Australien

I fredags landade vi alltså i Australien efter ett 9 timmars nattflyg ifrån Ho Chi Minh. Vi har nu alltså nått en milstolpe på resan & nästan hälften av vår backpackingresa - vilket är helt sjukt! Det var superlugnt att ta sig igenom alla kontroller på Sydneys flygplats & vi tog sedan tåget in till centralstationen. Vi hade sedan bara ungefär 10 min promenad till vårt hostel, Mad Monkey Backpackers, där vi nu skulle bo ett par nätter. Vi gick sedan till ett närliggande shoppingcenter för att få i oss middag. Vi hamnade på en grekisk restaurang och herrejisses vad gott det var med halloumi igen då jag tog en supergod och fräsch halloumi wrap. Jag satt sedan kvar i köpcentret för att skypa med mamma medan tjejerna gick tillbaka till hostlet.

I lördags var det dags för oss att ta tag i att boka vår tripp här längs östkusten. Vi hade till en början enbart tänkt boka de större aktiviteterna som Fraser Island & Whitsundays och sedan boka allt annat själv. Men när vi väl satt där på Happy Travels kontoret så tänkte vi att det blev bäst att boka allt tillsammans med dem. Så sagt & gjort - ett par tusen (rätt många tusenlappar to be honest) fattigare så hade vi nu alla boenden och aktiviteter bokade med dem & jäklar vilka roliga 5 veckor vi kommer att ha här längs östkusten! Då det tog hela dagen hann vi endast med en snabb middag innan vi festade med folk från vår hostlet fram till 4 på morgonen.

I söndags var det en bakisdag i Sydney. Vi hade egentligen velat göra mer - men det vi hade orken till var att ta bussen till IKEA och äta köttbullar med potatismos, daimtårta till efterrätt och köpa med oss lite lösgodis. Mums!

Måndagen bjöd på strålande sol och otrolig hetta, och planerna för dagen var att ta oss ut till Bondi Beach. Så två bussresor senare var vi framme vid platsen man har sett, läst & hört så mycket om. Vi slog oss ned på ett café precis ovanför stranden för att få i oss lunch innan vi tog oss ut på stranden för att sola. Vattnet var dock iskallt så något dopp blev det faktiskt inte. Vi avslutade besöket vid Bondi Beach genom att ta kustpromenaden Bondi till Bronte Beach. Otroligt vackert att gå längs havet. Australien kan verkligen bjuda på otroliga vyer.

I tisdags tog vi oss an en annan strand - Manly Beach. Innan dess tog vi bussen ner till Operahuset & Harbour Bridge för att ha gjort de typiska turistattraktionerna. Från hamnen tog vi sedan färjan över till Manly. Oj vad härligt det var att åka båt igen. Klarblå himmel & strålande sol - så det fläktade skönt under den båtturen. Väl framme vid Manly gick vi igenom en gågata innan vi nådde stranden. Började med lunch där jag tog en acaibowl, fruktansvärt gott! Därefter blev det solande för fulla muggar. Jag & Felicia tog även och hoppade i havet och i alla höga vågor. Jäklar vad roligt det var! Man kan ju inte hitta en strand där havet är stilla precis, det är stora vågor som slår in över strandkanten överallt. Vid 17-tiden kände vi oss klara med stranden & tog båten tillbaka till centrala Sydney för att gå förbi Happy Travels kontoret & hämta alla våra vouchers för alla våra bokade aktiviteter, nu drar det verkligen igång på riktigt!

Under onsdagen var det dags för oss att checka ut från Mad Monkey hostel. Vi hade dock en nattbuss mot Byron Bay bokad så vi hade hela dagen på oss att göra något. Så vi tog tåget till Blue Mountains som ligger 2 timmar utanför Sydney. Det är otrolig häftig miljö, så jag tycker absolut man ska åka dit om man är i Sydney & har möjligheten och tiden. Perfekt som dagsutflykt. Vi gick runt där och njöt av vyerna, köpte glass (jösses vad solen gassade denna dag, helt sinnes!) innan vi tog tåget tillbaka in till centrala Sydney. En del av Sydney centralstation kändes verkligen så likt Waterloo station & annat i London, då fick jag längtan tillbaka till året i London.

Vi skulle sedan tillbaka till vårt hostel då vi fortfarande fick använda duscharna & köket trots att vi hade checkat ut. Turen var dock inte på vår sida då vi var tillbaka på hostlet & strömmen gick & allt blev kolsvart. I och med strömavbrottet så kunde vi inte heller laga middag som vi hade tänkt - så istället blev det att vi tog vårt pick & pack och gick till ett närliggande Mc Donalds där vi satt till vår buss skulle gå vid 23.30. Nu väntar Byron Bay!

Vietnam

I söndagskväll, efter dagsturen till Mekong deltat fick vi skjuts till flygplatsen där vi nu skulle lämna storstaden Ho Chi Minh för att flyga till den vietnamesiska paradisön Phu Quoc. Vi landade sent på kvällen så en god natts sömn senare var vi redo för en dag på stranden. Vi tog en taxi till den stranden vi hade läst skulle vara finast, Sao Beach, & väl vid stranden fullkomligt öste det ner regn. Det blev att vi fick fördröja tiden med lite kortspel innan regnet hade dragit förbi & vi kunde äntligen gå på en strand igen av en månad utan sand mellan tårna. Det var helt underbart! Efter ett par timmar dåsandes i en solstol tog vi oss tillbaka till hotellet. Till kvällen blev det indiskt.

I tisdags ville vi tillbaka till samma strand, men denna gång tog vi oss dit med hjälp av mopeder som vi hyrde från hotellet. Jag var osäker till en början om jag ens vågade köra moped själv, men när ingen av tjejerna ville ha en passagerare så var det bara att ta tjuren vid hornen & köra en moppe själv. Åh jäklar vad kul det var! Vi körde samma väg vi hade åkt med taxin till stranden dagen innan, lite fel blev det ibland men det var nästan bara härligt för då fick vi köra ännu mer. Väl framme på stranden hyrde vi solstolar igen & låg där större delen av dagen. Så himla härligt & vi hade mer tur med vädret denna dag än dagen innan. Till kvällen blev det vietnamesisk gryta innan vi tog en drink & spelade biljard innan vi avslutade med efterrätt inne på The Embassy, ett svenskägt café på Phu Quoc.

I onsdags började vi morgonen med frukost på The Embassy, en köttbullesmörgås med rödbetssallad satt väldigt bra efter 2 månader på resande fot. Vi valde även denna dag att hyra mopeder från vårt hotell & köra till en strand på norra delen av ön, Starfish Beach. Efter ungefär en kvart så öppnade himlen sig & vi blev fullkomligt dränkta av all regn. Det var som om vi hade hoppat i plurret med kläderna på, man kunde liksom vrida om kläderna och det bara rann vatten. Helt sjukt! Det smattrade även bra mot kroppen när vi fortsatte att köra genom regnet. Efter lång körning på nästan två timmar där sista 20 minutrarna enbart var grusväg och lerig väg, var vi rätt glada att vara framme vid stranden. Vi hittade 3 sjöstjärnor som låg längs strandkanten. Tyvärr var inte vädret alls med oss så det började regna ytterligare. Så vi varade inte länge på den stranden innan vi tog oss tillbaka till mopederna för att köra tillbaka till hotellet. Vi hann även se världens sötaste hundvalp. Den var urgullig! Till kvällen blev det indiskt återigen, så jäkla gott!

I torsdags var det dags för oss att checka ut från hotellet och en flygning tillbaka till Ho Chi Minh väntade. Innan hann vi få i oss en stor frukost från The Embassy med smoothie bowls, kaffe, surdegsbröd och avslutade med traditionella våfflor. Mums! Mätta och belåtna spelade vi lite kort för att fördröja tiden innan vi tog vårt pick och pack mot flygplatsen för att flyga till Ho Chi Minh, där hade vi 5 timmars väntan innan nästa flyg till Sydney skulle gå. Nu är det dags för oss att ta oss an Australien!!

Vietnam

I fredagskväll anlände vi till Ho Chi Minh city. Flygplatsen ligger mitt i staden så det var en mäktig vy när vi flög in från Da Nang. Väl framme på hotellet - som förövrigt låg runt hörnan från den stora bargatan, så tog vi oss ut för middag & drinkar på restaurangen Asian Kitchen.

I lördags tog vi oss till ett bokningskontor för att se över vad vi skulle hinna med under dessa två dagar. Så vi bokade in en halvdags tur till Chu Chi tunnlarna. Johanna kände dock att det inte var något för henne - så det var jag & Felicia som åkte iväg. Resvägen dit tog längre tid än förväntat då Vietnam skulle spela U23 final i de asiatiska mästerskapen i fotboll, så det var mopeder och människor överallt. Väl framme vid tunnlarna var det dags att få vandra genom Vietnams historia. Vi tillhörde en guidad tour på ungefär 28 personer, och vi gick runt och fick se hemliga nedgångar, fällor de satte upp och fick själva gå ned i en av tunnlarna. En rolig historia till denna är att guiden sa innan vi klev ned att vi går 60 meter i tunneln och vill man gå kortare går man upp innan och vill man gå längre så fortsätter man gå men då gör man det själv. Jag & Felicia hamnade ganska långt bak i ledet av typ 25 pers, och man behöver verkligen huka när man går i dessa trånga tunnlar, min rygg drogs mot ovansidan av tunnelgången när jag gick hukandes, så trångt var det! Redan väldigt tidigt börjar ledet vika av mot en uppgång - men jag kände att jag vill gå längre & jag trodde knappast att vi redan hade gått 60m. Så jag fortsätter att gå hukandes i tunneln i godan ro och tror att jag har flera personer framför mig då jag hör flera prata. Jag går förbi ytterligare en sidotunnel som leder till en uppgång, men jag vill gärna gå längre - så jag hoppar ned en halvmeter för att fortsätta med tunneln, men så fort jag kommer ned till den delen blir det kolsvart. De tidigare delarna av tunneln hade varit upplyst. Så jag hoppar tillbaka upp till där jag var innan & går till den sidotunneln och uppgången jag hade sett precis innan. När jag kommer upp ur tunneln möts jag av resten av gruppen som alla tittar på mig när jag tar mig upp. Felicia berättade i efterhand att alla hade gått upp vid första uppgången & jag hade varit den enda som hade fortsatt gå i tunnlarna. Efter kravlandet i tunnlarna var det dags att bege sig mot bussen igen & det väntade 2 timmar tillbaks in till centrala Ho Chi Minh. Vietnam hade tyvärr förlorat finalen i fotbollen, men alla vietnameser var otroligt glada ändå & var ute och firade.

Väl tillbaka på hotellet blev det middag på Asian Kitchen följt av några drinkar innan jag tog mig tillbaka till hotellet för välbehövd sömn då jag kände febern smyga sig på.

I söndags var det dags för den andra aktiviteten vi hade fått hjälp att boka via bokningsbyrån, vilket var en privat tour vid Mekong deltat. Så 08.30 blev vi upphämtade utanför vårt hotell för att åka bil i 2 timmar till där vår underbara guide väntade. Vi åkte sedan en privat liten båt med en båtchaufför & vår guide. Det var så härligt & alla vi njöt av att få åka en liten båt igen i strålande solsken. Vi fick även smaka på deras egen producerade honung & därmed hålla i ett galler där bina satt. Där smakade vi även på färsk honung direkt på gallret. Honungen var fantastisk & vi fick även smaka en dryck som de blandade ihop själva med té & honungen. Vi gick sedan vidare längre in och där väntades det att hålla i en orm. Jag tänkte att har jag chansen så tar jag den. Så där stod jag helt plötsligt med en orm runt halsen.

Resterande av touren besökte vi en kokosgodis fabrik, åkte med en slags roddbåt över de vackraste delarna i floden och vi bara njöt av alla vyer vi fick se. Vi hade också den bästa guiden någonsin, han var världens gulligaste & gladaste människa! Han gjorde vår dag ute på Mekong deltat.

Efter touren var det dags för oss att fara till flygplatsen för att åka från Ho Chi Minh till den vietnamesiska paradisön Phu Quoc, nu väntade ett par härliga & soliga dagar ute på ön!

Vietnam

I tisdags var det dags för oss att lämna Halong Bay för att ta oss ned till den mysiga staden Hoi An. Så en mini van resa senare med världens mest otrevliga & skrikiga chaufför så var vi framme i Hanoi igen och tog oss till flygplatsen. Där väntade ett kort flyg på 1 timma och sedan var framme i bästa Hoi An. Bilfärden från Da Nangs flygplats in till Hoi An var dock en skräckupplevelse. Chauffören var troligtvis otroligt trött, körde i endast 50km/h på vägar där man körde i 80km/ & det han blundade ibland en längre stund samt nickade till, hängde liksom lite med huvudet. Varje gång vi tyckte att han såg trött ut knackade vi han på axeln, sa upprepade gånger ”stay awake, eye’s on the road”, spelade musik & sjöng med, allt för att han inte skulle nicka till. När skräckturen var över & vi hade checkat in på hotellet kunde vi pusta ut. Det blev en sen middag på en närliggande restaurang innan vi gick & la oss - helt slut efter resdag & speciellt den taxifärden.

I onsdags hade vi första heldagen i Hoi An. Så efter en supergod frukost lånade vi cyklar från hotellet & cyklade in till de gamla delarna av Hoi An & absolut de finaste delarna. Det kryllar även av det de själva kallar för clothing shops, alltså skräddare, i Hoi An & Johanna ville sy upp något klädesplagg. Det slutade med att vi alla 3 gjorde det & för min del blev det två klänningar. Superkul att få välja modell & tyg helt själv. Man har två unika klädesplagg nu vilket är superhäftigt! Vi åt lunch vid floden, hängde på café & bara mös runt i denna underbart fina stad. Var också så härligt att ha varsin cykel som vi cyklade omkring på. Åt middag på en restaurang vid floden & efter några drinkar tog vi cyklarna tillbaka till hotellet. I torsdagsmorse prövade vi våra uppsydda kläder, kom med synpunkter på vad de bör ändra & på kvällen var de klara! Vi hann även med mer fika, strosande i butiker och bara vara, vilket var superhärligt! Till kvällen blev det middag ute samt besök av Hoi An’s nattmarknad som vi tyvärr inte blev så imponerade av, då Luang Prabang i Laos nog har haft den bästa marknaden vi kommer att besöka.

I fredags var det dags för avfärd mot Ho Chi Minh - så efter sovmorgon & god hotellfrukost lämnade vi våra väskor på hotellet för att ta en promenix & ta en sista fikapaus i Hoi An innan vår taxi kom för att köra oss till flygplatsen. Denna resa till flygplatsen var lugnare än den från flygplatsen vi hade 3 dagar tidigare. Nu var det dags att ta oss an Ho Chi Minh, Vietnams största stad, för 2 heldagar.

Vietnam

Efter att vi i fredagskväll mött upp Felicia på Hanoi’s flygplats satte vi oss i en taxi & brummade iväg till vårt förbokade hotell. Så i lördags strosade vi runt på Hanoi’s gator & bokade en van för att åka ut till Halong Bay på kvällen. Hanoi var en livlig stad med mycket folk och mycket mopeder och bilar. De tutar på allt & alla och det är otroligt hektiskt. Vi åt brunch på ett mysigt brunchställe där jag testade en breakfast burrito som innehöll äggröra, guacamole, bönor & salsa samt stekt potatis på sidan. Den var otroligt god! Blev även två cappuchinos under dagen, jäklar vad jag hade saknat det. Både i Vietnam & i Laos har de gott kaffe, mums! Vid 18-tiden hade vi pickup från vårt hotell för att åka 3 timmar ut mot kusten & Halong Bay. Det blev att vi bokade en VIP-minivan då det var det enda som fanns, & jäklar vad gött vi hade det! Så bekvämt kommer vi nog inte åka någon mer gång på denna resa. Vi var framme vid 21-tiden & jag hann skypa med bästa mamma & pappa, så mysigt!

I söndags var det dags för oss att leta båt för att ta en två dagars tur i Halong Bay. Vi valde till slut företaget Legacy Cruise och en halvtimma senare satt vi i en bil på väg ned till hamnen för att kliva ombord på båten där vi nu skulle spendera 2 dagar & 1 natt. Vi åt god vietnamesisk lunch medan båten åkte ut ur hamnen & in i skärgården. Vi gick sedan i land för att gå upp till en viewpoint ut över skärgården. Mäktig vy med havet & alla berg som skjuter upp ut vattnet. Väl tillbaka på båten var det en kort paus innan det var dags för att paddla kajak. Johanna mådde inte så bra så det var jag & Felicia som tog oss iväg. Det var tyvärr kallt & det var inte alls någon fin natur kring där vi paddlade, så det blev mest en massa klagomål från vår sida då vi blev kalla & blöta samt ont i kroppen av hur vi satt i kajaken. Väl tillbaka på båten var det middag & ”cooking class” som de så fint hade skrivit ut det som på programmet. Men vi skulle få rulla vår egen färsk vårrulle. Alla tillbehör fanns alltså och var redan tillagade, vi skulle bara lägga ihop det vi ville ha på ett rispapper & därefter rulla ihop den & äta direkt. Det var dock otroligt gott så ska inte klaga, men vi hade hoppats på lite mer när det ändå är cooking class. Det blev som en appetizer för sedan fick vi in massvis med olika rätter som vi åt ifrån. Otroligt gott! Till kvällen blev det drinkar & kortspel. Supermysigt!

I måndags besökte vi en grotta på morgonen. Den var gigantisk men otroligt mycket turister vilket gör att betyget tyvärr faller. Stora turistgrupper är verkligen inte vår grej. Efter grottbesöket var vi tillbaka på den stora båten, där vi packade ihop våra saker & spelade kort i väntan på lunchen. Därefter var det dags att tacka för de här två dagarna i Halong Bay & vi blev upphämtade i hamnen av det bokningsbolaget vi hade bokat hela trippen med! Jag var nog inte jätteimponerad över Halong Bay & blev nästan lite besviken. Nu hade vi inte tur med vädret då det var grått & disigt. Men vi var glada över att vi iaf hade någorlunda bra temperatur kring 20 grader, en del har haft 10-12 grader under sin Halong Bay tripp - & då vi redan vart med om så kalla temperaturer var vi glada över de 20 grader vi fick.

När vi var incheckade på vårt nya hotell i Halong Bay, som vi förövrigt blev uppgraderade på till ett sånt fint rum, så snörade vi om till sköna vandringskläder & skor, vi skulle nu upp på viewpointen Bai Tho Mountain. Det är en speciell väg dit & jag rekommenderar er alla att ta er dit om ni har möjlighet. Det var Johanna som hade läst om hur man exakt tog sig dit. Man behövde hitta en gränd med trappsteg mellan två affärer där man gick, då kommer man fram till någons bakgård. Då dök det upp en man & han förstod att vi ville upp till viewpointen. Så vi betalade 20.000 dong var & han låste då upp en grind åt oss. Därefter var det ytterligare en grind - men den hade han ingen nyckel för så den fick man klättra över själv. Sedan väntade det en halvtimma av klättrande uppåt på berget - det började med trappsteg som sedan övergick till stigar & stenar som på en del ställen var riktigt branta. Men när vi väl kom upp & såg utsikten så var det så värt det! Det var helt fantastiskt! Vi hann också för solnedgången så det blev ett underbart ljus över havet & staden. Det var verkligen så värt att klättra de 30 minuterna uppför berget - för det var magiskt! Rekommenderar verkligen att ta er till Bai Tho Mountain i Halong Bay, och var här för solnedgång eller soluppgång!

Laos

I tisdags eftermiddag lämnade vi alltså Luang Prabang för att åka 6 timmar till staden Vang Vieng. Här hade vi bokat ett guesthouse för 3 nätter. Då vi anlände så pass sent på tisdagkvällen orkade vi inte göra någonting än att fånga John Blund och sova ett par välförtjänta timmar.

I onsdags valde vi att hyra mountainbikes och cykla 7km utanför citycenter till Blue Lagoon och den grottan som ligger i anslutning. Det var så härligt att få cykla igen och vi fick en sådan fin dag! Klarblå himmel & sol. Vi cyklade ute på landsbygden & när vi väl var framme åt vi lunch innan vi styrde stegen mot grottan. Det var ett par (alltså väääldigt många) trappsteg uppåt & flåsande var vi glada att vi hade fått träna upp konditionen under Gibbons vandring & terräng. Väl framme i grottan klev vi in & möttes genast av kall luft samt urhäftig miljö! Vi klättrade omkring där inne & följde pilarna 200 meter in i grottan. Det var kolsvart och den ficklampan vi hyrde utanför grottan kom väl till användning. Vi träffade även på våra glada finska vänner som vi slog oss ned på gräsplätten vid lagunen med. Vi solade, tog oss ett dopp och hade det supertrevligt tillsammans! När det började bli kallare tog vi våra mountainbikes tillbaka in till staden och njöt av vyerna vi cyklade igenom. Till kvällen blev det middag & en välbehövlig massage. Dock tog min massör i hårt - något som var skönt för stunden men ni som känner mig vet att jag får blåmärken väldigt lätt - så i torsdags vaknade jag upp med x antal nya blåmärken på mina ben.

I torsdags var det också dags för något efterlängtat, nämligen tubingen längs floden i Vang Vieng. Så efter frukosten gick vi ned till ett av tubingens kontor för att hyra en ring samt bli skjutsad till turens första stopp. Vi var ett stort gäng på 14 pers som skjutsades dit, och väl vid strandkanten var det bara att hoppa i & 20 meter längre fram låg första baren. Det blev en händelserik början med att jag lyckas tappa min ena flip-flop som flöt iväg i det strömma vattnet. Världens gulligaste pojke simmade då i & hämtade den! Det roliga var att jag & Johanna precis innan vi klev i hade pratat om att vi inte vill tappa flipflopsen, & så är det första som händer. Sedan blev det party för fulla muggar! Vi spelade beerpong med två amerikaner som vi sedan hängde med resten av tubingen. Det blev flera omgångar beerpong, dans vid vattnet & tubing till 3 till barer innan solen var på väg ned och vi behövde ta oss till en strandkant där en tuk-tuk stod för att hämta upp oss. Vi tog oss alltså inte hela vägen då det blev lite för mycket fest, vi tog oss 20 min av 1,5h som det tar att tuba sig nedför floden. Men roligt hade vi! Kvällen fortsatte med god middag & häng på en bar.

I fredags var det dags för oss att ta oss från Vang Vieng ner till Laos huvudstad Vientiane där vi sedan skulle flyga från till Hanoi. Resan från Vang Vieng till Vientiane var en mindre rolig resa. Vi var 18 personer intryckta i en mini-van för 15 pers & stötdämpningen i den vanen var inte den bästa - då vi satt längst bak flög vi vid varje gupp. Från Vientianes flygplats var det sedan ett kort flyg till Hanoi där vi mötte upp Felicia. Vi har nu vinkat hejdå till Laos & det är nu dags att ta oss an Vietnam!

Laos

Efter vårt fantastiska äventyr med Gibbon Experience var det dags för oss att förflytta oss från staden Houayxay till staden Luang Prabang i Laos. Det fanns både buss och speedboat som man kunde färdas med - men vi valde att ta det billigaste men även långsammaste alternativet, vilket var slowboat på Mekong floden. Det är precis vad det låter som, en båt som går längs floden men som går väldigt långsamt. Det är långt mellan Houayxay & Luang Prabang, så resan på floden skulle ta två dagar, med ett övernattningsstopp i Pak Beng.

Så i fredags hade vi pickup vid vårt hotell vid 9.30, & sedan var det en kort bilresa med tuktuken ner till hamnen. Chauffören hjälpte oss med att lösa in vår betalda voucher vi fixat genom hotellet & fick två båtbiljetter. Vi handlade baguetter & frukt för den långa resan och stötte sedan på våra holländska vänner från Gibbon Experience som vi hade delat trädhus med. Så vi åkte tillsammans med dem på slowboaten som var det absolut kallaste vi har varit med om på denna resa. Vi hade ungefär 10-12 grader och det var en öppen båt så det blåste igenom. Det var längesen jag var så kall & frös så pass mycket som jag gjorde under dessa 5,5 timmar som båtresan från Houayxay till Pak Beng tog. Väl iland blev vi upphämtade av hotellägaren och åkte tuk-tuk den korta biten till hotellet. Vi åt sedan middag på hotellet där vi hade sällskap med ett gulligt äldre par från Indien. Så härligt att höra deras resehistoria!

I lördags gick vi upp vid 7, för att äta frukost ute på verandan med utsikt över Mekong floden. Det var fortfarande svinkallt, en rå känsla låg liksom i luften. Vi fick i oss té, rostat bröd, pannkakor & färsk frukt och såg samtidigt två elefanter ta sitt morgondopp i floden. Hotellägaren skjutsade sedan ned oss till hamnen - där väntade slowboaten och en 7 timmars båtfärd mot Luang Prabang. Det var mycket varmare väder denna dagen, men jag hade även fått låna en bandana samt en extra sarong av en urgullig tjej som vi bland annat gjorde Gibbon Experience med samt bodde på samma hotell i Pak Beng som. Så jag frös inte alls lika mycket och kunde njuta mer av denna båttur än dagen innan. Vid 17-tiden var vi framme i Luang Prabang och efter en kort tuk-tuk tur checkade vi in på vårt boende och kunde efter två dagars resande koppla av. Vi avslutade kvällen med mexikansk mat på restaurangen Amigo som låg några få meter från hotellet innan vi tog ett varv på nattmarknaden.

I söndags tog vi en välförtjänt sovmorgon, innan det blev frukost på hotellet, och vi tog oss sedan till templet Wat Xiengthong, som är lite av ett måste att besöka när man är i Luang Prabang. Då Luang Prabang tidigare var Laos huvudstad & idag är med på UNESCO’s världsarvslista, så finns det över 80 tempel som också är med på listan och därav blir det extra häftigt att besöka detta tempel.

Själva huvudgatan i Luang Prabang är även så himla mysig! Det är även här nattmarknaden är på en del av gatan. Det ligger caféer, restauranger och mysiga barer längs gatan och då Laos varit en fransk coloni så är det mycket fransk inspirerat. Baguetter, croissanter och massvis med mängder av kaffe finns på caféer i byggnader som ser väldigt franska ut. Vi stannade till på ett café på huvudgatan vid namn Indigo Café för att få i oss lunch. Vi bägge valde att ta deras ”Buffalo burger”, alltså en hamburgare med buffel kött. Det var riktigt gott och det var längesen vi åt sådan god mat! Vid 16-tiden valde vi att röra oss mot berget Mount Phousi för att se solnedgången. Det var en otroligt vacker vy ut över staden & det blev en otroligt vacker solnedgång och när hela himlen sen blev orange var det magiskt! Vi satt kvar tills det hade hunnit blivit mörkt innan vi tog oss ned till huvudgatan. Det blev en laosisk gul curry till middag & resten av kvällen spenderade vi på nattmarknaden igen, och denna kväll blev det inhandling av bland annat ett block samt två mindre målningar.

I måndags hade vi bestämt oss för att åka till det efterlängtade vattenfallet, Kuang Si Falls. Vi gick upp redan vid 07.00, åt frukost på hotellet innan vi gick ner mot huvudgatan för att fånga in en tuk-tuk. Efter en 40 minuters tuk-tuk tur i kyliga vindar var vi äntligen framme vid det något av det vackraste jag sett! Det var helt amazing! Vi hade fyra timmar på oss att utforska vattenfallet & omgivningen - men de fyra timmarna rann iväg och helt plötsligt hade det blivit eftermiddag & vi behövde ta oss tillbaka till chauffören som väntade på oss. Dock kände vi att vi behövde mer tid vid vattenfallet så vi bestämde snabbt att vi skulle tillbaka dit nästkommande dag innan vi skulle röra oss till Vang Vieng. Att vara där två dagar i rad var helt klart värt pengarna! Det är svårt att beskriva hur vackert vattenfallet är, det är verkligen något som behöver upplevas. Se på bilderna, njut och förbered er på att vilja åka till Luang Prabang & vattenfallet! Sista kvällen i staden gick vi även till en urmysig restaurang med färgade korgstolar och lanternor i träden. En vegetarisk chili och en margarita senare var jag mer än nöjd över våra dagar i Luang Prabang.

Efter besöket vid vattenfallet i tiddags var det dags för oss att lämna fantastiska Luang Prabang för att bege oss till Vang Vieng, vårt sista stopp i Laos. Trots en massa strul med minivanen var vi äntligen iväg & det hade hunnit bli sen eftermiddag. Vägen mellan Luang Prabang och Vang Vieng var magisk & vi fick se en otrolig solnedgång högt uppe i bergen medan vi svishade fram med en orangefärgad himmel. Nu var det dags för sista staden i Laos, Vang Vieng here we come!

Laos

I måndags lämnade vi Thailand för denna gång. En två timmars färd med den lokala bussen från Chiang Rai till gränsen mot Laos väntade oss först & det var en riktigt charmig upplevelse! Kul att åka med lokalbefolkningen! Det var varken turistig atmosfär, buss eller omgivning. Riktigt härligt! Efter den bussturen väntade thailändska gränsen och vi stämplades ut av världens gulligaste polis. Han måste älska sitt jobb & var himla pratglad. Jätte härligt. Därefter var det lite väntan innan vi åkte över bron med en buss - vi var nu på andra sidan Mekong floden och redo att ta oss an Laos!

Immigration i Laos gick supersmidigt och vi fick en glad överraskning när vi fick höra att vi inte behövde betala för visum. Vi var nämligen förberedda på att betala 30-40 US dollars för ett ”Visa upon arrival” då vi hade läst det innan. Men med svenskt pass fick vi 15 dagar visumfritt. Vi tackade & tog emot, & nu var vi i Laos! En tuk-tuk färd senare, som vi delade med ett gulligt finskt par som gärna övade sin svenska med oss, så var vi framme vid hotellet som vi hade bokat för natten.

I tisdags var dagen med stort D kommen. Nämligen det vi hade bokat för 1,5 månad sedan - Gibbon Experience! Vårt hotell låg tvärs över gatan från kontoret, så det var med glada kliv vi tog de få stegen från hotellet kl 8.00 på morgonen då det var samling. Vi lämnade in våra stora väskor, såg en film om hur Gibbon Experience startade och tog sin form & även en säkerhetsgenomgång. Därefter var det dags att hoppa in i bilarna & åka 2 timmar på deras landsväg, genom byar och ut mot djungeln. Vi stannade vid en liten by där vandringen på 1 timma mot basecampet & första ziplinen tog sin början. Gruppen som löste av oss sa att det var fruktansvärt lerigt i backarna som gick både upp och ned, och sa att vi behövde ta med oss varsin vandringspinne som vi tog över från dem. Därefter blev det vandring i en timmas tid innan vi nådde Gibbon Experience basecamp. Där fick vi våra selar vi nu skulle ha i 3 dagar på alla ziplines. Vi blev även indelade i 4 olika trädhus, och vi hamnade i det största trädhuset tillsammans med 5 andra. Det var ett par från Holland, en kille från Tyskland samt två tjejer från Holland. Vi fick också två guider, Mike & Bear! Sedan började vi vandringen mot den första ziplinen. Så spännande!

Väl framme vid den första ziplinen fick vi instruktioner om hur vi skulle hålla vår utrustning - & sedan var det bara att åka iväg. Jag fick dock någon typ av snurr vid första ziplinen och halvvägs hade jag hamnat så jag åkte med ryggen först. Lyckades dock rätta till det - men i och med att jag snurrade lite hade jag inte riktigt farten med mig & fick lov att klättra in de sista 10 meterna till plattformen. Sedan körde vi vidare till nästa zipline - & i en timmas tid körde vi sedan flertalet ziplines som en stor cirkel. Sjukt kul & jag njöt av varje sekund när man susade över trädtopparna med världens finaste vy! När klockan närmade sig 16-tiden sa guiderna att det var dags att börja röra oss mot trädhus nr 1 som skulle vara vårt hem de nästkommande 2 nätterna. Vi ziplinade oss in i huset, och där skulle vi nu bo, 25 meter över marken i en gigantisk trädkoja. Vi avslutade kvällen med mat & kortspel!

Dag 2 var det dags för ziplining hela dagen, samt väldigt massa vandring! Det var mer vandring än vad vi hade räknat med - så det blev en jäkla massa träning för oss som bara har tagit det lugnt i 6 veckor. Lite hög puls hade man minst sagt under dagen. Vi besökte alla andra trädhus som de andra deltagarna bodde i under dessa dagar & fick se vilka fantastiska vyer alla trädhusen hade. Vi hade tur med vädret & hade en fantastisk dag. Väl tillbaka i trädhuset var det dags för middag innan hela kvällen spenderades att spela kortspelet tecken. Otroligt roligt & alla våra skratt ekade ut över natten och vi skrämde förmodligen bort alla djur som var i närheten av vårt trädhus.

I torsdags vaknade vi upp i ett kallt Laos. Det var underbart att täckena var så pass tjocka som de var - för det var cirka 8-10 grader ute & för oss som inte känt kyla på ett par veckor & absolut inte hade kläder för detta skakade tänder & det var fruktansvärt kallt. Vi fick frukost & efter det var det dags att packa ihop alla våra saker för att ziplina oss ut från trädhuset och göra en längre vandring och sedan fick vi ziplina runt ett tag och bara njuta av vyerna en sista gång. Sedan gick vi tillbaka till basecampet för att lämna av vår utrustning innan det var dags för den sista långa vandringen ner till byn. Vi tackade igen för de vandringspinnarna vi hade för herregud vad halt & lerigt det var. Väl nere i byn väntade en ny grupp för att ta sig an Gibbon Experience & vi hoppade på bilarna för att åka in till Houayxay igen. Bilresan tillbaka var först lerig med otroliga gupp som gjorde att jag flög upp en halvmeter varje gång - men utsikten var fantastik! Efter lunchpausen väntade 40 minuter i bitande kyla sittandes på flaket på en bil som susade fram i hög hastighet. När vi väl var tillbaka på Gibbon kontoret hämtade vi våra väskor & gick tillbaka till hotellet vi bodde på natten innan äventyret för att hyra ett rum ännu en natt. Vi bägge var helt blå om läpparna, så en varm dusch & middag senare kröp vi ned i sängen för att få lite skönhetssömn efter 3 fantastiska dagar ute i Laos djungel.

Jag rekommenderar varmt att göra Gibbon Experience om ni någon gång ska till Laos eller om ni är i norra Thailand & kan tänka er att ta vägarna förbi Laos. Det är ett helt fantastiskt äventyr & det är sådan pirrande och exalterande känsla att susa fram över trädtopparna på en zipline. Får jag chansen så kommer jag garanterat att göra detta zipline äventyr igen!

Thailand

I torsdagskväll var det dags att lämna fina fina Kambodja, och ta oss till Bangkok för 4 dagar där fyllda av tempelbesök och shopping. Vi landade vid 23-tiden och efter en vansinnesfärd på 20 min av en taxichaufför jag aldrig i hela mitt liv vill åka med igen var vi framme på hotellet och kunde lugnt krypa ned i sängen.

I fredags väntade ett besök på Grand Palace, ett mäktigt komplex av flera byggnader/tempel och mycket i guld. Resan dit blev dock en historia i sig - vi fick höra av en tuk-tuk chaufför som stod utanför hotellet att Grand Palace hade lunchstängt mellan 11-13. Detta var såklart hittepå ifrån hans sida, men det visste inte vi då. Han sa att han istället då kunde köra oss till floden och därifrån kunde vi ta en båtrutt som skulle vara framme vid Grand Palace när de hade öppnat igen. När han släppte av oss vid ett biljettcenter vid floden fick vi höra att de kostade 650 baht/person för en två timmars tur vi inte ens ville göra så vände vi på klacken & gick därifrån. Vi mötte då en supergullig kvinna som såg oss irra omkring där & undrade vart vi skulle. Hon förklarade då vägen till den lokala båten som åker på floden & som kostar 15 baht/person. Detta passade oss mycket bättre & vi fick även höra att Grand Palace inte alls hade lunchstängt. Efter en kvart åkandes på floden var vi framme vid templet - & herregud! Det var helt fantastiskt när vi klev in innanför dörrarna och möttes av alla ståtliga och otroliga byggnader. Jag & Johanna gick mest runt och gapade och kamerorna gick varma. Jäklar vad vackert det var! Det var dock riktigt varmt så svetten rann medan vi sprang runt där. Så efter ett par timmar kände vi oss klara & tog en tuk-tuk tillbaka till hotellet.

Vi tog oss sedan till MBK shoppingcenter som låg 10 minuters gångväg ifrån vårt hotell. Dock var den shoppingen inte alls något för mig - och till middagstid var vi tillbaka på hotellet & valde att gå till restaurangen tvärsöver gatan för att äta middag.

I lördags var det dags för nästa tempel, Wat Pho the temple of the Reclining Buddha, som ligger precis bredvid Grand Palace. Det är i detta tempel man hittar den liggande buddan som är det som främst lockar besökare hit. Då vi hade besökt Grand Palace dagen innan så var detta inte lika mäktigt. Dock var Buddhan otroligt häftig! Den var 46 meter lång och helt täckt med bladguld.

Jag mådde sedan inte alls bra - så jag spenderade resten av eftermiddagen uppkrypen i sängen på hotellrummet.

I söndags var det dags för oss att lämna Bangkok för denna gång & flyga till Chiang Rai, en mindre stad i norra Thailand. Flyget gick dock inte förrän på eftermiddagen - så vi tog lite sovmorgon innan det blev hotellfrukost, strosande på stan och inköp av ny solkräm, lotion, schampoo, balsam & allt annat som hunnit ta slut under 6 veckor.

Flygresan till Chiang Rai var kort & efter en 15 minuters taxifärd var vi framme på hotellet vi hade bokat för natten. Kvällen spenderade vi inne på nattmarknaden innan vi gick & la oss. Morgonen efter skulle vi nämligen lämna Thailand för denna gång & åka över till Laos, dags för tredje landet på vår resa!

Kambodja

I måndags, på nyårsdagen, var det dags för oss att lämna Kambodjas huvudstad för att istället åka västerut mot staden Siem Reap och det stora målet Angkor Wat. Vi hade bokat platser på en minibuss - så vid 8.30 var vi redo och en tuk-tuk kom & hämtade upp oss vid hotellet och skjutsade oss till själva busstationen där bussen skulle gå ifrån. Därefter väntade 5 timmars resande innan vi var framme i Siem Reap. Väl framme tog vi en tuk-tuk direkt till hotellet - vi hade nämligen bokat rum på samma hotellkedja som i Phnom Penh. Vi kom även överens med tuk-tuk chauffören att han skulle komma & hämta upp oss 04.30 morgonen därpå för att åka till Angkor Wat & se soluppgången.

Att gå upp 04.00 var minst sagt inte det lättaste, men 04.30 var vi redo nere i lobbyn & chauffören kom & hämtade oss. Det var första gången vi kände kyla på 5 veckor då det blåste kallt när vi susade fram i tuk-tuken så tidigt på morgonen. Vi köade sedan för att köpa en dagsbiljett som gav oss inträde på dagens alla tempel innan vi for vidare mot Angkor Wat. Det var en speciell känsla att gå i ett bäcksvart mörker mot ett stort tempel som tornade upp sig framför en med hundratals andra turister. Därefter var det en timmas väntan på att solen skulle gå upp och man skulle få en mäktig vy över Angkor Wat.

Vid 9.00 kände vi oss klara med Angkor Wat - då satte vi oss ned för att äta frukost för att sedan gå tillbaka till vår väntande tuk-tuk chaufför för att åka vidare till nästa tempel, Bayon. Det blev dock ett snabbt besök där innan vi fortsatte vidare till nästa tempel, Ta Prohm, som var urhäftigt! Det var nämligen restaurerat till en viss del - men inte allt. Samt så växte det träd ovanpå delar av tempelbyggnaden. Här har bland annat filmen Tomb Raider med Angelina Jolie spelats in. När klockan närmade sig 13 så kände vi oss helt slut - & vi tog då vår tuktuk tillbaka till hotellet. Det tog verkligen på krafterna att gå upp 04.00 så vi tog en välförtjänt eftermiddagsnap innan vi tog oss ut i staden, gick på kvällsmarknaden och åt middag.

I onsdags började vi dagen med att ta det lugnt vid takpoolen - därefter tog vi oss till Artisans Angkor & fick en guidad rundtur över allt hantverk de gjorde. De vi besökte gjorde träskulpturer, stenskulpturer, silversmycken och målningar. Wow vad duktiga de var! Så häftigt att gå runt & se deras hantverk. De hade även varit med att rustat upp delar av Angkor Wat & de andra templen.

I torsdags var det dags för oss att lämna Siem Reap & Kambodja för vidare resa till Bangkok. Vårt plan gick dock inte förrän vid 22, så under dagen njöt vi det sista utav takpoolen och solen, innan vi tog en tuk-tuk in till marknaden där vi strosade runt, åt glass och tog in det sista av Siem Reap & Kambodja för denna gång.

Jag gillade verkligen Kambodja, och städerna Phnom Penh och Siem Reap kommer verkligen ligga högt upp på listan. Människorna i Kambodja är helt underbara och så mycket mer genuina än vad vi upplevde i Thailand. De är varma och välkomnande, & vill verkligen att man ska trivas. Åh ja, vad jag gillade Kambodja!