Variation i benövningar

Att variera övningar är något jag inte är jättebra på, känner mig osäker när jag testar något nytt. Känns som att jag har fel teknik, vet inte hur tung vikt jag orkar eller vilka exakta muskler jag tränar. Vissa variationer gör övningar lättare medans andra gör det 10 gånger svårare.

Jag testar fortfarande nya övningar och nya variationer inom min träning och kommer antagligen fortsätta med den väldigt länge, men jag har fortfarande mina basövningar som jag alltid kör eller åtminstone kör en variant av som jag känner igen. Utforska träningsvärlden och hitta vad som funkar för er!

Hipthrusts på step-up bräda istället för bänk är ett exempel på en övning som bli enklare, jag tror att denna variation tar mer i rumpan åtminstone känns det så för mig, jag får mer av en glute bridge stil på övningen eftersom jag har så långa ben. Har ett PB på 110kg x 2 reps i vanliga hipthrust och tog 120kg x 5 reps i denna variation.

Sittande benpress är en variation av liggande benpress som jag personligen inte alls tycker om. Det är när någon dum jäkel inte tar av sina 6st 25kg vikter från den liggande benpressen som jag kör i den sittande, för helt ärligt så tar det för långtid och fixa efter andras misstag. Jag är såååå mycket svagare i sittande benpress och tycker inte om att jag inte kommer så djup som jag vill. Har ett PB på 202,kg i liggande benpress och har ett PB på 110kg i sittande, det skiljer alltså nästan 100kg... tror ni förstår varför jag inte gillar den maskinen.

Sittande legcurl är en övning som är lite fifty fifty. Jag är mycket starkare i den men jag tycker att den är mycket tråkigare och oskön än liggande legcurl. Tog 52kg på videon nedan i sittande legcurl och tror jag har tagit 32kg som mest i liggande, känner dock mycket med kontakt i liggande vilket är varför jag föredrar den övningen.

Oh look at that booty!

Gillar

Kommentarer