Hur du blir bättre på att springa

Bättre andning

Många säger att du ska andas in genom näsan och ut genom munnen, detta gäller dock inte för löpning. Du vill få så mycket syre till kroppen som möjligt och därför bör du också andas bara med munnen eftersom att munnen är större än näsan.

Du vill inte heller andas för fort, så att det låter som du har andnöd. Jag brukar tänka så här att vart tredje steg andas du in och vart annat steg andas du ut. (In - två - tre - ut - två - tre - in - två - tre - ut - osv)

En rak hållning ger lungorna en större möjlighet att få in mer luft, så tänk på att ha överkroppen rak och huvudet rakt framåt istället för att kolla ner på marken.

Lätta och snabba steg

Många springer med framdelen av foten, alltså framme vid tårna. Du kanske märkt att det känns ganska mycket i vaderna efter en stund. Vetenskapliga studier visar att man bör springa nästan på hälen och sedan rulla fram foten till tårna. Förstår ni? Här har ni en video annars.

Bättre musik

Även här har vetenskapliga studier visat att löpare och cyklister med bättre musik presterar bättre. Detta är pågrund av att båda är rytmiska övningar/sporter och det hjälper dig då att hålla ett visst tempo. Här är en av mina favorit spellistor för löpning.

Vad du äter före du springer

Vad du äter före du springer kan ha stor direkt påverkan på hur snabbt och långt du springer. Jag föredrar att dricka vatten och en smoothie någon timme innan jag springer, eller en bar 30 min före.

Gillar

Kommentarer