Nå har vi dessverre kommet til den delen hvor vi snart skal si farvel til hverandre. Etter 96 dager på tur, 8 nye land og utrolig mange nye minner rikere har vår tur kommet til ende. Det å tenke på at vi skal reise hjem i morgen er utrolig rart. Jeg skal tilbake til min vanlige hverdag hjemme. Har innstilt meg på en veldig sterk reisedepresjon når jeg kommer hjem, men det er jeg nok ikke alene om.

Samtidig skal det også bli deilig å komme hjem til jul. Jeg har masse kjekt i vente de neste dagene. Det å komme hjem til venner og familie skal bli helt fantastisk. Denne reisen har vært det beste jeg har opplevd til nå i livet. Har kost meg så utrolig masse, lært utrolig masse og ikke minst opplevd utrolig masse. Er så takknemlig for at jeg har muligheten til å ha gjort alt dette.

Legger til noen bilder fra våre siste dager sammen her i Ho Chi Minh, Vietnam.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

I forgårs krysset vi grensa mellom Kambodsja og Vietnam, og i natt til i går sov vi på et homestay, altså hos en lokal familie. Vi sov to og to på et rom med senger og myggnetting. Forventet egentlig å sove under dårligere omstendigheter så ble ganske så overrasket.

Dagen i går startet med at vi besøkte et floating market. Vi satt oss i en båt og kjørte langs elva der det var fullt av andre båter med folk som solgte masse ulike ting som kaffi og frukt for eksempel. Og hvis det var noen av oss som skulle ha noe fra en båt hektet de seg fast på båten vår. Utrolig kjekt å få oppleve!

Nå har vi ankommet Ho Chi Mihn, og skal være her helt frem til vi skal reise hjem til Norge. Er helt sykt å tenke på at reisen snart er over.. Men Gud så kjekt vi har hatt det! Kost meg så utrolig mye!

Dette var vi på for et par dager siden da vi var i Kambodsja sin hovedstad, Phnom Pehn. Vi fikk først besøke Killing Fields hvor all tortureringen og drepingen fant sted og hvor alle massegravene lå. Det var helt forferdelig å gå og vite at akkurat her skjedde det så mye vonde og forferdelige ting.

Etter det kjørte vi videre til et fengsel hvor mange uskyldige mennesker, både barn og voksne, ble holdt fanget i små celler. Etter å ha vært i dette fengselet døde folk. Enten av sult, at de ble drept eller sakte men sikkert av tortureringen. Det var helt forferdelig.

Det var ca. 1,7 millioner mennesker som ble drept enten i fengsel eller i killingfields på denne tiden (1975-1979). Men det var totalt syv menn og tre barn som overlevde, og to av de mennene fikk vi møte. De fortalte hva folkene hadde gjort mot dem og hva de hadde opplevd, og da brøt jeg helt sammen. Det var så utrolig sterkt å stå foran to menn som faktisk hadde levd i dette helvete. Og overlevd.

Selv om dette var en utrolig trist og tung opplevelse, var det virkelig verdt det.

I går gikk vi gjennom grensa fra Thailand til Kambodsja til fots, noe som var veldig spesielt å oppleve. Det å krysse en landegrense på den måten var spesielt, og det første vi møtte på den andre siden var dessverre fattige barn som tigget og ville leke med oss.. I går var vi også å spise middag hos en lokal familie hvor vi fikk muligheten til å leke med barna. Det var stor stas, og de kranglet om å få oppmerksomheten vår.

I dag har vi vært og besøkt tre forskjellige templer. Først så vi Angkor Wat Temple ved soloppgang. Deretter var det videre til Jungle Temple og deretter Bayon Temple. En lang, men utrolig innholdsrik dag. I morgen skal vi kjøre videre til vår neste destinasjon her i Kambodsja som er Phnom Penh.

Fullmoon party på Koh Pangan var helt fantastisk! Det var vi på for et par dager siden. Det var utrolig mange mennesker på stranda, og stemningen var bare helt amazing. Har ikke så mange bilder fra dette dessverre, kun fyllebilder som ikke helt egner seg på bloggen.

I dag ankom vi Bangkok, og skal være her et par dager før vi skal møte en større gruppe og starte på "Cambodia on a shoestring" med G-Adventures. Vi skal kjøre fra Thailand, gjennom Kambodsja og til Vietnam. Gleder meg utrolig mye! Slenger med noen bilder fra Bangkok i dag.

Nå for tiden befinner vi oss i Krabi. I morgen skal vi ta båt over til Koh Phangan og gjøre oss klare for det berømte Fullmoon Party som er om noen få dager. Gleder meg veldig mye til det!

I dag har jeg og tre andre jenter fra gruppa gått 1237 trappetrinn opp til en stor Buddha statue, og denne plassen heter altså Tiger Cave Temple. Det var veldig tungt, og vi hadde alle lyst til å dø på et tidspunkt, men det var virkelig verdt det!

Vi har vært noen dager i Thailand allerede, og vi var allerede vært innom Phuket og er nå i Phi Phi. Thailand er utrolig fint, men været er ikke til å skryte av for tiden dessverre. I Phuket slappet vi av og var ute og drakk den ene kvelden. Mens her i Phi Phi har vi gjort litt mer enn det. I går hadde en av jentene i gruppa bursdag så da var det kajakktur på dagen og festing på kvelden. Utrolig kjekk kveld! Akkurat nå regner det her så regner med at denne dagen blir brukt til å slappe av på hostellet.

Det var utrolig trist å forlate Bali for to dager siden, men det at vi fortsatt har muligheten til å krysse av flere land på lista gjør at det ikke er så trist allikevel. Vi har de siste dagene tilbringt tiden vår i hovedstaden i Malaysia, nemlig Kuala Lumpur.

Å komme tilbake til en storby var utrolig rart. Har liksom levd i Baliviben en liten stund nå, og det å komme tilbake til travle gater og mange folk var veldig rart. Men det fine med Kuala Lumpur er at det er ganske mange fine bygninger der. I går så vi Petronas tårna, og i dag besøkte Batugrottene og fikk se den gigantiske gullstatuen som er et must i Kuala Lumpur.

Nå har vi akkurat kommet til hotellet etter å ha gått tur opp en vulkan i natt. Utrolig tungt, men virkelig verdt det! I går var vi også innom Ubud's Monkey Forest, noe som var utrolig morsomt når apekattene klatret på oss.

Nå i det siste har jeg virkelig kjent på hjemmelengselen også. Savner alle de hjemme, og akkurat nå vil jeg egentlig bare hjem.. Vi har hatt noe å gjøre på hele tiden her i Bali, så hvorfor jeg har fått hjemlengsel nå er et godt spørsmål. Men jeg må bare nyte tiden jeg har på tur for plutselig er jeg hjemme igjen.

De siste dagene har vi vært på en av de tre Gili øyene som ligger utenfor Bali. Vi var på den største som heter Gili Trawangan. Vi har bodd på et kjempe fint hotell, og vi har gjort så utrolig mye. Vi har festet to av tre netter. Vi har snorklet med skilpadder. Vi har syklet rundt hele øya. Alt dette har vært helt fantastisk!

Nå har jeg og tre andre fra den norske gruppa kommet til fastlandet igjen. Nemlig til Ubud. Resten av gruppa er fortsatt på Gili fordi de ikke ville være med på de tre ekstra dagene med opplegg som vi andre ville. Vi har mye spennende å se frem til her i Ubud.