Bokrecension - Falleri Falleraralla, Carin Gerhardsen

Författare: Carin Gerhardsen
Bokförlag/Utgivningsår: Bookmark Förlag, 2018
Antal Sidor: 428
Läst Format: Pocket
ISBN: 9789188745927
Ingår i Serien: Hammarbyserien, del 8 (del. 1 del. 2 del. 3 del. 4 del. 5 del. 6 del. 7 )

Conny Sjöberg och hans team är svårt prövade av både yttre omständigheter och interna stridigheter. Atmosfären är så mättad av sorg och ilska att det nästan är med lättnad de bereder sig på att möta en av de mest fasansfulla brottsplatser de någonsin upplevt.

Två personer har mördats på öppen gata i centrala Stockholm. En medelålders kvinna och en liten pojke, brutalt nedklubbade med en hammare. Men det är ändå bara början på en våldsspiral av oanade proportioner, där spåren leder tillbaka till en kedja av tragiska händelser många år tidigare.

Falleri, fallera, falleralla är den åttonde och avslutande delen i Carin Gerhardsens framgångsrika serie om Hammarbypolisen. En rafflande berättelse om trasiga människor och plötsligt uppblossande svärta. Om dem som tar emot och om dem som bara vill ha sina önskningar uppfyllda. Till varje pris. (x)

Falleri Fallera Falleralla av Carin Gerhardsen är åttonde och sista delen i Hammarbyserien och jag måste säga att jag har lite blandade åsikter, en bok som för mig inte riktigt höll hela vägen fram till slutet.

Efter att ha sträckläst de sista sidorna i sjunde delen, Tjockare än Vatten, Carin Gerhardsen så hade jag riktigt höga förhoppningar inför åttonde och sista delen. Men som sagt så blev jag lite besviken, mer om det längre ner.

Bokens handling är väldigt intressant, dubbelmord mitt på den öppna gatan och så ännu ett mord, hör de ihop och är de inte väldigt lika ett mord som utfördes för flera år sedan. Jag gillar fallet i denna bok, den är nog en av de bästa i hela serien. Carin Gerhardsen har verkligen lätt för sig att bygga upp spänning, intriger och få sina läsare att riktigt fastna i boken. Likaså även i denna bok, det är något som jag verkligen inta har haft något problem med under tiden som jag läst Hammarbyserien.
Vad jag tidigare har upplevt som väldigt trovärdiga och realistiska handlingar i de tidigare böckerna måste jag nog ändå säga att det inte var fallet i denna bok. Mycket utav det som utspelade sig inom huvudkaraktärernas liv kändes väldigt otroliga och orealistiska, många gånger kändes det som att detta är inget som sker i verkligheten. Vilket jag tyckte var väldigt tråkigt, det blev lite av en besvikelse för mig måste jag nog ändå säga. Även om jag verkligen uppskattade den delen av handlingen där oskyldiga personer döms eller blir skyldiga, den biten var välskriven och väldigt bra.

Bokens spänning är enorm, den håller fast en direkt från första sidan och fram tills sista meningen är läst och det gillar jag väldigt mycket!
Jag tycker även om att Gerhardsen lyckas lura sina läsare under tiden som boken fortskrider, det är lätt att tänka och tro att saker och ting är som de är men så precis i slutet lyckas Carin Gerhardsen att byta riktning och skaka om hela boken. Jag tyckte att det slut som bokens fall hade var bättre än det slut som hela serien hade, då huvudkaraktärerna kändes orealistiska och likaså handlingen.

Falleri Fallera Falleralla av Carin Gerhardsen är en väldigt välskriven och detaljerad bok, den är lätt att följa med i och man fastnar väldigt enkelt. Vill bara läsa en sida till och en till. Det är ett bra avslut på Hammarbyserien om Sjöberg, Gäddan, Westman och gänget men det är någonting som saknas. Boken saknar något som jag inte riktigt vet vad, det känns som sagt som att slutet var orealistiskt och jag hade nog velat se ett helt annat slut. Dock lyckades Carin Gerhardsen knyta ihop serien och huvudkaraktärerna på ett helt okej sätt som gjorde att i alla fall jag blev nöjd med slutet på Hammarbyserien.