Bokrecension - Visdomskoden: Den Felande Länken, Suzanne Divinsky

Författare: Suzanne Divinsky
Bokförlag/ Utgivningsår: Ninova Förlag, 2016
Antal Sidor: 286
Läst Format: Inbunden (recensionsexemplar direkt från Suzanne Divinsky)
ISBN: 9789198241303
Ingår i Serien: Visdomskoden, del 1

Visdomskoden är en annorlunda spänningsroman som handlar om människans dolda historia, maktelitens agenda; uråldrig visdom, mystiska gamla sällskap, synkroniciteter, helig geometri; magiska kraftplatser och alkemi.

Antropologen och alkemisten Sharon Westling leds via en mystisk artefakt in på en resa utan motstycke i människans historia. Genom sitt samröre med ledaren för ett av världens hemligaste sällskap blir hon serverad djupa insikter i hur konstitutiv magi fungerar. Dessutom får hon unika chanser att besöka några av världens kraftfullaste kult- och energiplatser, både ovan och under jord. Efter en serie omvälvande händelser blir hon ombedd att söka efter det urgamla Isistemplet som ska finnas i Paris, eller Par-Isis … När sedan Frihetsgudinnan sprängs i New York, och maktens ledare bestämmer sig för att oskadliggöra den ende som verkligen kan hota deras agenda, förändras Sharons liv i grunden. Vid sin sida har hon en avsatt svensk biskop och sin kusin, den skarpsynte arkeologen Carlos, som bor i ett gammalt tempelriddarslott i Marseille. Tillsammans lägger de ett gigantiskt pussel av upphittade bitar som varit utspridda och bortglömda i årtusenden.

Visdomskoden I – Den felande länken är första delen i en trilogi. Här blir vi medpassagerare på en resa tillbaka i vår historia, med fokus på det som inte finns med i de allmänna historieböckerna. Vi stiftar bekantskap med invånarna från den tolfte planeten, som enligt sumeriska texter kom till jorden för ca 450 000 år sedan och rörde till det en aning. Under resans gång får vi följa med på äventyr i bland annat USA, Frankrike och Sverige. I stora drag bygger de historiska inslagen på några banbrytande forskares översättningar av sumerisk kilskrift.

Tiden är inne. Det är dags att ta reda på vilka vi är, hur vi har kommit till och varför samhällssystemen ser ut som de gör.

Visdomskoden är politiskt och religiöst obunden. (x)

Först och främst skulle jag vilja rikta ett STORT tack till Suzanne Divinsky för det fina recensionsexemplaret som jag fått ta del av!

Visdomskoden: den felande länken, är Suzanne Divinskys debutbok och såklart även den första jag läser utav henne.
Min första reaktion när jag blev tillfrågad om jag ville recensera Divinskys bok var att det inte riktigt är en bok som jag brukar läsa. Spänningsromaner tycker jag väldigt mycket om, men utöver det så lät det inte riktigt som en bok jag vanligtvis brukar läsa. Därför tyckte jag att det var extra roligt att få ta del av detta rec-ex!

Det räcker att bara läsa bokens första kapitel för att förstå att den kommer att vara full med spänning, överraskningar och oanade tvister. Man dras in i handlingen direkt från början, då första kapitlet är fullt med spänning och mystik som gör att man vill läsa mer och mer.

Det märks även att Divinsky har en enorm passion för handlingen och den story som hon förmedlar, vilket hon även gör på ett väldigt bra sätt. Hon är kunnig och det märks, dock är jag själv inte så kunnig inom detta område men har blivit lite mer insatt efter att ha läst denna bok.

Bokens handling är väldigt intressant och välskriven, jag tycker om att det inte så alltför många olika karaktärer i boken. Utan att författaren håller sig till ett fåtal och att de tar stor plats i handlingen.
Det är väldigt intressant att få följa med under tiden som Elis återberätta Eric Westlings liv och hemligheter för både sin dotter Sharon och för Carlos. Det gör att man lär känna karaktärerna mer och går in på djupet av handlingen, det gillar jag!

Men jag har lite svårt att hänga med ibland, språket är väldigt avancerat och för mig svårt att förstå. Det fanns ord som jag aldrig någonsin hade hört förut och som jag var tvungen att googla upp under tiden som jag läste. Likaså många olika termer inom religion och forskning. Det mer avancerade språket gjorde att jag stannade upp många gånger och läste om meningarna, ibland hela sidor för att jag skulle förstå vad som försiggick och vad de olika sakerna betydde. För mig är det ett minus för boken. Jag vill kunna förstå vad som står i boken och hänga med i handlingen utan att jag ska behöva googla upp ord och fraser. Detta stötte jag på även i Blindtunnel , Tove Alsterdal och jag tror att det är för att handlingen är lite för avancerad och svår för mig.
Likaså i denna bok, Visdomskoden: den felande länken, Suzanne Divisnky så är det mycket historia, religion och svåra termer med i handlingen vilket gör att boken blir lite långtråkig, trots att handlingen är väldigt bra och spännande.

Handlingen och det avancerade språket höll inte riktigt hela vägen för mig, jag uppskattade boken väldigt mycket men jag avslutade boken med en känsla av att jag inte riktigt förstod den ordentligt. Det känns som att min brist på kunskap inom området gjorde att jag bara förstod halva boken, och tyvärr inte den del som författaren ville framföra. Tyvärr.
Jag uppskattade verkligen boken och den entusiasm som Suzanne Divisnky återspeglade i boken och den var riktigt spännande. Ibland var det riktigt svårt att lägga ifrån sig boken. Jag vill bara läsa mer och få reda på vad som kommer att hända och hur boken kommer att sluta. Att det kommer två delar till i serien är inte förvånande alls, då bokens slut lämnade många obesvarade frågor och oknutna band.

Visdomskoden: den felande länken av Suzanne Divinsky är en välskriven och detaljerad bok som är fylld med spänning, intriger, kärlek och en resa tillbaka i tiden då religion och skrifter var det mest omtalade.
För mig personligen så var det en helt okej bok, jag stakade mig mest på språket. Spänningen och intrigerna fanns med och jag uppskattade bokens handling till en viss grad, däremot tappade jag bort mig bland det svåra språket, tyvärr. Slutet på boken gör att jag vill läsa mer men jag tänker så att jag lägger undan denna bok ett tag, läser om den om några år när jag förhoppningsvis har lärt mig mer och ger den och de två andra delarna en ny chans!

För dig som är intresserad av historia, religion och konstitutiv magi så är det verkligen rekommendera Visdomskoden: den felande länken av Suzanne Divinsky, du kommer verkligen inte bli besviken!