Godkväll!! Klockan är nu 21 här i LA och vi har flugit typ hela dagen. Men har inte varit så brutalt jobbigt då vi flög första klass med sååå bekväma stolar. Kändes som en säng, sjukt bra. Så de 10 timmarna gick ganska snabbt.

Vi landade vid 16 och har sedan dess tagit oss till lägenheten med bilen samt åt vi mat på Arbys och handlade lite schampoo & sånt på Target. Vår lilla lägenhet som pappa hyrt i 3 veckor ligger mittemellan Santa Monica Boulevard ouch Hollywood Boulevard. Så det i ett rätt skönt område. Jag, mamma och Isaac är bara här under sportlovet men pappa stannar här längre pga jobb & sånt.

Är nu dödstrött då vi varit uppe i 22h. Helt sjukt men det är värt det för att inte behöva vara jetlaggad de kommande dagarna. Imorn ska vi kolla på pappas museum som stänger i en lokal men som kommer öppnas på Hollywood Boulevard. Blir spännande att se allt då jag och min bror inte var här under invigningen. Resten av dagen vet jag faktiskt inte vad vi ska göra.

Wien 2018

Godmorgon! Igår var en lång men ändå perfekt dag. Vi vaknade tidigt för att åka till rådhuset där en konferens om innovation inom EU hölls. Har aldrig varit i en sådan vacker byggnad. Allt var perfekt och rummet där utställningen och konferensen tog plats var magnifik. Helt otroligt och bilderna gör verkligen inte rättvisa.

Vi spenderade några timmar där och lyssnade bland annat på Österrikes statsdirektör och ministern av handel och finans som pratade på en panel om innovation, kreativitet och misslyckande. Riktigt intressant. Dagen på rådhuset slutade med en lunch och diskussion kl 13.

Efter en tupplur på hotellet gick vi till ännu ett historiskt café där bland annat Sigmund Freud hängde mycket på och skrev om sina teorier. Väldigt fint och goda tårtor. Efter en lång fika tog vi oss till shoppinggatan där jag shoppade lite på Monki och TjMaxx. Vid 20 åkte vi till en resturang nära vårt hotell och jag åt världens godaste ravioli.

Helt enkelt en väldigt bra dag men imorgon vid 15 ska vi dock åka hem. Klagar dock inte för är riktigt blessed att jag ens fick komma med på denna lilla resan redan en och en halv vecka efter Sydafrika resan. På tal om resor så ska jag på sportlovet till Los Angeles med familjen för att kolla till pappas museum som ska vara på Hollywood Boulevard brevid Jimmy Kimmel show och Dolby theater där The Oscars hålls!!! Blir sjukt kul så vi ses i nästa inlägg om ca en månad.

• Wien 2018

Wien 2018

Äntligen tillbaka i Vienna!! Är så taggad på att vara här och från när vi checkade in vid 14 till nu på kvällen har vi strosat rundor på gatorna och hängt på världens bästa café. Det finns två caféer som jag aldrig aldrig kommer glömma och ena är Café New York i Budapest och Café Centrale här i Vienna. Helt klart favoriter och vackraste caféerna jag varit på.

Vi hängde på Café Centrale i två timmar innan vi gick på storgatorna bland alla fina byggnader och museum. Vienna är en så fin och lugn stad. Man sitter på caféer, går på museum och allmänt tar det lugnt. Inte lika stressigt och hetsigt som i andra storstäder i Europa.

Imorgon ska vi upp tidigt för att åka till Rådhuset där vi (jag och pappa) ska samtala och kolla på en konferens om innovation i Europa som staden Vienna själva bjudit in pappa på. Ska bli kul och intressant.

Sydafrika 2017/2018

Dagen började ganska sorglig då vi började packa ihop alla våra grejer. Kan inte ens fatta att vi varit här tre och en halv vecka. Helt sjukt.

Solade någon timma och badade i poolen för sista gången. Behövde säga hejdå till hundarna och det var riktigt svårt att säga hejdå till Taylor som är den svarta taxen. Han är absolut finaste och mysigaste hunden jag någonsin träffat. Varje kväll dessa två veckor när jag kollar tv i vardagsrummet kommer han upp och ligger i ens famn. Avlider nästan av hur mysig och söt han är. Fällde en liten tår när jag skulle säga hejdå.

Efter att vi lämnat hundarna och huset åkte vi till ett lyxigt hotell för afternoon tea. Vi har varit där en gång innan flera år sedan. Men det var verkligen gudomligt gott och vackert. Kändes som man var på ett slott. Riktigt spektakulärt.

Just nu sitter vi på flygplatsen i väntan på att flyga till Johannesburg. Så detta var sista riktiga dagen av semestern då vi bara ska chilla vid poolen på hotellet imorgon i Jborg.

Nästa inlägg blir om 2 veckor i Wien (Österrike) då jag ska dit med pappa.. Ses då!!

Sydafrika 2017/2018

Vädret var på topp idag när vi för sista gången skulle träffa våra kompisar som bor här. Vi åt på en resturang och vingård i Stellenbosch som vi varit på en gång innan.

Maten var jättegod och efter lunchen när de vuxna satt och snackade hittade jag och Isaac ett så fint hus bakom restaurangen som var helt tomt förutom två solstolar mitt i solen. Kändes som det var meant to be för just oss.

Efter lunchen tog vi en spontan utflykt till stranden och det var varmare i vattnet än i luften. Helt underbart att bada och hoppa i de stora vågorna. Allt var kul tills vi såg en stor vithaj i en av vågorna. Men det var roligt så länge det varade.

Sydafrika 2017/2018

Igår var första dagen på hela semestern som det var molnigt och regnigt. Men vi hade en reservation på systerrestaurangen till en av världens (!!!) bästa resturang som heter La Colombe. Restaurangen är på top 50 i hela världen så vi hade ganska höga förväntningar. Men vi blev inte besvikna då det var sjukt god mat med en underbar dessert.

Efter matkoman tog vi oss till ett shoppingcenter där jag bland annat köpe ett par Levis skor, en baddräkt och två supersnygga bhs.

Sydafrika 2017/2018

Igår spenderade vi hela eftermiddagen hos våra gamla grannar igen. Efter det åkte vi till Foodbarn som är vårt nr 1 favorit ställe här. Galet bra mat och lika gott som när vi bodde här.

Idag gick vi upp tidigt för att åka till Cape Point som är tippen av Afrika alltså den sydligaste udden av hela kontinenten. Vi brukade åka dit ofta när vi bodde här för att gå promenader. Riktig fin natur och otroliga stränder. Såg dessutom vilda strutsar, babianer och flera sälar.

Vi badade i klar blått vatten precis nedanför vårt gamla hus och det var verkligen helt surrealistiskt. Det kommer nog vara det minnet jag håller kvar vid när jag sitter hemma i gråa mörka Sverige och drömmer mig bort.

Just nu har vi några kompisar från Sverige som är på semester i Kapstaden som ska komma för lite pizza i huset vi hyr. Blir en bra kväll!

Sydafrika 2017/2018

Började dagen med att sola lite och bada sedan fick vi ett bord på den fjärde bästa restaurangen i Sydafrika, Greenhouse, av ren tur pga en avbokning. Super fint ställe och god mat.

Efter det åkte vi för efterrätt på Sea Point för att sedan träffa ett gäng kompisar på Waterfront för att ta en cruise och kolla solnedgången.

Åt sedan middag med dem och åkte bland annat pariserhjul på Waterfront. Riktigt mysig dag.

Sydafrika 2017/2018

Åt världens bästa lunch på en av de top 10 restauranger här i Sydafrika som också var en av våra favoriter när vi bodde här. Restaurangen heter Camphors på en vingård Vergelegen som är så fantisktisk fin med en ”award winning” trädgård. Såå fint.

Efter lunchen åkte vi till några kompisar och grillade under kvällen.

Sydafrika 2017/2018

Nyår blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Var ganska mkt strul när det gällde dem vi skulle vara med osv men det slutade iallafall okej

Det är extremtttt stor vattenbrist i hela Kapstaden och områden runtom. Pga att politiker inte planerat något är hela staden drabbad. Det är riktigt hemskt och alla måste klara sig själva genom att hämta vatten ur källor från bergen. Så det var också därför det inte fanns några fyrverkerier ifall någon brand.

Dagen efter nyår var allting stängt så vi gick på en lååånnggg 3 timmars hike uppe på berget vilken var riktigt skönt. Sedan slappade vi bara.

Igår var vi i Simon’s Town och kollade runt sedan åkte vi till en sååå vacker strand och sedan till en strutsfarm där vi matade strutsar.

På kvällen hade vi bokat bord på Cape Point Vineyards. Så jäkla fint och man kunde också hyra picnic ställe vilken jag definitivt vill göra i framtiden någon gång. Riktigt god mat också.