Bra eller dålig mat!

Vad som är bra eller dålig mat kan diskuteras i evigheter och är en bred fråga med flera svar. Självklart beror det lite på vad du har för mål, exempelvis tävla bodyfitness. Men vill du bara äta bra och näringsrik mat så är det inte så svårt som alla tror.

Viktigast för att vi ska må bra och ha en hälsosam kropp är att i grunden få i oss alla makronutrienter, alltså kolhydrater, proteiner, fett samt vitaminer och mineraler.
Inga av dessa ämnena är dåliga för oss, vilket många kan tro. Kolhydrater ses ofta som en stor bov, men det handlar om vilka kolhydrater vi stoppar i oss.

Varför skräpmat är just skräp beror inte på att de innehåller exempelvis kolhydrater. Det värsta är alla livsmedel har blivit raffinerade och näringsfattiga. Tillverkarna har medvetet gjort dem näringsfattiga och fulla med olika produkter som får oss att vilja konsumera mer, vilket gör att tillverkarna tjänar mer pengar.

Jag skulle säga att den bästa maten är den som är näringsrik och den hittar du bland livsmedel som är enkla och inte har processats, samt ta bort onödigt som såser, ketchup m.m. Köp naturliga och ekologiska produkter och du får en riktig näringsrik måltid. Nedan listar jag bra produkter med bra näringsinnehåll.


Grönsaker:
(Egentligen är de flesta grönsaker värda att betraktas som nyttiga, men några som särskilt sticker ut är dessa)

Broccoli
Lök (av olika slag)
Kål (av olika slag)
Spenat
Tomat
Ärtor
Paprika

Proteinkällor:
Rött kött
Fågel
Fisk, både fet och mager
Ägg
Mjölk
Ost
Kvarg
Sojabönor

Fettkällor:
Fet fisk (ät gärna fet fisk flera gånger per vecka då den är rik på omega-3-fettsyror)
Nötter
Avokado
Frön
Ägg
Olivolja
Smör
Grädde

Kolhydratkällor:
Potatis, sötpotatis och rotfrukter
Baljväxter som:
bönor
ärtor
linser
Matkorn som:
bulgur
matvete
quinoa
cous cous
Frukt
Bär
Ris
Pasta
Bröd (gärna fullkorn på både bröd, ris och pasta)

Självklart måste man ha koll på hur mycket man stoppar i sig. Bara för att det är bra mat kan man inte äta obegränsat, men detta är en bra bas att tänka på för den som vill äta lite nyttigare ⭐️

  • Recept

Gillar

Kommentarer