Bokrecension - Vyssan Lull, Carin Gerhardsen

Författare: Carin Gerhardsen
Bokförlag/Utgivningsår: Bookmark, Pocket 2018 (först utkommen 2010)
Antal Sidor: 304
Läst Format: Pocket
ISBN: 9789188745798
Ingår i Serien: Hammarbyserien, del 3. (del 1 del 2 )

En brutalt avrättad filippinsk kvinna har hittats tillsammans med sina två små barn i deras lägenhet. Men det finns inga spår efter gärningsmannen och frågorna blir bara fler. Varför lever barnens svenske far isolerat, nästan utan kontakt med omvärlden? Och hur kunde kvinnan, på de små summor hon tjänade på svartstädning, ha råd med en lägenhet värd flera miljoner?

Berättelsen har sin upprinnelse i någonting som hände för länge sedan, när ett ungt par en solig majdag stannar till med bilen vid en kiosk för att köpa lördagsgodis till de två små pojkar som leker i baksätet.

Kriminalkommissarie Conny Sjöberg sliter hårt med utredningen med ett decimerat arbetslag. Jens Sandén lider av sviterna efter en hjärtinfarkt, Petra Westman famlar fortfarande efter identiteten på den man som våldtagit henne och kollegan Einar Eriksson är försvunnen och har inte dykt upp på jobbet. (x)

Vyssan Lull , tredje delen i Carin Gerhardsens Hammarbyserie och äntligen börjar spänningen att komma fram och jag har verkligen gillat denna bok. Det måste vara den bästa boken i serien hittills, så mycket spänning, många tvister och en handling som var väldigt intressant och välskriven. Jag har verkligen sträckläst den sista delen av boken, kunde verkligen inte lägga ned den.

Precis som de tidigare två delarna i Hammarbyserien av Carin Gerhardsen så är Vyssan Lull riktigt välskriven, detaljerad och har en handling som får mig att vilja läsa mer och mer.
Jag tror att jag har nämnt det tidigare, men jag upplever att bokens kapitel är väldigt långa. De olika karaktärernas handlingar är uppdelade med tydliga markeringar, däremot så tycker jag att det är lättare att läsa en bok med kortare kapitel än vad denna bok hade. Men det är såklart bara en smaksak, men värt att nämna.

Förra delen, Mamma, pappa, barn tyckte jag var väldigt överdriven i vissa stunder, handlingen kändes inte alltid trovärdig och det gjorde boken mindre bra. Det upplevde jag inte med denna bok, handlingen kändes mer äkta och trovärdig. Morden i sig var ju såklart oerhört förfärliga och obehagliga men motiven till morden, kändes för mig, som något som skulle kunna ske. Hämnd och svartsjuka är något som verkligen kan leda människor till att göra nästan vad som helst, obehagligt men tyvärr sant.

Jag tyckte om detaljerna i boken, Gerhardsen är väldigt skicklig på detaljer och att förmedla en bra historia. I de tidigare delarna har jag inte upplevt att spänningen funnits där, dock var det skillnad nu. Spänningen fanns med direkt från början, slutet gav en riktig tvist som gör att man verkligen vill läsa mer.

I de tidigare delarna upplevde jag även att karaktärernas privatliv tog väldigt mycket plats i handlingen, det tog över handlingen för mycket och det var för mig inte intressant. Jag är mer intresserad av att följa morden, gärningsmannens tankar och utredningen. Men nu när jag tänker efter så kan det också vara så att jag inte riktigt klickat med karaktärerna, jag tycker om karaktärerna men de står inte ut för mig. En del böcker har karaktärer som lyfter hela boken och handlingen, det är de som gör boken men i Hammarbyserien så upplever jag inte att jag har klickat med karaktärerna på samma sätt, jag upplever de som väldigt tama och tråkiga.
Däremot måste jag ändra mig inför Vyssan Lull då jag tyckte att det var skickligt av Carin Gerhardsen att väva in karaktärernas privatliv med handlingen och polisutredningen. Jag fick lite mer känsla för en del av karaktärerna och det gjorde mig mer intresserad av att läsa mer och få reda på hur deras liv kommer att utvecklas. Ett stort plus, hoppas att nästa del fortsätter i samma tema!

Vyssan Lull, av Carin Gerhardsen är en välskriven och spännande bok, den första i Hammarbyserien som jag verkligen uppskattade att läsa. Kapitlen är lite för långa för min smak. Önskar att man hade fått läsa lite mer utifrån gärningsmannens perspektiv men uppskattade återblickarna som blandades med nutid. En riktigt bra och läsvärd bok!