Nu när Astrid mår bra var det väl så dags att jag fick åka dit. Har sedan igår morse haft en sugande smärta i magen som inte vill försvinna, och varje gång jag äter känns det som att allt ska komma upp igen. Det har det som tur är aldrig gjort tack och lov, men jag var en aning orolig över hur vår bussresa till Bangkok igår natt skulle gå.Den visade sig istället bli den bästa bussresan jag någonsin varit med om.

Vi hamnade helt själva i en liten ”kupé” med ca 10 säten (fåtöljer) som alla hade utfällbara fotstöd och som tillät oss att ha våra ben helt och hållet utsträckta under hela resan. När bussvärdinnan dessutom kom in med mat till oss blev vi lite fundersamma på om vi bokat någon typ av VIP biljett. Ändå kostade biljetterna bara 283 kr totalt för oss båda så vi tackade och tog emot. Kan därför starkt rekommendera att boka resor via 12go.asia om man vill ta sig runt i Asien. Vi bokade även tågresan till Chiang Mai via 12go men om vi hade fått gjort om det hade vi bokat buss båda vägarna då det dels var billigare, gick snabbare och höll tidsplaneringen i jämförelse med natt-tåget som spårade ut och kom fram 3 timmar för sent.

Nu när vi lämnat Chiang Mai, som hittills är det ställe vi stannat längst på, tänkte jag skriva lite om vad vi tyckte om staden. Om man vill åka till en större stad någonstans i Asien, och om upplevelser och kultur värderas högre än sol och bad, kan jag starkt rekommendera att besöka Chiang Mai! Staden är en av Thailands största, men trots det känns den fortfarande som en liten stad. Den är relativt utspridd och stor på det sättet, men den ligger centrerad runt gamla stan och där kan du hitta allt!

Något väldigt speciellt med Chiang Mai’s gamla stad är att den är helt och hållet formad som en kvadrat som ramas in av en stor väg med mycket trafik. Så fort du lämnar den stora vägen och vandrar in på småvägarna som slingrar sig genom gamla stan försvinner allt oväsen från trafiken och det blir tyst och lugnt. När man strosar omkring på dom mindre gatorna stöter man ständigt på massagestudios, caféer, hostels, små butiker, tempel och man kan till och med hamna på gator som helt och hållet omsluts av träd och natur. Staden är enligt oss präglad av en väldigt speciell stämning och känsla som är svår att sätta fingret på, men det närmaste jag kan komma med är att den är väldigt laidback och harmonisk. Det är även en väldigt bra stad att utgå ifrån om man vill åka iväg på dagsturer så som ziplining, rafting eller dom många elephant sanctuary parkerna som Chiang Mai är kända för.

Våran topplista på saker vi gjorde i Chiang Mai:

* Det var väldigt roligt att upptäcka Chiang Mai på moped och cyklar istället för att åka på guidade turer. Det gav oss möjligheten att välja vad vi ville se, hålla vårt eget tempo och dessutom kände vi oss som fett självständiga turister haha.

* Jag ska vara ärlig, det är rätt mycket turister i Chiang Mai (framför allt backpackers) och det var något vi från början tyckte kändes lite tråkigt. Men det gav oss verkligen möjligheten att träffa nya människor från alla möjliga delar av världen, som precis som oss var på genomresa. Såhär i efterhand tycker vi istället det var bland de roligaste grejerna med Chiang Mai.

* Det var verkligen roligt att gå ut och festa i Chiang Mai. Nattlivet är centrerat runt ett ”festkvarter” där det verkligen finns något för alla. Det spelar ingen roll om man vill dansa till house, hiphop, rock, reggae eller gå på rave mm. Kvarteret stänger dock redan vid midnatt vilket var tråkigt, men det finns alltid andra ställen att dra vidare till och båda kvällarna vi var ute kom vi hem efter 3. Men man kan se till att vara ute ännu längre också om man vill, så länge man hittar rätt ställen. Följ bara strömmen så kanske ni också hamnar på en hemlig klubb i ett garage någonstans.

* Tack vare alla massagestudios som det kryllar av har även backpackers med låg budget möjlighet att ta ett flertal massager. Det var SÅ välbehövligt!

* Att besöka Elephant Jungle Sanctuary var verkligen en höjdpunkt med Chiang Mai. En väldigt speciell och häftig upplevelse som dessutom kändes bra i hjärtat då man får ta del av en bra organisation.

Som ni kanske hör är Chiang Mai en stad som verkligen föll mig och Astrid i smaken och jag kan verkligen rekommendera att besöka den! Efter att ha rest i vad som känns som en evighet, och efter att nästan ha missat planet då våra väskor blev inlåsta i ett förvaringsskåp, har vi äntligen kommit fram till Vietnam och vårt hostel i Hanoi.

Om man har turen att spendera alla hjärtans dag med sin bästa vän är det självklart att man måste lyxa till med en riktig dunderdate! Det var vad vi gjorde igår iallafall. Våra upplevelser från kvällen innan hade gett oss mersmak för massage, så vi valde att avancera till en fotmassage + thaimassage = hela kroppen. Och HELA kroppen it was. Efter en timme i ett linimentdoftande rum med fågelkvitter på stereon kom vi ut helt och hållet möra i kroppen då till och med våra öronsnibbar hade blivit masserade och våra ryggar knäckta.

Senare under kvällen gick vi och åt trerätters på en jättemysig restaurang vars inredning gick helt och hållet i stil med dagen. Där satt vi lääänge och åt, babblade på och skrattade så vi fick ont i magen. Efter middagen var det dags för bio. Ni ska bara ana vad Astrid har längtat efter detta. När hon för några månader sedan hörde att den nya Marvel-filmen Black Panther skulle ha premiär under tiden vi var borta fick jag snabbt veta att vi skulle gå och se den punkt slut! Och när vi dagen innan fick veta att biosalongen här i Chiang Mai endast visar en film per dag med engelskt tal, och att det just på alla hjärtans dag var den filmen som visades på engelska, var det inget snack om saken. Även fast vi hade hört i förväg att det skulle hända blev vi ändå rätt så förvånade när alla i biosalongen raskt ställde sig upp innan filmen började och började sjunga med till nationalsången samtidigt som ett bildspel på kungen visades på duken. Filmen var bra och Astrid gick därifrån nöjd som ett barn. Därefter gick vi ut och kom hem kl 5 i morse. Ännu en gång nöttes vi av att vara utelåsta, men denna gång ur vår sovsal. Det visade sig att den enda andra människan i vårt 4-bäddsrum hade bestämt sig för att det var en bra ide att ta med sig ett bootycall hem. Och låsa dörren.

Idag väntar förhoppningsvis en thaiboxnings-kurs och senare ikväll lämnar vi Chiang Mai.

Här kommer några bilder från dagen. Vi kom på oss själva med att i princip bara ha hängt i ett och samma område under hela vår vistelse här i Chiang Mai, så idag hyrde vi cyklar för att kunna upptäcka en större del av staden utan att behöva gå fötterna av oss. Det var ett väldigt bra beslut då vi nu har fått en ännu större bild av staden, och vi gillar den mer och mer för varje dag! En stor del av dagen gick ut på att hänga i en supermysig och jättevacker park som var otroligt välskött med blomsterarrangemang överallt.

Resten av dagen blev, hur konstigt det än låter, väldigt fotcentrerad. Under eftermiddagen och kvällen har vi betalat för att få våra fötter både uppätna av fiskar och masserade. Fiskgrejen går ut på att man stoppar ner sina fötter i ett akvarium fullt med små fiskar som äter upp den döda huden på fötterna. Det var väldigt obehagligt och kittlades helt hysteriskt mycket i början. Men totally worth it då våra fötter nu är mjuka som bebisfötter. Senare på kvällen ville vi även hitta ett ställe att få fotmassage på vilket vi trodde skulle gå väldigt snabbt då det fullständigt kryllar av massageställen här. Men det tog längre tid än vi trodde då vi av ren protest inte ville gå till massagestudion som hör ihop med hostellet vi bodde på, efter att ha blivit utelåsta mitt i natten, trotts att det stället verkar vara det bästa vi sett hittills. Resten av alla ställen har nämligen läderfåtöljer av någon okänd anledning, som vi har fått lära oss (the hard way) är en väldigt dålig kombination tillsammans med shorts och 30 graders värme. Tillslut hamnade vi ändå på ett läderfåtöljsställe, som är samma ställe som vi hyrde mopeden på. Fotmassagen slutade dock med att våra ryggar och nackar knådades sönder och att våra armar bändes åt håll och kanter dom förmodligen inte är menade att bändas åt. Men nu i efterhand är vi väldigt uppmjukade och nöjda. Vi har även protesterat genom att checka ut från hostellet dagen efter hela utelåsnings-incidenten och nu bor vi stället i ett dorm room som true backpackers.

Igår hade vi inga planer över huvudtaget när vi vaknade på morgonen, men det kom att bli ett väldigt händelserikt dygn på många olika sätt.

Efter en otroligt god frukost bestämde vi oss för att hyra en moped för att åka upp på ett berg i närheten och besöka det kända templet Wat Phra That Doi Suthep och Doi Pui viewpoint. Efter att vi lyckats hyra en moped på en massagestudio (ja kombinationen av buissnes som drivs av samma företag är inte alltid så logisk här har vi märkt) begav vi oss ut på Chiang Mais gator för att roadtrippa. Det var verkligen lättare sagt än gjort då trafiken är fullkomligt kaos här och det finns basically inga som helst trafikregler att utgå ifrån. Och som pricken över i:et är det dessutom vänstertrafik här vilket var spännande i sig. Men som dagens chaufför (om ni trodde något annat borde ni skämmas) gick det förvånansvärt bra och det var väldigt roligt att köra omkring på småvägarna som slingrade sig fram som ormar.

Uppe på Doi Pui viewpoint kunde man se lååångt ut över bergen och djungeln. Det var otroligt vackert!

Nästa stopp blev Wat Phra That Doi Suthep som också var väldigt häftigt när man väl lyckats ta sig upp för mördartrappan. Där träffade vi Adam som också är svensk och som reser runt själv för tillfället. Jag och Astrid hade observerat att bilderna på hur man inte fick klä sig om man ville komma in i templet bara föreställde kvinnor, och när Adams openingline var att påpeka samma sak blev vi sålda direkt, haha. Nä men skämt och sido, vi bestämde att vi alla skulle ses senare på kvällen för att äta middag, gå på sunday night market som är en GALET stor marknad som Chiang Mai är rätt känd för, och sedan gå ut och testa på Chiang Mai’s uteliv. Det blev en väldigt rolig kväll, den bästa hittills skulle jag nog säga. Men den slutade dock lite märkligt och jag kan ju säga att det var himla tur att vi klickade så bra med Adam!

Strax efter att Adam hade åkt hem till sitt hotell ca kl 3, lämnade vi också klubben för att gå hem till oss och göra kväll. Det var vad vi trodde iallafall. När vi kommer till hotellet märker vi att vi är utelåsta och att det inte finns något som helst sätt att ta sig in på. I princip allt i hela stan är nu stängt, Astrid har sin telefon på rummet och vi har inte tillgång till något wi-fi. Vad gör man då liksom? Jo man sätter sig pressad mot en vägg till ett hostel som har ett wi-fi man kan connecta till. Man försöker desperat få tag på den enda andra människa man känner i staden (Adam). När inte det funkar, då han förmodligen sover, försöker man dyrka upp låset till hostellet utan någon lycka. Man gör ett till försök att få tag på Adam och denna gången lyckas man tack och lov. Våran räddare i nöden erbjöd direkt att vi fick komma och sova hos honom och vi höll typ på att dö av lättnad.

I morse åt vi alla en god frukost tillsammans, vi sa hejdå till Adam som skulle åka vidare till Bangkok idag och resten av dagan har bestått av ziplining för hela slanten.

Igår var jag med om den lätt bästa experiencen på resan hittills! Hur harmo låter det inte att chilla ute i jungeln med en massa elefanter en hel dag? Vi besökte Elephant jungle sanctuary som var den enda aktiviteten vi hade bokat i förväg, och som vi har hypat i flera månader. Det levde verkligen upp till våra förväntningar.

Elephant jungle sanctuary är en organisation som tar hand om elefanter som tidigare använts som turistattraktioner eller arbetare. Det krångliga med att äga elefanter är att de äter så otroligt mycket (relaterar) och mycket mat equals mycket pengar. Därför tvingas ägarna tyvärr ofta att sätta elefanterna i arbete för att kunna försörja dom. Många gör alltså inte det för att dom vill utan för att dom måste. Sedan såna här typer av organisationer startats upp på senare tid kan nu ägare, skötare, guider och besökare tillsammans hjälpa varandra med att ge elefanterna det liv dom förtjänar. Det här upplägget beskrev dom betydligt mer detaljerat igår men skulle jag skriva allting hade detta inlägg bli en roman. Men konsensus är alltså att elefanterna får komma ifrån all trafik och stadskaos och istället leva på en stor och öppen anläggningen i djungeln där dom hör hemma. Det förekom alltså inget ridande på elefanterna vilket är viktigt eftersom deras ryggrader egentligen är för svaga för det.

Under dagen fick vi istället mata elefanterna, ha mudspa och bada i ett vattenfall med dom. Mudspaet spårade dock snabbt till mudkrig mellan guiderna och besökarna. Likaså spårade även vattenfallsbadet men denna gång deltog även elefanterna då dom var väldigt generösa med att spraya ner oss med sina snablar. Det var en helt fantastiskt syn att se så stora och pampiga djur leka runt som små barn, dels med varandra men också med människor. Med tanke på små barn så reagerar tydligen elefanters hjärnor på samma sätt när dom ser människor som när vi ser små bebisar, vilket är typ det gulligaste jag hört i hela mitt liv! Guiderna pratade även mycket om att elefanter är otroligt kärleksfulla djur. Det var tydligt att alla som jobbade där hade väldigt stor kärlek och respekt för elefanterna och vise versa. Love you loooong time var ett begrepp som användes flitigt av guiderna med den bästa möjliga thailändska brytningen <3

Hello, förstår ju att ni sitter på helspänn och inte kunnat tänka på något annat än hur det gick för mig att upptäcka Chiang Mai solokvist. Självklart kommer det därför en update för att lugna era nerver, your welcome. Efter lite research var planerna att jag skulle hyra en cykel att åka runt på och upptäcka staden med, för att sedan cykla iväg till ett gym som jag kollat upp. När uthyraren sedan krävde en ”deposit” på 2000 bth valde jag istället att gå då det verkade en aning (väldigt) suspicious då själva cykeln kostade typ en fjärdedel. Väl framme vid gymmet (som jag hittade till helt själv, heja mig) insåg jag att gymmet inte riktigt såg ut som på bilderna jag hade sett tidigare. Vågade enbart använda mig av den rostiga skivstången och dom fria vikterna då alla maskiner såg ut som att dom skulle falla ihop när som helst. Och guess what, samma fenomen som uppstod på utegymmet i Bangkok inträffade även här, då alla män i hela gymmet inte verkade ha sett en tjej förut. Denna gång valde jag dock att försöka skita i det och körde på ändå, vilket var en utmaning då jag kände mig som ett djur i bur. Hur som haver, när jag var färdig köpte jag en Coco & Banana whey shake som var den godaste proteinshake jag någonsin druckit, och promenerade tillbaka.

Chiang Mai verkar vara en underbar och chill stad då den typ enbart enbart består av caféer, restauranger, massagestudios, hostells och tempel vad jag märkt av hittills. Såhär ser entrén ut till vårat hostel t.ex. Som också är en massagestudio btw.

Ikväll drog jag med mig febriga Astrid ut för att föda henne då hon sovit hela dagen. Nu gäller det att hon piggnar till då det väntar elefantäventyr hela morgondagen.

Efter en dödens springtur genom ett 30 graders varmt Bangkok under rushhour med 14 kilos ryggsäckar på ryggen, och efter en natt på ett tåg som var förvånansvärt bekväm (för mig men inte lika bekväm för febriga Astrid) har vi nu äntligen anlänt till Chiang Mai.

Såhär såg vi ut efter det jobbigaste träningspasset jag varit med om, och våra tåggrannar såg lite fundersamma ut då det förmodligen såg ut som att vi höll på att dö. Vi fick varsin liten hytt att sova i som var supermysig! Att jag var lite för lång för den är en annan femma men har börjat vänja mig vid att allt inte riktigt är anpassat för min längd här.

Efter att ha kommit fram till tågstationen 3 timmar för sent blev vi infösta i en en rót daang, som är en slags lokal buss/taxi här i Chiang Mai, med massa andra backpackers. Tydligen hade tåget vi åkte med spårat ut i mitten av natten medans vi sov, därav förseningarna, fick vi veta av ett engelskt par. Oh well, sånt som händer antar jag. Vi lever ju fortfarande iallafall. Väl framme i old town tog vi på oss ryggsäckarna och började jakten på ett hostel som äkta backpackers. Men efter ett tag blev vi lite oroliga att vi hade missuppfattat hela denhär backpackergrejen då alla hostells vi hittade (och dom är många!) var fullbokade. Jag och en skakandes feberAstrid gav därför upp hoppet för tillfället då blodsockernivån inte var den högsta, och satte oss på en restaurang där vi beställde American pancakes. Vi har nu efter en fortsatt jakt tillslut hittat ett hostel och Astrid har kraschat och ligger skakandes i sängen. Det lär bli en kurera-dag för henne på rummet så jag får väl se om jag ger mig ut och för att upptäcka Chiang Mai på egen hand.

Hejsvejs. Här kommer en liten recap i text och bilder över vad vi har gjort de senaste dagarna. Vi följde våra planer som jag skrev om i förra inlägget och spenderade vår första kväll på marknaden/festgatan Khao San road efter att ha utnyttjat Bangkoks lite läskiga men väldigt praktiska och billiga lokaltrafik på floden. Khao San road föll oss verkligen i smaken. Vi spenderade hela kvällen med att strosa omkring i allt liv och vimmel, testade på fantastisk streetfood och kikade runt i de olika marknadsstånden. Vi var dock väldigt trötta efter allt resande så det blev en relativt tidig kväll som avslutades med en vild tuktuk-resa hem.

Dagen därpå tog vi en välbehövlig sovmorgon och blev glatt överraskade när vi upptäckte att det var soligt och fint väder ute, då vi hade förväntat oss regn hela dagen. Vi begav oss därför till parken Lumphini där vi strosade omkring, hyrde svan-trampbåtar och njöt av det vackra vädret. Vi märkte dock efter ett tag att det simmade omkring jätteödlor i vattnet som vi först misstog för krokodiler. Den till en början harmoniska båtturen övergick därför snabbt till en jakt på liv och död efter att fånga parkkrokodilerna på bild. Vi upptäckte även att det simmade omkring sköldpaddor i vattnet, och en lugn dag i parken kändes nu istället som animal planet och vi var Steve Irwin.

Efter parkhänget begav vi oss till Wat Traimit som är ett tempel i Chinatown. Här kom långbyxorna vi köpte på Khao San road kvällen innan till användning då man varken får visa knän eller axlar om man vill gå in i tempel. Vi slängde därför även på oss våra saronger över axlarna och tog av oss skorna innan vi gick in och beundrade det vackra templet som rymmer världens största buddhastaty i solidt guld.

Därefter strosade vi runt i Chinatown och åt världens äckligaste nudelsoppa som smakade som att den var kokad i diskvatten och fisk. Men annars var Chinatown väldigt häftigt!

Senare under kvällen åkte vi tillbaka till Khao San road, men denna gången för att upptäcka nattlivet, som verkligen toppade våra förväntningar. Under kvällen och natten förvandlas hela gatan till ett enda stort dansgolv som styrs av musik från alla håll och kanter då barerna tävlar om vem som hörs högst. Vi hade en jätterolig kväll och träffade massa sköna människor!

Det känns i kroppen att det hektiska tempot vi hållit de senaste dagarna har tagit på krafterna, så idag har vi ägnat hela dagen åt att återhämta oss genom att kolla på serier på rummet.

Äntligen framme i Bangkok! Flyget gick jättebra, men starten på själva vistelsen desto sämre. Det första (och då menar jag verkligen det FÖRSTA) som händer efter vi fått vårat bagage är att Astrid inte hittar sin börs där hon har alla kontanter hon tagit ut plus båda sina kort. Den är helt borta och går inte att hitta någonstans. Vi inser att den måste blivit kvar på planet, och dom kommande 45 minuterna virrar vi runt på flygplatsen som yra hönor och blir hänvisad till person efter person som ska kunna hjälpa oss, men det verkar inte som att någon har koll på läget. Efter många om och men får vi äntligen tag på börsen och jag och Astrid kramas och skuttar omkring av lättnad.

Efter det lilla äventyret tar vi oss till vårt boende men får veta att vi inte får checka in för ens 3 timmar senare. Vi lämnar därför väskorna med främmande människor i lobbyn (vilket är en av de sakerna vi lovat våra föräldrar att aldrig göra) och beger oss ut på äventyr för att utforska området. Vid denhär tiden var vårt blodsocker nere vid fotknölarna, så mat var vi tvungna att få tag på illa kvickt.

Det resulterade i att vi hittade ett litet matstånd som verkligen inte såg mycket ut för världen, men maten var supergod! Två rejäla portioner och en flaska vatten gick på totalt 17 kroner vilket är något vi kan vänja oss vid. Efter några fler upptäckter, så som en park med ett utegym som vi tänkte testa på men avstod då alla männen som befann sig där inte verkade ha sett människor av det kvinnliga könet förut, har vi nu äntligen checkat in och kraschat i vår lilla lägenhet.

Vi är rätt slut då vi sovit totalt typ 4 timmar de senaste 2 dygnen. Vårt boende är dock superfräscht! Vi bokade ett lite lyxigare första boende än vad vi tänkt göra under resten av resan, då vi förstod att det skulle vara skönt med ett lite ”tryggare” boende i början då man är utmattad och känner sig ny på bortaplan. Ett väldigt bra beslut kan vi nu konstatera! Nu väntar lite lugn och återhämntning vid poolen innan det bär av på nya äventyr. Vår plan för kvällen är att åka på en båttur på floden som rinner genom Bangkok för att få se lite mer av staden, och sedan spendera kvällen på den kända gatan Khao San road.

Då var vi äntligen påväg. Efter en del ändrade planer och en betydligt mer obekväm resa än vad vi hade tänkt sitter vi äntligen på Arlanda där vi slagit upp vårt lilla läger, äter minimorötter och inväntar flyget till Bangkok. Tåget vi egentligen skulle ta under gårdagen blev inställt pga snön, så istället för att få en ordentlig natts sömn i Uppsala spenderade vi våran natt på en buss som tog oss direkt hit till flygplatsen. Kl 14.40 bär det av på riktigt så det råder ingen stress här inte. Fram tills nu har allt bara varit planer och känts overkligt på något sätt, men nu när det väl gäller börjar det sakta men säkert gå upp för oss att vi faktisk ska åka och resepirret letar sig fram mer och mer.

Tänkte skriva lite kortfattat om hur våra planer ser ut. Vi kommer landa i Bangkok som sagt och där har vi bokat ett boende i tre nätter. Därefter ska vi åka nattåg upp till en stad som heter Chiang Mai i norra delen av Thailand. Det tåget är också bokat men mycket mer än så är inte spikat än. Resten av rutten är lite löst planerad men inget är skriver i sten och vi är beredda och öppna för att den kommer förändras allt eftersom. Hittills ser den ut såhär: Norra Thailand-Vietnam-Kambodja-Södra Thailand-Malaysia-Indonesien. Vi har tänkt vara borta i ca 3 månader men även det är ganska flexibelt.