En lång dag, en lång vandring och en trött Elsa. Redan klockan 01.45 inatt ringde klockan, och allt jag ville då var att gömma mig under täcket igen. Tror aldrig jag gått upp så tidigt någonsin, men jag måste ändå säga att det var det värt! Utsikten var otrolig, trots att vandringen upp var väldigt jobbig. 2 timmars promenad bara uppför, och sista delen (eller aa sista timmen) klättrade man på stenar och lava, vilket iofs var ganska coolt. Nu kanske ingen ens förstår vad vi gjort, men vi har iaf vandrat hela natten i princip för att se soluppgången på en vulkan! Utflykten heter Mount Batur sunrise trekking tour, om någon undrar. Fint fint fint!

Idag har vi besökt ännu ett vattenfall! Detta var dock lite kämpigare att ta sig till för det låg typ 1 h bort och långt ner i en grotta. Vi kände oss som Dora utforskare när vi klättrade ner i djungeln. Men det var det värt för fint var det! Vi tog lite bilder i vanlig ordning efter att ett gäng andra turister fotat klart i typ 10 minuter.. Sen fick man va snabb med kameran för att hinna få en bild innan en ny människa dök upp. På vägen hem började det regna o det har det gjort sen dess.. Regnperiod<3 Vi stannade i alla fall på ett café för att få i oss lite god mat och sen lyxade vi till det med en massage! Nu ska vi försöka vila/sova (notera att klockan är 19.30 här) för imorgon står alarmet på 02.00 för vi ska ut på hike i soluppgången!

Hej på er! Idag har vi varit på spännande utflykter! Vi började tidigt imorse med att åka till ett vattenfall (som vi såklart hittat på instagram)! Där tog vi massa fina bilder, men vi kunde inte bada tyvärr för det var röd flagg pga för strömt.. tråkigt. Men det fanns ett mindre vattenfall en bit högre upp så där kunde vi få svalka oss lite. Det var så extremt varmt idag så svetten bara rann!

Sen åkte vi vidare till risfälten, aka turisternas paradis, och de var verkligen precis lika fina som vi sett på bild! Vi promenerade runt en stund och fotade ca 1000 bilder! På vägen ner kunde man också stanna för lite kaffeprovning, så det gjorde vi! Världens sötaste gubbe visade oss de olika smakerna, hur det tillverkades och ville verkligen att vi skulle lära oss! Sen rullade vi tillbaka hem med vår lilla moppe och tog en svalkande dusch. Nu har vi promenerat på stan, ätit crepes och Fanny har köpt en fin klänning. En jätterolig dag helt enkelt!

Hej från Bali! Vi har redan hunnit vara här någon dag men har inte orkat uppdatera faktiskt hehe. Har tyvärr åkt på nån förkylning så senaste dynget har jag levt på halstabletter och snorpapper :/ Imorse hyrde vi moppar och körde raka vägen till ett superfint café vi hittat på instagram (såklart) :-) säga vad man vill men instagram är ju ändå bästa sättet att hitta nya matställen, stränder osv! Så, heja instagram! Maten var fantastiskt iaf! Kommer föräta mig på smoothiebowls innan jag åker hem tror jag, men det finns ju faktiskt inte mycket som slår det! (förutom filmjölk xd)

Idag har vi spenderat dagen på en beach club som heter Finns! Vi brände sönder oss igår igen så vi gömde oss under ett stort parasoll och drack massa smoothies. Det var över vår budget kan jag tala om och inget vi kommer göra varje dag, men är man förkyld och sönderbränd så får man :) Vi trivs här som fiskarna i vattnet, tänker aldrig åka hem!

Vår första och sista heldag i Malaysia är nu över och imorgon flyger vi vidare mot Bali! Vi var här jättekort och intensivt men av det lilla vi sett så älskar vi staden! Idag har vi tittat på de berömda tornen igen, besökt Batu caves, gått i en evighetslång trappa, shoppat i ett gigantiskt köpcentrum och tagit en valentines drink på en rooftop. Bra dag helt enkelt! Vi har lyxat till det med hotellfrukost här eftersom vi är här så kort (och är väldigt trötta på ägg o baguette) och den är helt gudomlig. Är redan taggad på att vakna imorgon o få äta lite yoghurt igen. Är det någonting jag saknar hemma är det fan fil och flingor. Hur svårt kan det vara för världen att erbjuda lite svensk filmjölk haha, finns ju inget bättre!

Vackraste vi i ännu vackrare saronger :-)

Hej från land 4 av 5 och glad alla hjärtans dag på er!

Några enstaka bilder från den roligaste utekvällen på länge!
Vi kammade håret lite extra o drack några drinkar på en skybar där det va nolltolerans på flipflop. Fantasinivån va inte så hög kan jag tala om för vi har inte så mycket mer än det nerpackat i ryggan haha. Sen gick vi till bargatan o dansade tills fötterna blödde med några härliga nyfunna vänner! 05.30 rullade vi in på hostelet igen :-) så kan det gå när man har kul!

Godmorgon till er, här börjar klockan närma sig kväll! Vi har haft vårt första dygn (typ) i Ho Chi Minh, har inte räknat timmarna men nåt sånt är det haha! Vi landade tidigt igår så vi hann med att få en heldag här, som bestod av lite shopping, fika på starbucks och promenad genom staden. Vi hittade ett shoppingmall med Zara, H&M, Mango osv, gissa om vi blev lyckliga! Framförallt jag kanske eftersom mina kläder typ börjat mögla :-) Sen åt vi middag på en fin rooftop bar innan vi gick hem o la oss tidigt för idag stod klockan på 6.30 med utflykt på schemat!

Vi har spenderat hela förmiddagen med våra lilla turistgrupp och besökt Cu Chi- tunnlarna från Vietnamkriget. Väldigt intressant dag faktiskt, och imorgon tänker vi vara ännu mer kulturella och besöka krigsmuseet också.

Jag, påväg ner och i tunneln! Det är så litet att man måste lyfta upp armarna med locket över sig för att komma ner!

Fanny i tunneln!

Fanny var jättemodig och vågade gå runt nere i tunnlarna också! Jag gick in och vände efter 2 meter haha! Man kryper runt på knäna för det är så trångt! Under kriget bodde man där nere, får klaustrofobi bara av tanken.

Nu har vi fikat på ett fransk café vars namn ni ser på sista bilden! Tips tips tips för er som reser hit, så gott!

Imorgon lämnar vi ö livet för ett tag och flyger till fastlandet i Vietnam. Därför tänkte jag berätta om lite utflykter vi hittat på de senaste veckorna på öarna Koh Rong och Phu Quoc. Läs om ni tycker det verkar skoj!

Kan börja med Koh Rong i Kambodja! Den finaste stranden på ön heter Long Beach. Det är en ca 7 km lång paradisstrand där det finns i princip ingenting förutom sand och vatten. Perfekt dagsutflykt, men skulle inte rekommendera att bo där eftersom det är ganska öde.
En annan fin strand som låg i närheten där vi bodde är 4k beach. Jättefin sand och vatten men mycket mindre än Long Beach. Har visat bilder på den tidigare också tror jag.

Är man mer en äventyrsperson så finns det massa båtutflykter man kan göra runtom ön! Vi åkte en dag med ett företag som heter Adventure Adam, och fick snorkla, fiska, bada, sola och se solnedgången på Long Beach. Finns andra företag och båtar som åker ut till öarna utanför Koh Rong, tex Koh Rong Samloem där det tydligen också ska vara fint att snorkla.

Vill man festa rekommenderar jag pubcrawl vilket är jättekul! Det är kul att man går ett stort gäng för att uppleva det bästa barerna och träffa nya människor!

På Phu Quoc i Vietnam där vi är nu har vi faktiskt tagit det väldigt lugnt! Har varit så trött hela tiden, tror nästan jag fått solsting känns det som. (Inte för att ja vet hur det är men hypokondrikern i mig gissar bara haha).
I förra inlägget skrev jag om den fina stranden med sjöstjärnor och den rekommenderar jag verkligen att åka till! Så vackert!

Det lättaste sättet att ta sig runtom ön är på moppe. Billigt att hyra och lätt att hitta överallt! Vi laddade även ner en app med kartor man kan använda offline, maps.me! Världens bästa grej!

I staden där vi bor, Duong Dong finns det nattmarknad varje kväll vilket är kul! Massa god mat och shopping om man vill.
Godaste glassen någonsin har vi ätit här också, nästan en varje dag hehe. Finns på en italiensk restaurang som heter Gelato Mondo om jag minns rätt!
Tröttnar man på den asiatiska maten finns ett najs ställe som heter Regina, med hamburgare, pizza, sallader och jättegott bananbröd om man gillar det! Värt att testa i alla fall!
För att se den vackra solnedgången och ta en drink, gå till Rory’s bar! Populärt ställe med människor i alla åldrar!
Det var väll det kan kunde komma på från våra senaste veckor. Vi hörs imorgon från Ho Chi Minh!