Bokrecension - Helgonet, Carin Gerhardsen

Bokförlag/Utgivningsår: Bookmark Förlag, 2018
Antal Sidor: 295
Läst Format: Pocket
ISBN: 9789188745880
Ingår i Serien: Hammarbyserien, del 4. (del 1 del 2 del 3 )

Hammarbypolisen i Stockholm står handfallna

När den högt älskade och respekterade familjefadern Sven-Gunnar Erlandsson skjuts till döds med ett skott i nacken efter en krogkvälli glada vänners lag lamslås omgivningen. Vem kunde önska livet ur Erlandsson? Enligt alla källor en varm och generös människa, med religiöst patos och ett brinnande intresse för barn- och ungdomsfotboll. Dessutom med ett stort engagemang för samhällets utstötta.

Det är semestertider, men kriminalkommissarie Conny Sjöberg kallar samman arbetslaget från Hammarbypolisen för att ta itu med fallet. Det enda man har att gå på är en uppblött papperslapp med utfluten text och en uppsättning spelkort man funnit i offrets ficka. Kan mordet ha med poker att göra? Var Erlandsson en fuskare som gått för långt och därför avrättats med en kula i huvudet? Eller var han ett offer för någon av de människospillror han brukade besöka i husvagnsgettot i Huddingeskogen, och så generöst dela med sig av sitt överflöd till?

Utredningen leder poliserna ut på en resa till skräckinjagande platser i mörkaste skogen, till ett hillbilly-Sverige de aldrig tidigare stött på, till andra sidan jordklotet och till de svartaste delarna av människans själ.

Helgonet är fjärde delen i Carin Gerhardsens succéserie och den fristående uppföljaren till Pepparkakshuset, Mamma, pappa, barn och Vyssan lull. (x)

Äntligen har jag tagit upp Hammarbyserien av Carin Gerhardsen igen, jag tog en liten paus efter de första tre delarna men nu är jag igång igen med del fyra.

Första delen i serien tyckte jag var lite tam men ju mer jag kommit in i serien och lärt känna karaktärerna mer så tycker jag bättre och bättre om Gerhardsens Hammarbyserie. Speciellt efter förra boken Vyssan Lull, där Gerhardsen verkligen inte sparade på snaskiga detaljer och beskrivningar.

Fjärde delen Helgonet börjar med ett detaljerat och spännande kapitel, spänningen var så stor att jag inte kunde lägga ner boken förrän flera kapitel senare. Med en sådan början vet man att boken kommer att bli bra, vilket den såklart blev.

Bokens handling är rätt så typisk, en välkänd person blir mördad och ingen förstår varför. Hen var ju så omtyckt, gjorde så mycket gott för världen och har inga fiender. En väldigt vanlig och helt ärlig lite tjatig handling som även är rätt så förutsägbar, men jag måste ändå säga att Carin Gerhardsen har lyckats ännu en gång. Hon har lyckats ta en typisk deckare och gjort den till någonting helt annat, något mer spännande, ingående och mer detaljerat än vad jag har läst tidigare.

Carin Gerhardsen lyckas även i denna bok att parallellt med varandra berätta olika historier som i slutet av boken knöts ihop på ett väldigt snyggt och bra sätt.
Däremot så måste jag säga att det var lite för många nya karaktärer, flera som hade smeknamn och det gjorde att jag kände mig lite förvirrad. Jag hade nog hellre sätt att Gerhardsen fokuserat på de "gamla" karaktärerna och inte tagit in så många nya i handlingen, då det var väldigt förvirrande för mig. Mig personligen tillförde inte de nya karaktärerna så mycket, jag tyckte att de poliser som varit med i de tidigare böckerna var precis lagom.
Det som jag stört mig lite på i de tidigare böckerna är att karaktärernas privatliv har tagit upp så mycket plats i handlingen, vilket jag inte direkt upplevde så mycket i Helgonet. Nu fick man mest läsa om de nya karaktärernas privatliv, vilket ändå är förståeligt eftersom vi fortfarande lär känna dem. Men jag är glad över att Conny Sjöbergs privatliv inte alls tog upp lika stor del av handlingen som den tidigare har gjort, ibland kan det bli för mycket privatliv och lite för lite polisutredning.

Helgonet av Carin Gerhardsen är en välskriven och detaljerad bok med en spännande handling med rätt så många tvistar och överraskningar. Boken var väldigt lättläst och kapitlen var för mig lagom långa. Läsningen flöt på riktigt bra utan några större svårigheter, förutom en viss förvirring av alla karaktärer då Gerhardsen blandade mellan förnamn, efternamn och smeknamn. Jag hade gärna sett att hon valt ett av de tre alternativen, det hade varit enklare för oss läsare.
Delar av boken är rätt så förutsägbar men det finns även mycket som man inte kan räkna ut och så tycker jag en bra deckare ska vara!

Gideons Ring, som är nästa del i serien ser jag mycket fram emot att läsa och jag hoppas att det är lika lite privatliv och mer polisutredning även i den boken!