags för ett nytt blogginlägg i kursen Näthandel där jag ska förklara viktiga begrepp.

Webbhotell: Ett webbhotell är ett hotell på nätet som hyr ut platser på en server där du får ett utrymme att skapa en hemsida. Vissa webbhotell är gratis och vissa webbhotell kostar pengar. De webbhotell som är gratis erbjuder oftast bara grundläggande support medan de webbhotell som kostar pengar erbjuder mer teknisk support.

Du kan läsa mer om webbhotell på länken nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Webbhotell

Domännamn: När man ska skapa en hemsida räcker det inte med att man bara har ett webbhotell att ha sin hemsida på, utan man måste ha ett unikt namn som ingen annan har för att man ska kunna hitta just din hemsida. Domännamnet är det man skriver högst upp i rutan på webbläsaren för att kunna komma till hemsidan, domännamnet kan man säga är adressen man skriver in för att komma till olika hemsidor eller webbplatser.

Du kan läsa mer om domännamn på länken nedan.

https://www.iis.se/domaner/registrera/domannamn-vad-ar-det/

Domän: En domän är en del av adressen man skriver in i rutan på webbläsaren. Man kan jämföra en domän med en postadress som man skriver in i webbläsaren. På så sätt kommer man fram till hemsidan eller webbplatsen som är kopplad till en server som du hyr från ett webbhotell. Man kan säga att servern som webbplatsen är kopplad till är själva huset som adressen är kopplad till.

Du kan läsa mer om domän på länken nedan.

https://www.webbstjarnan.se/hur-gor-man-webb/ladda-hem-material/grundkurs-vada-webb/vad-ar-en-doman/

IP-adress: För att man ska komma fram till servern som ens hemsida är kopplad till genom att man skriver in domännamnet i webbläsaren, så används en nummerserie som adress som kallas för en IP-adress. IP-adresser och domännamnet kopplas ihop med hjälp av en katalogtjänst. IP-adressen används för att informationen som man söker upp på nätet ska komma fram till rätt dator.

Du kan läsa mer om IP-adresser på länken nedan.

https://www.hittaip.se/info.php

Subdomän: Subdomän är när man har fler än två punkter i sitt domännamn som t.ex. www.nouw.com. Subdomänen är gratis om man använder publiceringsverktyg som blogg.se, blogspot.com och wordpress.com. Några exempel är www.mode.blogg.se och www.mat.wordpress.com. En subdomän är ett tillägg till huvuddomännamnet som t.ex. www.husdjur.se.

Du kan läsa mer om vad en subdomän är på länken nedan.

https://www.webbdo.se/vad-ar-en-subdoman-skapa-en-enkelt/

Publiceringsverktyg: Publiceringsverktyg är verktyg som finns på internet som hjälper dig att bygga hemsidor. Det finns gratis publiceringsverktyg som blogg.se, wix och wordpress.com. Dessa verktyg hjälper dig att visa information på internet. Man kan jämföra ett publiceringsverktyg med programmen i Office-paketet. Vissa publiceringsverktyg passar bättre än andra det beror lite på vad du har tänkt att göra på din hemsida. Som t.ex. Word är bättre att skriva texter och uppsatser i än Excel som är bättre att arbeta med siffror och göra uträkningar.

Du kan läsa mer om publiceringsverktyg på länken nedan.

https://www.webbstjarnan.se/hur-gor-man-webb/ladda-hem-material/grundkurs-vada-webb/vad-ar-ett-publiceringsverktyg/

URL: URL brukar man också kallas för webbadress och är själva sökvägen till en webbsida. En URL skapas när du skriver in en domän i adressfältet i webbläsaren. URL står för "Uniform Resource Locator". URL:en består både av domännamnet och om information som berättar hur internet ska läsa informationen i URL:en. Den viktigaste delen av en URL är domännamnet. Det är domännamnet som är kopplat till ett IP-nummer och till webbhotellets server. Detta gör att dina besökare inte behöver skriva in långa nummerkombinationer för att nå din webbplats.

Du kan läsa mer om URL på länken nedan.

http://www.rmit.se/ordlista/url.html

WWW: WWW betyder World Wide Webb som är en Internets tjänster, där andra tjänster som finns på Internet är mejl, IP-telefoni, onlinespel och Messenger-tjänster. Det är webben man använder för att få reda på fakta eller hitta information på olika hemsidor. Man kan hitta information på nätet om resebolag, mäklare, spelbolag m.m.

Du kan läsa mer om WWW på länken nedan.

http://www.webbprofessorn.se/vad-betyder-www-2/

Toppdomän: Toppdomänen är den del som kommer efter den sista punkten i domänamnet som t.ex. .se, .nu, .com och . net. Den svenska toppdomänen är .se som Internetstiftelsen i Sverige utsänder och sköter om/styr.

Du kan läsa mer om vad en toppdomän är på fliken nedan.

https://www.one.com/sv/support/faq/vad-ar-en-toppdoman


Likes

Comments

Hej nu är det dags för ett nytt blogginlägg. Denna gång kommer det handla om hur man ska utforma sin blogg eller webbplats för att vara attraktiv för besökaren.

Det första man ska tänka på är att besökaren ska kunna hitta lätt på webbplatsen. Besökaren ska snabbt få en uppfattning om vad sidan handlar om så därför är det viktigt att man kan hitta lätt på webbplatsen. Webbsidan ska ha en tydlig struktur och tydliga menyer för att man på ett så enkelt sätt som möjligt ska kunna förstå vad sidan handlar om.

Det andra man ska tänka på är att besökaren ska kunna känna igen sig mellan hemisdans olika sidor. Man ska därför använda sig av samma färg, typsnitt, struktur m.m. Man ska även tänka på att ha med loggan på de olika sidorna på hemsidan för att kunden fortfarande ska veta att man är inne på samma hemsida.

Det tredje man ska tänka på är att placera det viktigaste högst upp på hemsidan, för att besökarna orkar inte alltid lägga tid på att skrolla ner. Därför är det viktigt att man placerar det viktigaste högst upp på hemsidan för att besökarna snabbt ska få reda på det viktigaste.

Det fjärde man ska tänka på är att när man skriver en text på sin hemsida så ska man skriva kärnfullt alltså att det ska vara rakt på sak, man ska försöka undvika långa meningar, rader och stycken. Dela istället upp texten i flera korta stycken och gör sidan kort.

När man skriver en text ska man tänka på att bara använda några typsnitt ungefär 2-3 st. Försök att undvika typsnitt med seriffer, använd ett typsnitt och en färg som är lätt att läsa. Försök att undvika blinkande text och försök att undvika längre texter i fet och kursiv stil.

När man ska välja färger till sin hemsida ska man tänka på att välja max 3 olika färger som man håller sig till och som man alltid kommer att använda på just den webbplatsen. En säker färg att använda sig av när man ska skriva text är att ha svart text på en vit bakgrund. Tänk på att välja en färg till din text som inte smälter in med bakgrundsfärgen. Det bästa är att ha en mörk textfärg på en ljus bakgrund.

Det femte man ska tänka på när man vill skapa intresse på sin blogg eller webbplats är att använda sig av mycket bilder. Bilder skapar en stämning, påverkar och berättar olika saker för besökaren. Till bilderna är det viktigt att ha en matchande text eller rubrik.

Det sjätte och sista tipset jag ska ge er är att sätt ihop alla delarna som du har på din webbplats eller blogg och skapa en helhet. Tänk på att använda symmetri och asymmetri. Symmetri betyder att man har texten och bilden jämt fördelat på mitten av sidan. Det kan uppfattas och se väldigt tråkigt ut, men det gör så att sidan ser ordnad ut och inte har massa bilder eller text runtom.

Om man har massa bilder eller text runtom kallas det för asymmetri. Sidan skapar en stämning, men den kan uppfattas som rörig och obalanserad för besökaren som kan göra att besökaren inte vill bläddra vidare. Därför är det viktigt att ha en stilren och ordnad webbplats.

Det är också viktigt att ha en helhet mellan balans och kontrast på webbplatsen. Balans kan man skapa genom att ha en symmetrisk webbplats men det kan också skapas genom olika former och färger så att besökaren känner att det hör ihop. Kontrast skapar man genom att bakgrund, text och bild har olika färger och storlekar. Det är kontrasten som väcker besökarens intresse.

Och det sista är att sätta samman din webbplats till en enhetlighet och variation. Det är viktigt att ha samma enlighet på webbsidan med samma grundlayout för att besökaren ska kunna känna igen sig. Det är viktigt att ha en variation på webbsidan för att undvika att den känns enformig. För att sidan inte ska bli enformig kan man bryta av vissa delar från mönstret.

I länkarna nedan kan du läsa mer om hur man skapar en hemsida som blir framgångsrik med många besökare.

http://bra-webbdesign.se/nyhetslaesare/items/8-tipps-for-en-framgangsrik-hemsida-for-ditt-foretag-del1.html

http://bra-webbdesign.se/nyhetslaesare/items/8-tips-om-hur-du-skapar-en-framgangsrik-hemsida-for-ditt-foretag-del-2.html


Likes

Comments

Hej! Mitt namn är Emelie Sandersson och jag går i tvåan på handels- och administrationsprogrammet på Karlbergsgymnasiet som ligger i Åmål. Jag startade denna blogg för att vi har ett projekt i kursen Näthandel och det ska bli väldigt kul att få starta en egen blogg och skriva olika inlägg.

Jag valde att gå handel- och administration för att jag vill jobba i en klädbutik i Göteborg. Mina framtidsplaner är att jag ska göra min APL (praktik) i en klädbutik i Göteborg i trean och sedan satsa på att kunna få jobb och flytta dit.

Likes

Comments