Efter några bussar har vi nu kommit fram till Noosa!
Efter Surfers Paradise tog vi oss upp till Brisbane för att spendera en heldag och natten där. När vi kom fram lämnade vi väskorna på vårt hostel och tog en liten färja, som dessutom var gratis, till Brisbanes innerstad. Där strosade vi runt på shoppinggatorna och blev sugna på en filmkväll, därför tog vi tillfället i akt och köpte biljetter till The Greatest Showman. Så bra film och helt klart värd att ses! Det var värt att stanna i Brisbane för oss som har fem veckor i Australien, dock hade jag inte gjort det om jag var här kortare. Fint ställe men inte så bra som det förhoppningsvis blir högre upp på östkusten.

Imorse satte vi oss på hostlets shuttlebus för att ta oss in till Brisbanes Coach Terminal. Därifrån tog vi bussen till Noosa! När vi kom hit ösregnade det och det gör det än. Därför körde vi på ett mysigt hemmaspa ikväll och hoppas på finare väder imorgon!

Nu har vi kommit fram till Guldkusten, Surfers Paradise! Här finns det inte så mycket mer att göra än det man hör på namnet, surfa. Därför passade vi på att ta en lektion igår, grymt roligt! Däremot var vi väldigt många i gruppen och det var starka vågor. Det var inte lätt att ta för sig när man fick en surfbräda i huvudet så fort man vände sig om. Men det var så kul! Önskar bara att det var lättare så jag kunde säga att jag kan surfa nu, men vi får helt enkelt träna.

När vi kom fram tog vi våra ryggsäckar och pallrade oss till vårt nya hostel, BUNK. Alla blev glatt överraskade när vi fick ett eget rum med egen toa OCH dusch, tror detta blir det finaste hostlet vi kommer bo på i Australien. Fräscht kök och fin uteplats med pool och solstolar, finns inte mycket att klaga på här! Nu ska vi njuta av vår lyxmat på stranden, nudlar för 60 cent!

Kvällen innan vi åkte från Byron tog jag och Mathilda en lång promenad till Byrons sevärdhet, fyren. Känd för sin fina utsikt över Byrons stränder och kust, det var värt att kämpa sig upp för de långa backarna!

Den 16e åkte jag och mina tre bönor Mathilda, Julia och Josse till Australien. Med tunga ryggsäckar och förväntan landade vi på Sydneys flygplats morgonen den 18e. Sedan dess har vi hunnit med att utforska det viktigaste i Sydney och ta oss med bussen upp till Byron Bay, där jag just nu sitter på stranden och skriver detta.

I Sydney hann vi med allt från Operahuset till Blue Mountains. De första dagarna hängde vi på en av världens kändaste stränder - Bondi Beach! Solen är så stark här så det första vi gjorde var att köpa en liter 50+ solkräm, väl investerat! På lördagen åkte vi in till Sydney och kollade på operahuset, Harbour Bridge och tog en kaffe i Royal Botanic Garden (där vi även träffade vilda kakaduor och papegojor). Det var verkligen en dag som gav mycket och fick oss att bli sugna på att ta oss uppåt för att se mer av Australien.

Jag, Julia och Mathilda tog ett tåg mot Blue Mountains i onsdags. Jag hade inte så höga förväntningar på dagen med så lite sömn och vi hade även tvekat på om vi skulle åka eller inte. Vi gjorde det och det var SÅ värt det! Trots åska och regn vandrade vi runt på promenadslingorna och fick se Three Sisters och hela fina utsikten. Finaste jag sett på länge!

Samma kväll packade vi väskorna för att på torsdagsmorgonen checka ut från Noahs Backpackers och ta oss med bussen längst med östkusten till Byron Bay. Bussen gick på kvällen och tog nästan 13 timmar, förväntningarna var att sova en skön sömn. Det blev inte riktigt så, då varken vägarna eller busschauffören var tipptopp. Hursomhelst kom vi fram, till denna speciella hippiestaden! Vi kom fram på Australia Day, helt enkelt ett måste att ta sig ut på gatorna och lyssna på extremt duktiga gatumusiker. Sedan tog vi oss vidare till stranden där allt folk var, som en midsommar i Sverige. Dock slår inget en midsommar i Sverige - inte ens Australia Day.
Nu är vi klara med Byron och imorgon går bussen mot Surfers Paradise!