Andningstekniker och positivt tänkande är nyckeln

Är det något jag är så glad att jag har lärt mig av att vara svårt sjuk är det min styrka när det gäller andningstekniker och hur man skall tänka. Jag har gått igenom en mardröm och där det bara handlat om att kämpa och ta sig igenom allt. Gjort många tuffa undersökningar, haft fruktansvärd smärta och kämpat. Men styrkan att jag känner att oavsett så har jag kontroll över andningen. Det finns lite olika övningar och sätt jag använder mig av. Vissa är lite svåra att förklara i text men skall försöka. En del har pappa lärt mig, vissa ifrån sjukvården och ACT behandlingen och en del självlärt.

Strategi nummer 1: När jag gick på ACT behandlingen lärde jag mig en del. En sak var att bli bättre på att komma ner i varv snabbt och kunna slappna av. Tex om jag har för ont för att sova. Det är bara att andas långsamt och bara fokusera på andningen. Inget annat. Till detta var det en röst som sa andas och andas ut. Så man det enda man gör är att fokusera på aningen och andas långsamt i några minuter. Jag bli så avslappnad efter och är nästan i ett sovande läge känns det som.

Strategi nummer 2: Nästa sak kom jag på själv. Det finns saker som att andas i en fyrkant men det funkar inte för mig alls. Men att räkna hela tiden funkar. Detta kom jag på när jag skulle göra en jättejobbig undersökning som heter TILT där man är fastspänd och skall ligga stilla. Är lätt att bli klaustrofobisk och känna sig fast. För att distrahera allt annat och bara fokusera på en enda sak. Att räkna. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 osv långsamt. Du distraheras ifrån allt annat och när jag hade tex kommit till 30 kände jag yes nu har jag klarat det såhär långt. Då kommer jag klara resten. Att vara positiv och peppande bara. Fick beröm av sjuksköterskorna att jag var duktig på att sänka pulsen så snabbt genom att andas och vara lugn.

Strategi nummer 3: Nästa sak är att tänka positivt. Detta är nog den viktigaste tror jag. Tex om jag gör Magnetkamera röntgen. Jag är fastspänd, det är trångt, har en ”mask” på huvudet, får inte röra mig, vet att det är flera efter mig och att det ofta är tidsbrist, kan kännas klaustrofobiskt och att ligga stilla länge. Det är ingen rolig situation. Men här är det så viktigt att vara positiv. Negativa tankar kan man ta efter. Men när man har klarat något jobbigt känner jag mig i alla fall stolt, glad, trött och lite odödlig att jag klarade något tufft. Tankar att tänka när jag ligger där är tex vad skall vi äta till middag? Vad skall jag göra nästa helg? Något roligt minne? Eller att nu har jag klarat detta i 10 min då klarar jag 10 till, är nu halvvägs. Även tankar som ”jag är stark, jag klarar detta, tänkt hur mycket saker jag inte trott att jag klarat men har ändå gjort det & att jag är starkare än jag tror, tänka hur stolt jag kommer vara efter. Det är sådana tankar jag har i huvudet hela tiden. En monolog i hjärnan av positiva saker. Tänker jag på dåliga saker och att det är jobbigt, att jag är fast, rädd och stressad är det kört. Då kan man packa väskan och gå hem direkt. Lite så är det. Men ibland kommer det en dålig tanke och då är gäller det direkt att vända och bara tänka positivt igen. Detta är något man får träna på.

Strategi nummer 4: Nästa sak är att distrahera sig. För mig funkar det att tex kolla youtube, lyssna på musik, kolla på tv eller liknande. Fokuserar på något annat än smärta eller orostankar. Funkar även att göra vardagliga saker eller att umgås med familjen. Prata om andra saker. Tänker man på att det gör ont och är rädd gör det upplevelsen bara sämre och det kommer göra ondare. Så att distrahera tankarna är väldigt effektivt.

Dessa sakerna är något man får träna på vilket jag har gjort konstant i snart 5 år. Det är något jag kan ta med mig resten av livet. Som är en styrkekraft! Att jag hela tiden kan komma ner i varv och ha kontroll över andningen i jobbiga situationer. Hoppas ni fick några tips. Har ni någon strategi som funkar för er får ni gärna dela med er av det i kommentarerna💫

Gillar

Kommentarer

Emma Engström,
Åh tack, tack för det här inlägget vännen! Det är så himla nyttigt att lära sig att andas på rätt sätt, inte många som tänker på det men som borde! KRAM <3
nouw.com/emmaengstrom
EmblaAhlen
EmblaAhlen,
Kul att du uppskattade det! Tack så mycket💛💫
nouw.com/emblaahlen