Konsten att vända något negativt till något positivt

Ny dag, nya tag. Jag hoppas att ni har en jättefin dag hittills och att allt är bra med er! För min del så är allt fint! Plugget flyter på, sista deadline för denna terminen är på fredag och på måndag börjar jag officiellt femte terminen. Det betyder alltså att jag börjar tredje året på socionomprogrammet - hur sinnessjuk är inte det? Det känns verkligen som jag började plugga för ett år sedan, men icke!!

Jag har gått runt här hemma och grubblat lite över detta inlägget. Jag har skrivit i omgångar, och nu äntligen blev det till ett inlägg! Jag har väl inte övertänk speciellt mycket, men jag har varit tvungen att tänka på hur jag funkar som person. Luddigt svar? Jajamän, men vet inte hur jag bättre ska formulera mig!

Jag är nog inte ensam om att ibland ha perioder som känns tuffare och jobbigare, och anledningarna till det kan vara många! För min del kan det vara att kugga tentor, att något plötsligt (och oförberett) händer, eller att jag står inför ett jobbigt beslut. Vid dessa tillfällen brukar hjärnan gå på högvarv, och jag känner mig ofta värdelös och dålig som person. Dessa perioder kan för mig vara i allt ifrån nån timme till några dagar och veckor. Till en början brukar jag vilja vara för mig själv och nästan isolera mig, men sedan gör jag vissa saker som jag vet får mig på bättre humör.

Jag brukar måla i målarböcker, samtidigt som jag lyssnar på en ljudbok. Jag använder ljudtjänsten BookBeat och tycker verkligen om det! Att tänka på målningen, samtidigt som jag måste fokusera på en ljudbok, hjälper mig verkligen att komma på nya tankar. Det hjälper mig också att bli lugn och må bättre för en stund. När jag målat en stund så kommer jag alltid in på nya tankar, och då blir det jobbiga inte så jobbigt längre. Jag kan därför lösa "problemet" relativt lätt. Detta ör mitt första tips - gör något som leder bort tankarna från det som är jobbigt, och försök att lösa det när du känner dig redo!

Mitt andra tips, som jag också använder mig av, är att tända doftljus. Det är något speciellt med det och det bidrar till en mysigare stämning. Att tända ljus samtidigt som jag kanske kollar på någon film brukar också hjälpa mig. Även fast tankarna en gena iväg, så är detta tipset något som iallafall får mig att varva ner.

Väl inne på tända ljus och mysfaktorer, så är vi likaväl inne på mitt tredje tips. Det är att boka in sig på ett yogapass, alternativt köra hemmayoga. Det är otroligt skönt att fokusera på kroppen för en stund och att meditera. Att också fokusera på andningen gör att jag blir otroligt lugn efteråt. Att ta tag i det negativa blir därför lite lättare, då man samlat tankarna och kan därför vända det negativa till något positivt.

Mitt sista tips är att gå långa skogspromenader. Om man har hund, är det att rekommendera att ta med den. Att lyssna på skogens alla ljud, omringa sig av sitt husdjur och ladda d-vitaminer gör underverk för måendet. Det brukar också rensa tankarna. När jag väl är hemma brukar jag fundera på det negativa som tynger mig, och då försöker jag vända det till något bättre.

En vännina till mammas gamla hundar

Så vad är det jag egentligen vill få ut av detta inlägget? Vad är konsten som vänder något negativt till något positivt? Min version är att hitta saker som gör en lugn. Det kan exempelvis röra sig om yoga, skogspromenader och målning. Att varva ner för en stund, samla tankarna och sedan ta itu med det negativa, tror jag hjälper otroligt mycket för många. För min del funkar det utmärkt! Att reflektera och fundera innan man agerar brukar vara the key to sucess - eller vad man säger! Att agera direkt när något negativt händer tror jag helt enkelt inte är en bra lösning. Man är ofta uppstressad och gör konstiga saker, som man åndå ångrar i efterhand.

Kramar Elin

Följ mig här: Nouw | Bloglovin | YouTube

  • Postad i: Mål

Gillar

Kommentarer