Mount Kenya

Dag 2 bestod av en sjukt lång vandring, trodde aldrig den skulle ta slut. Denna vandring hade en stigning på över 1200 höjdmeter, uppför hela tiden alltså, i ungefär 8 timmar.

Under vandringen skiftade klimatet en del. I början gick vi i en skog, sedan blev det öppnare med långa grästussar som täckte så långt man såg. Efter ett tag blev det mer stenigt också. Varmt var det dessutom, solkräm, vatten och keps var välbehövligt denna dag.

I vår packed-lunch fick vi: ett ägg, en banan, en juice, en påse chips, ett litet paket med kex och 2 små karamellgodisar.

Här tar vi vatten ur en flod. Och ja vi drack det. Men såklart så är det inte rent så vi hade med oss vattenreningstabletter, så man la i en liten tablett i 1 liter och vänta i 30 min så var det klart för att drickas.

Campen vi kom fram till kallas Mackinder's camp. De två nätterna vi tillbringade här hade vi turen att få sova i "säng". Det var två rum med 10 våningssängar i varje, alltså 40 sängplatser. Supertrångt med alla väskor högt och långt och madrasserna var ju inte det mjukaste jag varit med om. Men jag var väldigt glad att vi fick sova där istället för att tälta, tror det var mycket varmare för oss. Alla som hade någon förälder (eller farbror) med på resan fick en sängplats. Hannas pappa var med, Veronikas båda föräldrar fast de valde att bo i tält och Engla fick deras sängplats. De var många som mådde dåligt denna kväll, inklusive mig. Jag har aldrig någonsin haft så ont i huvudet, det kändes som det skulle sprängas. Det beror på höjden, där var vi uppe på 4300 meter över havet. Många mådde illa pga. höjden också. Jag hällde i mig vatten och resorb så lagom till sovdags mådde jag relativt bra.

Mount Kenya

Resan dit startade vid skolan 7.00. 06.15 skulle man lämna den stora ryggsäcken vid bussarna så de kunde lastas på taken. Vilket betyder att jag och Martin behövde åka hemifrån ca 05.40.

Såklart fick vår buss något problem och inte kunde köra vidare. Vi var den sista av 5 bussar och fick krångel med växeln tror jag. Så där stod vi stilla ett tag tills en av de andra bussarna hade lämnat av personerna i bussen och kom för att hämta oss.

Vi kom fram till Naro Moru park gate vid 13 tiden, så resan tog oss 6 timmar. Sedan började vandringen. Vi gick upp till The Metrological station, vilket var ca 10 km med 400 höjdmeter stigning och det tog 4 timmar. The Metrological station låg 3048 meter högt upp.

Klimatet denna vandring var inte så speciellt, det var en grusväg hela vägen upp, vi hade kunnat åkt bil upp. Men varmt och jobbigt var det iaf.

Här ser ni toan för detta campet. Det fanns 4 "toaletter" och alla var som dessa, plåtskjul med hål i marken. Man fick ta med sitt egna toapapper och ficklampa när det var mörkt. Efteråt fick vi ta våtservetter och handsprit för att tvätta händerna.

Kvällens middag blev spagetti och köttfärssås. Som ni ser hade vi med egna bestick och tallrikar. Att diska de i kallt vatten i samma balja som alla andra var inte de enklaste.

Denna natt tältade vi, jag, Veronika och Hanna i samma tält. Lite trångt, kallt och hårt men annars gick det bra. Vi la oss i tid, dvs. vid 21 tiden för att ha alla förutsättningar tills morgondagens långa vandring.

Idag hämtade en taxi upp mig klockan 07.20, och körde mig till skolan. Det är SÅ STOR skillnad på tragiken en lördagmorgon jämfört med en vardagsmorgon. Idag tid det mig 30 min till skolan. På vardagar brukar det ta runt 1,5 timme. Så drygt att behöva stå stilla i kö.

Men idag så ska jag följa med på en boardingaltivitet. Vi ska åka till något som heter Naivasha och rida. Jag ska rida en häst? Jag har suttit på en häst förut, men jag har absolut inga kunskaper alls. De säger att man inte behöver ha några erfarenheter, så vi får väl hoppas det går bra. Der som är det häftiga är att vi kommer rida på savannen bland giraffer och zebror! Hur coolt!? Vi ska sova där lör-sön. Vi campar och sover i tält, så vi är förberedda med liggunderlag, sovsäckar osv. Vi får se om vi åker båt och på flodhästsafari på söndagen eller inte...

Taggade tjejer!! Nu åker vi! Eller kanske som de säger hemma i Karlstad på mello ikväll: nuuu kör viiiiiiiii!!

Maria, Hanna, Engla, Ellen, Veronika och jag har under en längre tid nu samarbetat med en organisation som kalla SUSO (Stand Up Shout Out). Vi har haft engagerat en insamling till behövande i slumområdet Kibera, vilket för övrigt är Afrikas största slumområde.

Vi hade en insamling här på skolan innan jul som elever, lärare, personal och föräldrar kunde hjälpa till och bidra med vad de hade. Här förbereder vi kartongerna där vi ska samla in grejerna i.

Vi började insamlingen i december, den dagen det var julmiddag på skolan, vilket passade väldigt braeftersom det var massa föräldrar på skolan som skulle på julbord. Vi skickade ut mail till alla föräldrar som skulle komma och uppmärksammade att vi har denna insamling ifall någon hade varit intresserad att bidra med något.

Utöver insamlingen här så ordnade Engla och hennes mamma en insamling i Karlstad över jullovet och tog med sakerna hit sen. Vi hade även ett swish-nummer dit man kunde swisha och bidra på det sättet.
Resultatet blev högre än förväntan, många av lådorna fylldes och vi fick en massa bidrag. Vi blev så glada över att se så många som ville hjälpa till<3

Resultatet av det hela var att vi tjejer åkte tillsammans med SUSO till en skola i Kibera som kallas Kibera Day. Det var ca 50 små barn där. Först fick vi leka lite med dom. De visade oss några lekar. Och vi lärde de dansa små grodorna och "bro bro breja". Sedan satte vi oss och delade ut kex och juice som vi hade köpt till barnen. Barnen var supersöta och ville alltid va nära en, kramas, hålla hand, känna på håret osv. Vi hade också "goodiebags" som delades ut. Det blev glada miner och verkades uppskattas:)

Det sist vi gjorde var att dela ut de leksaker och gosedjur vi hade. Vi hade inte så många så att det räckte till alla barn, så vi fick ge de till minstingarna. Lådorna med kläder, skolmaterial, hygienartiklar och mat fick vi lämna hos lärarna som skulle dela upp bland varandra och familjer på skolan.

Att tillbringa eftermiddagen med dessa underbara barn var så härligt. Alla leenden och skratt gjorde mig alldeles glad. Vi fick en summa pengar över vilket vi diskuterade vad vi skulle göra med dem med rektorn på skolan. Hon sa att det som skulle hjälpas mest och betyda mest skulle vara att ordna ett "feeding program" som gör att barnen får frukost och middag i en månad. Så det ska vi fixa! En del av pengarna går också till en lekplats på skolan, vilket verkligen är behövande då det inte finns något sådant på skolområdet. Rektorn tackade hemsk mycket och varmt bjöd in oss att titta förbi när som helst och titta på resultatet av lekplatsen. <3

Vardag

Igår på idrotten så fick vi göra lite vad vi ville nästan, men det skulle vara konditionsträning. Johnny (idrottsläraren) tänkte att vi skulle träna lite kondition inför Mount Kenya som äger rum om endast en vecka!!!

Så vissa simma, andra körde tabata och vi gick till Impala och spelade squash. Impala är en sportanläggning som ligger precis vid skolan. Kul och bra träning faktiskt.

Påväg hem från skolan fick vi vänta en stund på en flock kor som skulle över, som vanligt här i Kenya.

Hanna, Maria, Engla, Veronika o jag drog vid lunchtid på lördagen och käkade pizza o glass. Vi var i mina ”hoods”, som vi brukar säga. Dominos och Cold Stone, som det heter ligger när mig. Mycket god pizza och nästan ännu bättre glass:)

Efter vi fått i oss tillräckligt drog vi hem till mig och gick raka vägen till poolen. Jag ÄLSKAR att ha en pool så nära och det som är det bästa är att det nästan aldrig är några andra där. För poolen är bara för oss på compoundet.

Vi beställde en taxi som hämta upp oss 8.00 pm. *Fun fact* ~ I Kenya använder man inte 24 timmars-klocka utan man skriver 1-12 och pm/am.
Hur som helst, så åkte vi då till Alchemist. Det var meningen att vi skulle äta middag men alla var fortfarande så mätta efter pizza och glass så vi beställde bara in lite pommes och dricka.

Alchemist är också en nattklubb så senare på kvällen börjar musiken. Just i lördags så var det tydligen något event där. Det var rappare på scen som uppträdde. Det var ganska kul och mycket folk, men det var ändå inte vår typ av musik så det blev liiite långtråkigt efter ett tag. Så vi beslutade oss faktiskt för att åka till ett annat ställe, där vi varit förut, Gipsey bar. Direkt när vi kommer dit hör vi sjukt mycket bättre dansmusik! Kvällen blev superrolig och lyckad! Sen kom vi 5 trötta tjejer hem rätt sent till Veronika och somna ganska direkt.

På morgonen, eller aa vid 11/12 gick vi från Veronika tvärs över gatan till Junction och åt brunch på Art café. Vi tog lite blandat, nån tog müsli, smothies, fruktsallad, ceasarsallad, croissanter, juice m.m. MUMS!

Nu blire hem, plugga, äta o sova

I onsdags åkte alla elever som läser East African Develompmet, Samhällskunskap 1, 2 eller 3 till ett av FN:s huvudkontor som ligger just här i Nairobi. Klädkoden var viktig, vitt upptill, helst skjorta, inte för urringat eller linne, långbent eller lång kjol nedtill, inte jeans. Så där kom vi, hela gänget finklädda inrullandes i skolbussarna. Dock så åkte jag, Laure, Anna och Oscar, alltså några dagelever taxi då vi bor mycket närmare FN än vad skolan ligger. Men vi alla kom dit och klarade oss genom säkerhetskontrollerna vid ingången.

​​​

Jag blev faktiskt lite​ besviken på besöket. Vi fick sitta ned i ett konferensrum och fick höra 4 olika talare som berätta om deras jobb på FN. Vissa föreläsningar var bättre än andra, men det var ändå ganska intressant att höra om deras arbete, även fast en del var lite komplicerat haha. Men jag hade förväntat mig en rundtur och fick se lite mer av själva arbetsplatsen, men det var ändå kul att varit där.

Utflykter & äventyr

I lördags var det ännu en bergsbestigning. Eller rättare sagt så är det en slocknad vulkan. 2276 meter över havet.

Martin och Iara var med, så jag åkte med dem hemifrån istället för att åka till skolan i någon utav bussarna. Vi åkte hemifrån 07.20 och kom hem runt 17.30. Vi började vandringen runt 09.30, kom till toppen 12.15 och kom ned igen vid 15.00.

Mount Longonot är en av förberedelserna/träningarna inför bestigningen av Mount Kenya. Känns bra att få vandra och förbereda sig lite innan det största berget.

Vandringen var tuff, men det gick ändå förvånansvärt bra. Vi körde lite lekar medan vi gick som fick en på andra tankar än på att det var jobbigt att gå. Benen bara gick automatiskt. Men när det var väldigt brant så blev det jobbigt, både för benen och flåset.

Vägen ned var nästan det roligaste. Men det var fruktansvärt dammigt och smutsigt också, öron, ögon, näsa var helt täppta efter detta. Efter lunch på toppen var vägen så brant och grusigt så man kunde nästan inte gå långsamt för då bara trilla man. Vi körde taktiken att hålla varandra i händerna och bara glida/springa ner på fötterna. Ibland åkte jag nedför på huk för att inte tappa balansen. Nedvägen var ett äventyr i sig, många skrik, många fall och många skratt.

Utflykter & äventyr

I´m back, back in Nairobi! Jag har haft det superbra i Sverige och träffat så mycket familj och vänner jag hunnit. Ändå skönt att vara tillbaka i värmen igen:)

I torsdags frågade Johnny, idrottsläraren ifall jag hade lust o vara med på fotbollsturnering på lördag. De behövde folk. Jag tackade direkt ja, jag hade inga planer än och jag har ju varit lite sugen på fotboll. Så typiskt att jag lämnade fotbollsskorna och benskydden i Sverige under lovet som jag aldrig använt på hela första terminen. Så fort jag kommer tillbaka hade jag behövt dem, men aja det löste sig. Maria hade ett extra par fotbollsskor jag kunde låna och Johnny fixa ett par benskydd. Benskydden var olika och hörde inte ihop, men det gick finfint! Andra i laget hade skosulor och gympaskor att spela i så jag hade inget att klara på :)

Bussarna gick 07.10 från skolan på lördag morgon. Några killar från skolan var med på en baskettunering på samma ställe också. Resan till Rift Valley Academy tog ca 1,5 timme.

Vädret var väldigt fint, nästan för fint... Det blev lite jobbigt att springa runt där i solen hela dagen.

Vi åkte med två lag från SSN, båda lagen kom vidare i gruppspelet och vi möttes olyckligtvis i semifinalen. Mitt lag vann matchen så sedan var det direkt på finalen. Vi hade 3 avbytare varav i princip alla dem var skadade, så efter en heldags springande i solen efter bollen så var krafterna rätt slut i finalen. Men vi kämpade till oss ett silver iaf!

Fotboll var roligare än vad jag förväntat mig. Jag har ju inte spelat på ett tag och har inte riktigt saknat det. Men det jag tyckte var med kul var nog att gå in i "match-mode" och att det lagsport. Det har varit väldigt saknat i min vardag med tanke på att jag lämnat mitt kära innebandylag hemma i Karlstad. Apropå det så tränade jag alla tillfällen jag kunde när jag var hemma över jul! Sjukt härlig känsla att va tillbaks på planen med klubba och boll, samt att spela med lagkompisarna! :)

Torsdag 14/12, en dag efter Lucia.

Här sitter vi i bussen påväg till Residensen, aka hem till den svenskan ambassadören i Nairobi. Det ligger väldigt nära mig, typ 7 minuter bara.
På bilderna ser ni mig och Hanna där bak och Terese och en annan Elin där fram:)

Vi kom dit i god tid för att hinna öva igenom hela programmet för kvällen. Vi fick köttbullar och mos, och kikade runt vid det enorma huset.

När de andra gästerna kom så gick vi ut och minglade med glögg, lussebullar och pepparkakor<3 Det kändes väldigt konstigt och ovant att gå runt där när nästan alla var svenskar. Det har blivit vardag att kunna säga vad som helst utan att någon förstår eftersom alla pratat swahili. Men här fick man tänka efter innan man slängde ur sig något ;)