Då var den här. Min sista dag i Tamarindo. Jag vet inte riktigt hur det känns men det är lite sorgligt faktiskt. Jag har träffat så många fina kompisar som jag kommer sakna och jag är så glad att jag gjorde det för det är tack vare dem som min månad här har varit så bra som den har varit.

Vi har hunnit hitta på så mycket roligt tillsammans och vi har hunnit komma varandra väldigt nära. Det är så skönt när man träffar människor som man också kan hänga med utan att behöva göra något speciellt och ändå alltid ha kul.

På min sista dag i skolan hade vi graduation för alla oss nya studenter. Egentligen var vi 22 stycken som slutade samma dag men jag tror att många var iväg på en resa och därför var vi inte så många. Jag fick diplom och mina betyg och vi fick gå på röda mattan haha.

Vi chillade i skuggan, spelade ukulele och jag köpte god lunch. På eftermiddagen kollade vi på solnedgången tillsammans på stranden och den var lika fin som alltid. Sedan gick vi till surf shack som är ett hamburgerställe med free fries friday(!). Och sedan spelade vi minigolf. Alla i gänget var tyvärr inte med och spelade men det var kul ändå. Och när vi var klara med alla 18 hål hål hade de andra skrivit en låt om mig haha.

Nu är klockan snart 8 på morgonen och jag sitter i Tamarindo tillsammans med min galet tunga resväska och väntar på min shuttle som ska ta mig till flygplatsen i San José. Snart är jag hemma i kalla Sverige igen.

Jag kan inte fatta att det redan är min sista dag här i Costa Rica. Det känns tråkigt och jag hade lätt kunnat stanna en månad till. Det känns konstigt att mina kompisar kommer hitta på massa saker och resa tillsammans och att jag inte är med. Men det ska också bli skönt att komna hem.

Igår hade jag två lektioner på eftermiddagen och innan det chillade vi vid poolen och åt lunch. Sedan stannade vi alla vid poolen och tog den sista bussen hem istället för den som går vid 5. Det var krig runt poolen. Mathilde och Camilla kastade i Sophie och Sammy kastade i Camilla och så vidare. Det var väldigt underhållande.

Idag ska hela gänget äta kvällsmat tillsammans här i Tamarindo och efter det ska vi spela minigolf. Jag fick välja eftersom att det är min sista kväll. Så det fick bli minigolf haha. Det finns inte så mycket annat att göra. Och så måste jag se solnedgången en sista gång också.

Hej! Igår hade jag lektioner på morgonen när de var klara låg jag i solen en stund och väntade på att de andra skulle sluta. Det är ganska tråkigt när ens halvan av gruppen har lektioner på förmiddagen och några på eftermiddagen. Då är det svårt att göra saker ihop. Men när de hade slutat gick vi för att äta på foodcourten.

Sedan gick jag, Stella och Julie runt i några bikini affärer och kollade men jag hittade inget och det är ganska dyrt. Och dessutom behöver jag verkligen inte en ny bikini haha. De var alla handgjorda här i Tamarindo. Stella köpte en snygg vinröd och jag provade en som tyvärr var fem storlek.

När vi var klara med det gick vi för att hyra surfbrädor och efter det självklart till stranden. Vi hörde en kompis berätta om en kille som var på en annan strand i närheten två dagar sedan för att surfa. Vågorna var jättestora och tydligen hade han på kvällen drunknat i vattnet. Mina kompisar hade tidigare samma dag varit på samma strand. Så de hade nig tur att inget hände.

Det känns riktigt bra för mig nu när jag surfar. De vågorna som jag faktiskt lyckas ta kommer jag oftast upp på. De är inte stora men det är så galet svårt!!

Efter surfen tog jag skolbussen hem och duschade för att sedan åka tillbaka till Tamarindo för att äta med de andra och sedan gå ut. Jag hade dock ont i magen hela kvällen så jag och Stella tog en taxi hem lite tidigare.

Nu ska jag gå upp för nu går snart bussen till skolan och jag måste hinna äta frukost. Just det förresten. Månen är superstor nu och igår pratades det om att den skulle bli röd här. Men det hände nog aldrig.

Bakom dessa idioter så försöker jag få med ett svenskt matställe på bild. De gör bland annat supergoda mackor och kanelbullar. Det är en svensk tjej som jobbar där som jag har pratat med några gånger. Ni kanske ser flaggan.

Idag har jag verkligen inte gjort något speciellt alls. Jag hade lektioner från 8-12.30 och då gick vi till vår foodcourt för att äta. Jag tog sushi som tydligen var varm och det var inte riktigt min favorit, men det gick att äta.

Efter det gick jag och Stella runt i några affärer och jag köpte med mig kaffe vilket jag har tänkt länge att jag vill ta med hem härifrån. Det var gjort här i närheten med chokladsmak så det ska bli kul att testa. Kaffet här är verkligen så gott. Jag dricker inte ens med mjölk och socker, vilket jag i vanliga fall gör.

Sedan gick vi två till stranden och jag hann ta två dopp innan  vi bestämde oss för att gå till poolen vid skolan för det blåste så himla mycket. Hela min handduk var så gott som täckt av sand. På vägen gick vi till el supermercado och jag köpte en glass och blåbär.

Resten av eftermiddagen hängde vi vid poolen och nu har jag äntligen kommit in i min bok. Tre dagar innan jag åker hem...

Imorgon ska vi nog gå ut på kvällen för vi hörde nåt om att det ska vara full moon party på stranden. Kul!

Från i lördags när vi var på playa Conchal och Cammie hade med sin gopro.

Från igår eftermiddag när Noor och Camilla surfade och vi hängde på stranden.

Och till sist ännu en bild från playa Conchal.

Idag vaknade jag fem i åtta och klockan åtta skulle jag gå hemifrån... panik. För klockan nio skulle vi bli upphämtade av en buss som skulle ta oss hit 👆🏼. Rio Celeste, som ligger i en regnskog som jag inte vet vad den heter haha. Jag blev bara tio minuter sen till Noors hus men då satt hon och åt frukost. Vi gick en bit tills det kom en collectivo som vi tog (det är typ en taxi fast billigare och MYCKET sämre bilar. Ibland tror man att bilen ska rasa ihop när som helst. En resa kan kosta typ 500 colones som är ca 7 kronor.)

Resan till Rio Celeste tog ungefär två och en halv timma och när vi kom fram var vi hungriga, bland annat efter gårdagens bravader. Vi åt lite snabbt och sedan började hiken upp. Det var ganska mycket kallare i regnskogen än vad det är i Tamarindo fats vi blev svettiga ändå. Hela vägen fram och tillbaka tog oss nog fyra timmar om inte mer. Ibland var det väldigt jobbigt men det var så värt det.

Busschauffören var så trevlig och kunde bra engelska, vilket är väldigt ovanligt här. När vi kom ner igen efter hiken hade han valt en restaurang precis vid parkeringen som vi satte oss på och jag beställde tacos. Tacos här är inte alls samma som hemma. Det är typ en rulle med hårt bröd och kött i och på denna restaurangen hade de en kålsallad på. Men det var supergott.

Nu sitter jag i bussen på väg hem och jag tror att vi snart är framme. Då ska det bli skönt att sova. Jag längtar.

I morgon går jag in på min fjärde vecka här och jag känner verkligen att jag har utvecklats mycket med min spanska. I fredags när jag tog en taxi till Tamarindo själv pratade jag med taxichauffören på spanska HELA vägen. Hur coolt?! Jag äger, jag vet.

Jag kunde verkligen inte fått en bättre sista helg här i Costa Rica. I fredags kväll satt vi tillsammans med ett gäng från skolan på stranden och vid elva gick vi till Sharky’s som är ett av uteställena här i Tamarindo. Det var bara jag och Sophie från vårt gäng som hängde med ut men det var kul att hänga med nya människor också. Det var jättebra musik och jag hade superroligt.

Hela lördagen spenderade vi nästan hela gänget på en strand ca en halvtimmes taxifärd från Tamarindo. Playa Conchal. Conchal betyder snäcka på spanska tror jag. Och hela stranden var full med snäckor så det låter väl logiskt. Vi köpte med oss lunch, kom dit klockan 12 tror jag och åkte hem klockan 6.

Det var blåsigt hela dagen och jag åkte nog hem med en halvt kilo sand på hela kroppen. Men det var nästan bara skönt att det blåste för annars hade det varit för varmt. Noor trodde att hon såg hajar i vattnet precis innan vi skulle åka hem också. Jag vet inte men vi såg en massa småfiskar hoppa ungefär där hon såg hajarna så kanske. Som tur var hade vi redan badat då.

Jag åkte hem och duschade, åt kvällsmat och bytte om och klockan 8 tog, tjejen jag bor med och min kompis en taxi in till Tamarindo. Vi köpte dricka på el supermercado, blandande drinkar på stranden och satt där fram tills att klockan var kanske 12. Då gick vi till Pasifico som är ett av uteställena här. Jag hade väldigt kul och vi dansade med massa andra från skolan. Noor däremot mådde inte riktigt lika bra haha så jag fick hjälpa henne hem.

Jag var hemma halv 3 tror jag och gick och la mig med en gång. Jag kan inte fatta att jag redan ska åka härifrån om en vecka. Denna månaden har gått så galet fort. Men det känns bra.

Hej! Jag började min näst sista fredag här med att surfa. Tillsammans med Noor, Camilla och en tjej som heter Hannah som jag inte har träffat innan. Det kändes superbra idag. Jag håller mig mest till de små vågorna men när jag gör det så går det bra. Det var en kille som bor här som pratade lite med mig och så erbjöd han sig att hjälpa mig. Och så knuffade han iväg mig på en jättevåg och jag ställde mig upp och ramlade med en gång haha. Det får nog vänta lite. Det var väldigt blåsigt och vågorna kom från alla håll och var väldigt oregelbundna idag så det var svårt. Men det är alltid lika roligt och för mig räcker det typ att vara sitta på brädan i vattnet.

Igår spelade jag och Julie fotboll, i Villareal med ett gäng från skolan. Det va mest killar men Cammie och Katjee från vårt gäng var också med. Och en tjej till. Det var väldigt roligt och jag tror till och med att jag var bättre än några av killarna.

Idag hade vi ett litet prov igen på de sakerna som vi inte va så bra på på förra provet. Oregelbundna och reflexiva verb. De oregelbundna verben är svåra och i spanskan finns det sååå många. Men jag tror att jag nailade provet och jag ägde på den muntliga delen. Hoppas att läraren tyckte samma bara.

De sista bilderna är från vår resa till Nicaragua . Det är från häst och vagnturen i Granada, på vulkanen som ligger precis utanför staden, en vacker kyrka, de färgglada husen (det såg ut så överallt i Granada) och från en kyrkogård därifrån också. Gravstenarna var gigantiska och ju rikare familj desto större gravsten.

Lite blandade bilder från Nicaragua förra helgen. Vårt hotell, frukosten och från färgglada Granada.

Idag har varit en ganska lugn dag. Jag hade roliga klasser och innan det solade jag vid poolen på skolan. Till lunch köpte jag grekisk sallad, pitabröd och hummus och det va sjukt gott! De andra hade lektioner på förmiddagen så de surfade på eftermiddagen. När jag och Camilla slutade gick vi ner för att möta upp de andra och på vägen köpte jag en smoothie. Fyfan vad goda dem är här!

Vi köpte pizza som vi tog med till stranden, Julie gick och köpte cola och vi gjorde en lägereld. Hur mysigt?! Camilla hade med sin ukulele så vi satt och sjöng och spelade och kollade på stjärnorna fram tills att klockan blev nio tror jag.

Vi fyra som bor i Santa Rosa delade en taxi hem och när jag kom hem gosade jag med valpen en stund. Den har fortfarande inget namn för vår värdsmamma vill inte ha henne. Sa jag föresten att vi har fått en valp? Aja det har vi iallafall. Och den är så söt.