Har knappt hunnit vara hemma en vecka från Mount Kenya innan vi ska iväg igen. Idag åkte vi 9 timmars buss till Kitale, en stad i Kenya. Vi kommer åka runt till olika städer och besöka Victoriasjön för att intervjua olika organisationer. Jag kommer hem på fredag kväll igen. För övrigt har jag inget wi-fi på mitt hotell.

Hej igen! Det har ekat rätt tomt på bloggen här innan MT Kenya. Vardagarna ser rätt lika ut. Det är skola, någon håltimme och sen oftast en aktivitet efter skolan innan det är middag. Därav finns det inget riktigt intressant att blogga om. Men jag kan sammanfatta de två veckorna väldigt kort.

Jag har bland annat hunnit med att åka på en city tour i Down town. Vi åkte ett gäng från internatet till helikopterplattan där man fick se en utsikt över hela Nairobi. Kul att se. Man fick dessutom se Nairobi national park uppifrån vilket var lite speciellt. Vi stannade en stund däruppe innan vi gick ner igen. Senare gick vi vidare till Cold Stone, ett glasställe som bjuder på mycket god glass. Annars gjorde vi inte så mycket mer. Det var många barn som tiggde i Down town. Många tankar far i huvudet när barn följer efter en några hundra meter och vill ha pengar. Ska man ge pengar? Eller kommer bara vuxna med mer makt dra nytta av pengarna? Ska man istället ge mat? Det är svårt att förhålla sig till situationen. Efter glasstoppet åkte vi tillbaka till internatet igen.

Annars har vardagen bestått av att packa, handla och förbereda sig inför Mount Kenya.

Jag och Emilia på väg hem från Junction där vi har storhandlat på Carrefour. Mycket mat och godis krävdes för att orka den vandringen.

En STOR packning inför berget. Det tog tid det och tungt var det också. Tur vi hade bärarna som bar det tyngsta lasset. Tror ingen hade klarat sig utan dem faktiskt.

När jag packade och hittade två gömda kexchoklader i necessären jag skulle ha med mig. Mamma har gömt dessa kexchoklader utan att jag vetat om det. Perfekt timing inför resan.

Sista gånger på fem dagar jag såg mig själv i spegeln, sov gott i en säng utan spindlar krypande och även sista gången jag såg mitt rum. 10 minuter senare var jag på bussen på väg till MT Kenya.

(Detta inlägget skulle publiceras för ca 2 veckor sedan)

Tjenaaa! Jag är nu hemkommen från en fantastisk helg i Naivasha. Ungefär 12 stycken från skolan hängde med på ridsafari till Naivasha under lördagen och söndagen. Klockan ringde tidigt på lördagsmorgonen och sedan var det e snabb frukost innan bussen körde iväg. Efter drygt 1,5 timme var vi framme i Naivasha, redo för att rida ut bland djuren. Det fanns förvånansvärt mycket djur där vi red trots att parken är ganska lite. Vi såg allt bland afrikanska bufflar, zebror, giraffer, impalas osv. Efter vår ridtur var det andra gruppens tur att rida medan vi käkade lunch. Runt 3-4 tiden åkte vi till campingen där vi bodde över natten. Campingen låg precis vid Lake Naivasha, dä det finns en hel del flodhästar. Under kvällarna brukar de gå upp på land, dock finns det ett litet under kvällarna för att vara säkra att inga flodhästar skulle attackera människorna i tälten. Även vi fick se flodhästar på väldigt nära håll när det hade mörknat, lite surrealistiskt faktiskt.

Vi åt på en restaurang vid campingen innan vi gick och la oss. Jag sov på en halv centimeters tjockt liggunderlag. Med andra ord lite sömn den natten. Kvart i åtta blev vi väckta av fåglarna som gapade precis utanför vårt tält. Annars tycker jag campinglivet är rätt mysigt. Jag bestämde mig även för att hänga med på en båttur på sjön för att se mer flodhästar. Det kändes rätt osäkert att åka med en avlång liten båt bland flodhästarna, men vi överlevde iallafall. Fick dessutom se en och annan örn och pelikan.

Direkt efter båtturen hade jag bokat in mig på ytterligare ett ridsafari. Denna gången var vi bara två som ville hänga med på safarit. När vi kom dit och fått våra guider sa de

Första dagen började med ett tidigt frukostmål och sen vidare direkt till bussarna som väntade på internatet. Drygt 3,5 timmar åkte vi buss innan vi var framme vid berget. Det tog ett tag innan vi fick börja vandringen. Alla hade egna bärare till våra stora väskor där vår tunga packning med bland annat sovsäck och liggunderlag fanns. Vi däremot hade en vanlig dagryggsäck som vi bar på. Innan vi började vandra på riktigt åt vi lunch också. Sedan vandrade vi i 3-4 timmar innan vi slog läger vid första campet. Vi kom fram precis innan solen gick ned. Så fort solen gick ner blev det riktigt kallt. Snart efter vi hade käkat middag la de flesta sig för att sova då vi skulle vandra i många timmar dagen efter. Den natten fick jag inte många timmars sömn. Jag frös konstant och skakade hela natten. Jag fick ta på mig lager på lager under natten. Ni vet känslan när man varit vaken nästan en hel natt och det tillslut är morgon. Den känslan, fantastiskt.

Dag 2

Denna dagen vandrade vi i runt 8-9 timmar totalt. Såklart tog vi korta pauser lite då och då, men det var en ansträngande dag. Med knappt någon sömn blev det inte mindre jobbigt. Vi gick dock i en jättevacker natur vilket gjorde vandringen lättare. Mount Kenya är inte bara ett berg utan också en nationalpark. Längre in i skogen fanns det elefanter, lejon och leoparder osv. Vi såg dock inte något av det, tur det, hade inte velat bli lejonmat liksom. Senare på eftermiddagen kom vi fram till vårt camp. Tydligen ville min rumskompis Elin byta sin sovsalsplats mot en sängplats. Snabbt frågade jag om ett byte och såg en räddning med nattens sömn. Detta campet var mycket högre upp och därav blåste det mycket och var mycket kallare på natten än förra campet. På kvällen var det en del som drabbades av höjdsjuka och blev riktigt dåliga. Jag klarade mig dock bra och fick bara huvudvärk. Fick dessutom god sömn i en sovsal.

Dag 3

Tredje dagen stannade vi på campet för att så många som möjligt skulle kunna acklimatisera sig för höjden. Fler mådde bättre efter natten och vi gick endast till en väldigt fin liten sjö drygt 1 timmes hike bort. Sedan fick man även välja om man ville bada. Spontant badade jag i det kalla vattnet. Hörde att det skulle vara 7-gradigt vatten. Tur solen lyste iallafall. Sedan gick vi tillbaka till campet och åt lunch och stannade där för resten av dagen. Morgondagen var dagen vi skulle bestiga berget.

Dag 4

Denna dagen väcktes vi 00.10 på natten för att tidigt börja vandra upp för berget för att komma upp på vid soluppgång. Runt 01.20 satte vandringen igång. Då hade vi hunnit käka frukost samt bli omplåstrade. Alla hade sina olika skavanker. Det var helt kolsvart när vi började vandra. En klar stjärnhimmel var det man såg. Finns inget ställe jag har varit på där jag skymtat så många stjärnor, förmodligen då det inte fanns gatulampor. Iallafall så vandrade vi i fyra timmar på ett brant väglag. Tur vi knappt såg hur brant det var och hur LÅNG väg upp det var. Vid sista stoppet innan vi kom till toppen fick vi te och kex. Det var så fruktansvärt kallt att man bara ville gå upp för berget. Vid varje stopp frös man nästan ihjäl. Efter fikapausen gick vi en timme och verkligen klättrade sista biten. Det var väldigt brant och man fick hålla i sig i ett rep längs berget. Luften var tung och efter varje steg man tog desto högre blev pulsen, kändes som ett maxtest haha. Tillslut var vi uppe på Mount Kenya. Precis till soluppgången. Det var så vackert att se. Vi kunde dessutom skymt Kilimanjaro från toppen. 4985 m.ö.h. Den känslan. Bilderna kan inte göra visa den rättvisa utsikten. Efter en halvtimme och några bilder senare började vi vandringen ner. 3 timmar ner till campet och klockan var drygt 09 på morgonen, sjukt att vandra ner när det var ljust och se hur brant uppför vi hade vandrat under natten. Väl nere på campet rullade vi ihop våra sovsäckar och packade ihop innan vi käkade frukost för att sedan börja vår 4-5 timmars vandring ner till det andra campet som vi stannade över vid första dagen. Helt slut var vi alla efter 2-3 timmars sömn. Så fort vi kom till campet åt vi mat och sedan gick vi och lade oss. Såklart började det regna och vårt tält läckte in. Vi fick flytta in i sovsalarna och sova på golvet. Skönt tänkte jag som annars hade frusit ihjäl i tältet precis som första natten. Hade dock nästan hellre frusit och sovit i tält så här med facit i hand. Halv 9 somnande jag men vaknade 00 igen och när jag lyser upp lampan ser jag en stor jävla spindel som kryper vid mitt liggunderlag. Paniken där. Tillslut när spindeln var borta kröp jag ner i sovsäcken igen och stängde alla öppningar och hade endast ett pyttelitet andningshål. Fanns jättemånga spindlar runtom mig när jag lyste med ficklampan. Tanken av att en spindel skulle krypa över mitt ansikte var inte så lockande och därav somnade jag inte förrän kl halv 5. Sedan väcktes vi en timme senare.

Dag 5

Sista dagen och vi väcktes som sagt vig 06.30 för att en halvtimme senare vara klarpackar så att de som bäred våra väskor skulle kunna vandra ner med våra stora packningar. En snabb frukost och sedan vanrdade vi bara i 2 timmar ner och väl nere bjöds det på lunch. Knäna och fötterna var helt förstörda efter den branta vandringen nedför dagen innan. Innan vi åkte hem tackade vi alla bärare för deras fantastiska jobb. Fick höra att deras lön för fem dagars slitande med arbetstimmar upp mot det dubbla heltidsjobbet samt nattjobb och TIDIGA morgnar endast fick 200 svenska kronor. 200 KRONOR för fem dagar. Det gjorde mig otroligt ledsen och man såg hur fattigt det var. De flesta levde i byn nedanför berget. tur de iallafall fick dricks, välvärde all dricks i världen. Sedan tog vi bussarna hem i fyra timmar. Duschen efter fem dagar var det skönaste på länge och även att komma hem till en skön säng utan spindlar eller minusgrader var helt fantastiskt. Internatet bjöd sedan på oxfilé och klyftpotatis på kvällen. Välförtjänt!

Dagen har bestått av skola fram till 16.20 med en del håltimmar. Tur man bor vid skolan och kan gå hem till sitt lilla rum emellan. Efter skolan var det dans och just nu dansar vi afrikans dans vilket är väldigt kul men fruktansvärt jobbigt. Vi har kenyanska danslärare och det är så kul att få möjligheten att dansa afrikans dans nu när man är i Afrika.

Annars har det inte hänt så mycket sedan sist mer än att oppositionsledaren Raila Odinga har hotat med att han ska svära sig till president. Detta har gjort att vi inte har fått gå till Toimarknaden då den ligger jämte Kibera där det tidigare har varit väldigt oroligt i samband med valet och omvalet. När jag var på Toi sist fanns det flera plank där folk hade klottrat ”Peace wanted alive” som följd av oroligheterna och kravallerna från valet.

I lördags ringde klockan på 06.30 då jag och tjugo stycken andra på internatet skulle åka buss till Karura forest för att springa en runda. Karura forest är en mysig skog som ligger i Nairobi. Det tog nästan en timme dit och sedan sprang jag i drygt en timme. Nästan så man trodde att man var i Sverige under den timmen. Skogen var lik skogen i Sverige. Det väldigt skönt att få lite miljöomväxling. Det var dessutom mycket lugnare att springa i skogen jämfört med rundan vi brukar springa utanför skolan med all trafik och alla människor.

När vi kom tillbaka till internatet var klockan bara 12 och då serverades det brunch, efterlängtad brunch. Sedan ett efterlängtat bad i poolen. Dagen gick sedan åt till att sola och plugga. På kvällen var det utgång till Casablanca, en klubb 10 minuter ifrån skolan.. Vi var dock bara där i knappt en timme då det var riktigt lite folk och allmänt tråkigt. Dock var det rätt skönt att komma hem tidigt efter den tidiga morgonen för min del.

Skornas skick säger en hel del om underlaget

Idag var de flesta gymnasieelever på studiebesök på FN.. Det var säkerhetskontroll innan man fick komma innanför murarna och dessutom flera vakter som vaktade. Vi fick lyssna på svenskar som jobbade med olika projekt inom FN. Det var intressant att höra hur de olika projekten jobbade för en hållbar framtid och av vilka effektiva metoder de använder sig av för en hållbara utvecklingen.. Nästan alla av dem som föreläste hade gått på Svenska skolan i Nairobi för många år sedan. Tycker detta studiebesöket var spännande och det är en unik möjlighet vi får som får besöka FN:s högkvarter i Nairobi och få lyssna på högt uppsatta inom FN föreläsa om sina arbeten.

Tydligen skulle man klä upp sig med en vit skjorta och något fint nertill så det skulle se ut som att vi bar skoluniform, tydligen fick man gratis inträde då. Sååå längesedan jag klädde upp mig och sminkade mig. Skjortan jag har på mig köpte jag på Toi market, 8 kr fick jag ge för den. Kap!

Dagen idag har varit väldigt slapp vilket har varit skönt efter helgens vandring. Dagarna går väldigt snabbt här. Det rullar på liksom. Ikväll har jag iallafall käkat rostade avokadomackor på kvällsfikat. Det finns ett avokadoträd utanför mitt rum så avokadon kom därifrån, närodlat och bra och dessutom riktigt gott. Nu är det allt läggdags för min del. Godnatt.

Tjena! Igår vandrade hela gymnasiet på vulkanen Mount Longonot. Som jag tidigare skrev är det en vandring vi måste göra innan vi bestiger Mount Kenya. Det var en obligatorisk friluftsdag med skolan fast på en lördag istället. Klockan ringde 06.00 och bussarna gick en timme senare. Vandringen började runt niotiden och sedan gick vi upp på vulkanen, gick runt hela vulkanen och till sist gick vi ner också. Utsikten var otroligt fin och vädret var också väldigt bra. När vi kom till högsta toppen stannade vi och åt lunch. Välförtjänt. Efter en halvtimme fortsatte vi vandringen och på vägen ner för vulkanen såg vi även lite zebror, vi hann precis ner innan det började åska. Vid 3-tiden var vi nere från vulkanen efter 6 timmars vandring. Aldrig har jag känt en sådan smärta i tårna. Jag hade inte tackat nej till en god fotbehandling av Nettan efter den vandringen. När vi sedan åkte hem tog det tre timmar pga bilköerna. Somnade mer än gott kl. 23 på kvällen.

På den toppen åt vi lunch👆🏼