How to get abs

Magen, en kroppsdel som får extremt mycket fokus. Av någon anledning så har vi fått för oss att vi ska träna magen mycket flitigare och mer effektivare, men varför har vi fått för oss det? Faktum är att magen ska tränas precis lika mycket som de andra kroppsdelarna.

Att köpa massa olika prylar som ska hjälpa fettförbränningen och att bygga muskler, är enligt mig och de flesta studier som gjorts så rena rama bluffen! Det som gäller för och bilda magmuskler är:

1) En bra kost och om du vill gå ner i vikt så är det ett kaloriunderskott som gäller! Du måste bli av med fettet på magen för att magrutorna ska synas.

2) Magträning (+ träning för resten av kroppen)

Magmuskeln som även är känt som Rectus Abdominis är en och samma muskel. Så när du gör ett sit-ups kan du helt enkelt inte påverka om du tränar övre eller nedre delen. Det man kan "dela" upp magen i är raka och sneda magmuskler, men tänk även här på att i övningar som har sneda magmusklerna som primär muskelgrupp har de raka magmusklerna som sekundär muskelgrupp. Du tränar alltså hela magen i varje magövning som finns. Det är bara huvudfokuset som skiftar i övningarna.

Att ha en stark mage är dessutom mer än bara en stilhetsfaktor, en stark bål hjälper till att förhindra skador vid andra övningar som t.ex. benböj, marklyft, m.m.

Nu kommer lite tips på övningar.

Hänganade benlyft

Greppa en stång som är så högt upp att du kan hänga med raka ben. Lyft dina ben framåt så högt du kan utan att gunga med kroppen. Sänk kontrollerat ner benen och repetera.

Primära muskler: Raka magmusklerna

Sekundära muskler: Sneda magmusklerna

Sneda sit-ups

Lägg dig på rygg på golvet med knäna böjda ca 90 grader. Placera händerna bakom huvudet och lyft din överkropp mot ena knät genom och spänna magen och böja dig framåt. Återgå till startposition och repetera mot andra knät.

Tips! Kila fast fötterna under ett par hantlar eller mot en vägg så att de inte lyfter från golvet. Tänk på att du inte ska dra upp huvudet med händerna utan det är magen som ska jobba.

Primära muskler: Sneda magmusklerna

Sekundära muskler: Raka magmusklerna

Kabel-crunch

Sätt fast ett rep handtag i ett högt läge på en kabelmaskin. Sätt dig på knä på golvet någon meter bort från "stången" med ansiktet mot maskinen. Böj ihop överkroppen tills att du inte kommer längre. Handtagen ska vara på vardera sida av ditt huvud genom hela övningen. Återgå till startposition och repetera.

Primära muskler: Raka magmusklerna

Sekundära muskler: Sneda magmusklerna

Planka

Placera dig på dina underarmar och fötter. Spänn magen och sträva efter att ha en rak linje mellan huvud och fötter. Om det är för jobbigt gå då ner på knäna istället för fötter.

Primära muskler: Raka magmusklerna

Sekundära muskler: Sneda magmusklerna

Sido-planka

Ställ dig på sidan med stöd från ena underarmen. Låt övre benets fot placeras framför det undre benets fot. Spänn magen och håll en rak linje mellan huvud och fötter.

Primära muskler: Sneda magmusklerna

Sekundära muskler: Raka magmusklerna

Gillar

Kommentarer

NotSoQuiet
NotSoQuiet,

Bra tips på övningar!

nouw.com/notsoquiet
elsey
elsey,

Kul att du gillar dem!

nouw.com/elsey