Hej på er!

Haft en sådan bra dag idag! Har äntligen fått pricka av ännu en grej på min drömlista: Australia Zoo. Jag har varit ett fan av Steve Irwin enda sedan barns ben. Han var en riktig hjälte för djurlivet. Tyvärr så finns ju inte han med oss längre men man märkte verkligen vilket oerhört jobb han lade ner på sin livsstil och som dom efter honom nu strävar med att behålla och bevara hans minne på.

Detta var verkligen en sådan häftig upplevelse och jag kan med handen på hjärtat säga att det var den bästa djurparken jag någonsin varit på! Är så glad att jag äntligen kom dit!

Dom som jobbar där lägger verkligen ner sin tid och sina hjärtan på djuren och det märks! Vissa gånger utav dagen så visade dom upp vissa djur och berättade verkligen så mycket intressant om dom. Det var verkligen inte djurplågeri någon stans. Finns ju en del shower och liknande i typ Asien som verkligen är djurplågeri rakt igenom men här var det inget sådant det kan jag garantera!

Steve Irwin förändrade en hel världs syn på djurlivet och hans minne kommer definitivt för alltid finnas kvar på Australia Zoo

Hej på er!

Vi befinner oss just nu på Hervey Bay, en liten stad som är startpunkten för att ta sig till Fraser Island.

Vi kom hit redan igår, och bokade en guidad tur till Fraser Island idag. Det har regnat nästan konstant både igår och idag men trots det så hade vi ändå en bra dag på Fraser Island. Vi bokade med ett företag som heter Fraser Explorer Tours. Dom har stora 4WD bussar som dom kör runt med på ön och tro mig det behövs. Det går inte att köra på ön om man inte har 4WD, ön består bokstavligt talat av sand.

Det är faktiskt världens största sandö så det är lite häftigt.

Vi var på flera olika ställen på ön.

Lake McKenzie som ni ser på första bilderna. Glasklart vatten, det sägs att man känner sig 10 år yngre när man badar där. Vattnet består endast utav regnvatten och det är superviktigt att man inte använder solkräm, insektsmedel och liknande när man ska bada där, allt för att minska föroreningar.

Vi besökte även SS Maheno skeppsbrottet på 75 -Mile Beach, Eli Creek, Central Station som är mer som en regnskog och så den färgade sanden (coloured sands/Pinnacles) Med i priset fick man även buffé lunch.

Guiden som vi hade var riktigt rolig och trevlig. Han berättade även gamla historier om Fraser Island, hur namnet kom till, vilka urbefolkningen var osv. Riktigt intressant!

Det enda som var lite tråkigt var att vi inte fick se några dingos, det finns nämligen vilda dingos på hela ön. Står även massor av skyltar om att man ska vara på sin vakt och hur man beter sig runt dom. Äta mat fick man göra endast på skyltade ställen och med stängsel runt om. Dingosarna kan vara rätt så fräcka med maten annars haha.

Imorgon fortsätter färden mot Australia zoo, som jag längtat!!

Resor, Australien 2018

Idag har vi inte gjort mycket mer än att köra faktiskt. Förutom morgonvistelsen på stranden för att se på kängurus som jag visade er i förra inlägget.
Vi är på väg till Fraser Island men färden tar ett tag så vi har stoppat längst vägen.
Medan vi körde förut såg vi plötsligt denna fantastiska strand av en ren slump! Vilken otrolig tur vi hade!

Har även helt glömt bort att visa er hur vi bor här i Australien.
Har nämnt det tidigare att vi hyr en husbil

Så här ser den ut. Den ser större ut på bilderna haha! Men räcker gott och väl till oss, vi sover ju bara och kör i den ändå. Och lagar mat då och då.
Att köra i husbil har både för och nackdelar. Det är väl först nu som vi har börjat gilla det faktiskt.
Precis när vi kom till Australien så trodde vi ju att det bara var att parkera typ vid någon strand eller liknande och övernatta där, men nej, för det mesta så är det olagligt. Första gången vi gjorde det så knackade en vakt på och bad oss att köra vidare. Inget otrevligt eller så utan han sa bara att det inte är lagligt. Så det blev ju lite trist...
Det finns olika parker för dom som kommer med husbilar och vagnar, man får oftast välja om man vill ha en plats med eller utan el, det finns toa, dusch, kök ibland pool osv. Det kostar allt från 20 till 45 australiensiska dollar.
Det har vi gjort några gånger och första gången var det väl inte så roligt att vara så pass nära andra människor men vi har hittat flera olika platser med gott om plats och knappt några människor runt om. Men detta var ju inget vi räknade med så det blir ju så klart en stor kostnad till slut att bo så här.
Men det som är bra är att jag har laddat ner en app där man kan se alla olika campingplatser, dom lite dyrare, billigare och så dom platserna som är helt gratis. Vi befinner oss på en sådan plats just nu. Finns såklart inte dom bekvämligheterna som finns på dom platserna som kostar. Men det finns oftast toaletter iallafall. Vi försöker blanda hur vi gör, en natt på ett ställe som kostar som har alla förnödenheter och en natt på en gratis plats. Och det funkar rätt så bra.
Det enda tråkiga med sådana platser som kostar är att typ alla stänger runt 18 tiden,det har varit riktigt stressigt ibland, men man får försöka planera sin körning helt enkelt. Det är ju nästan helt kolsvart ute när klockan är halv 20 på kvällen.

Vi har dusch och toa i vår husbil. Dock så är det otroligt litet så vi försöker undvika det så gott det går. Är ju lika bra att gå på toa och duscha på sådana ställen som har det för på alla dom ställena vi har varit på så här toaletterna och duscharna varit fräscha!

Så så här långt så har det gått bra. Det ger ju en otrolig frihet att ta sig runt på det här sättet vilket vi gillar.

Resor, Australien 2018

Idag steg vi upp redan innan klockan hade hunnit att slå 5.
Vi begav oss mot en nationalpark i Mackay som heter Cape Hillsbourough. Det stället är mest känt för sina vilda kängurus som kommer ner på stranden varje morgon precis innan soluppgång. Detta kunde vi ju inte missa!
Men medan vi körde dit så steg solen bara högre och högre och vi trodde verkligen att vi skulle missa dom.
Men det gjorde vi som tur var inte. När vi kom fram hoppade vi bokstavligen ut från bilen och skyndade oss ner till stranden, och där stod dom. Så fina! Och vi kom faktiskt väldigt nära också, även fast dom är vilda.

Hej på er!
Igår kväll kom vi fram till Airlie Beach, efter mycket om och men hittade vi tillslut en campervan park. Ibland känns det faktiskt riktigt svårt att hitta övernattning med husbilen.. Vi trodde att man kunde campa var som helst typ men ikke! Det är tydligen olagligt... så vi försöker hitta både campervan parks och så även gratis ställen där man får övernatta.

Iallafall, idag åkte vi ut till Whitsundays, närmare bestämt Whitehaven Beach. Vi var borta i ca 7 timmar och hade egen tid på ön i 2 timmar.
Den båten vi kom med var den första som anlände så vi fick stranden för oss själva, när vi sedan skulle åka tillbaka så kom det fler båtar så där hade vi tur!

Dom rekommenderade oss på båten att använda våtdräkter pga att det kunde finnas brännmaneter i vattnet och dessa skyddar mot dom. Använde våtdräkt när vi snorklade vid barriärrevet så det var inget konstigt med det. Dock så såg vi inga maneter men vi badade i dom iallafall, ville inte riskera något.

Hej på er!

Vi har haft en sådan fantastisk dag här. Åkte till Townsville idag och besökte Billabong Sanctuary. En finare park får man verkligen leta länge efter, tyckte den var riktigt mysig och man märkte att djuren blev väl omhändertagna.

För mig var det verkligen speciellt då jag på riktigt har älskat kängurus enda sedan jag var liten och alltid drömt om att komma riktigt nära dom, idag gjorde jag det och jag är så lycklig!!

Dessa ankor gick runt i hela parken och då menar jag verkligen hela. Man kunde mata dom och så fort dom såg en så kom dom nästan springandes emot en.

Hej på er!
Igår kom vi fram till Australien, hämtade ut våran husbil och har nu kommit upp till Cairns/Port Douglas.
Idag har vi snorklat i stora barriärrevet vilket har varit en dröm för oss båda länge.
Det var helt magiskt! Vi fick ta på oss våtdräkter, simfötter och sen snorkel så klart. Det var en riktigt maffig upplevelse och jag är så glad att jag faktiskt kan säga att jag har varit där nu!

Vi såg väldigt många fiskar men tyvärr ingen sköldpadda denna gång.

Vi stannade på 3 olika ställen för att snorkla och fick kaffe/te, vatten och lunch i priset.

Idag fortsätter resan mot Australien

Men vad tyckte vi egentligen om Singapore?

Singapore är ett väldigt litet land men med otroligt mycket att se och göra.

Det känns som att Singapore är steget före oss gällande många saker. Vissa sevärdheter är helt utan att tveka det häftigaste vi sett, som till exempel Gardens by the bay.

Detta var verkligen ett av det absoluta bästa minnet vi tar med oss härifrån. Ni kan även se Marina bay sands i bakgrunden på bilden i mitten som också den är hur häftig som helst! Den syns nästan var man än går och är alltså ett hotell med en infinity pool högst upp.

Det finns många andra sevärdheter så som Singapore Zoo, Singapore Flyer, China Town, Raffles Hotel, Merlion, Sentosa Island osv osv.

Vi missade dock några sevärdheter här som tyvärr var stängda antingen pga renoveringar eller tekniska fel. Singapore Flyer var avstängd pga ett tekniskt fel (parishjul) och Raffles Hotel var stängt pga renoveringar (det är på det hotellet dom uppfann drinken Singapore sling) Men det är så det är ibland, inte mycket att göra åt.

Jag tycker ändå att det har varit väldigt intressant här i Singapore just för att det finns så många ovanliga saker att titta på som man aldrig har sett innan.

Det man dock måste ha i tanken innan man kommer hit är att det är dyrt. Det är dyrt att kolla in alla olika sevärdheter (vissa är gratis men långt ifrån alla och kostar det så räkna med minst 200 kr) Det finns dock många matställen som erbjuder billig mat, men då får man vara beredd på att antingen åka eller gå en bit. I China Town fanns det en hel del billiga maträtter till exempel.

Det som dock är billigt här i Singapore är taxi. Det kan man inte tro va? Men så är det. På kvällarna läggs en tilläggsavgift på men det är ändå inte dyrt. Vi har till exempel aldrig överstigit 200 kr när vi åkt någonstans och då har vi åkt rätt så långa sträckor.

Vi tar absolut med oss fina minnen härifrån även fast det på en del ställen var mycket mycket turister och trångt att komma fram. Men det är ju sådant man får räkna med.

Tycker absolut att det är ett land som är värt att uppleva för tro mig, ni kommer bli helt utan ord för hur vackra vissa grejer är. Det blev jag!

Nu fortsätter resan mot Australien, hoppas ni vill hänga med även där. Har ni missat något inlägg från Singapore så har jag en egen kategori just för den resan.

Hej på er!
Befinner oss på vårt hotellrum just nu. Måste vara den varmaste dagen idag alltså..Är helt slut, känns som om jag har fått lite solsting eller något. Så vi slappar här tills det mörknar ute för sambon är helt sönderbränd.
Vi har iallafall besökt otroligt fina parker idag som heter Chinese and japanese gardens. Dom ligger precis bredvid varandra. Det var så vackert!

Resor, Singapore 2018

Behöver inte säga så mycket angående dessa bilder va? Ni anar inte hur vackert det är! Vi hade turen att få se en ljusshow precis när mörkret la sig förut, lyckorus i hela kroppen får man. Känns som om man befinner sig i en dröm