Små saker som gör stor skillnad.

1. Gå upp tidigare. Om du har en iphone rekommenderar jag funktionen "läggdags" (finns i klock-appen) där du kan välja mysiga ljud såsom fågelkvitter och pianomusik som alarm. Det gör det så mycket enklare att ta sig upp på morgonen. Jag är en nattmänniska men jag har blivit så mycket mer produktiv sedan jag började gå upp en timme eller två tidigare.

2. Torrborsta innan varje dusch. Jag gör det varje dag och det har gjort min hud så himla mjuk och glowy + att det blir som en gratis minimassage vilket aldrig är fel. Rekommenderar den här borsten och den här sidan om du vill läsa mer om hur du torrborstar på bästa sätt och varför det sägs vara bra!

3. Skapa en tacksamhetsramsa och säg den det första du gör på morgonen. "Jag är tacksam för maten på mitt bord, kläderna på min kropp och taket över mitt huvud. Jag är tacksam för dem jag älskar och de som älskar mig. Jag är tacksam för det som varit, det som är och det som kommer." Så börjar min.

4. Se till att dricka tillräckligt med vatten. Om du har svårt att komma ihåg att dricka de där glasen, ladda ner appen plant nanny! I den får du reda på hur många glas vatten du bör dricka på en dag utifrån längd, vikt och hur mycket du rör på dig och så har du en gullig liten planta som du vattnar varje gång du dricker en planta. Glömmer du att dricka nog med vatten och vattna plantan dör den så småningom, och det vill en ju inte!

5. Stäng inte inne dina känslor. Det är lättare sagt än gjort men jag tror det är superviktigt att få utlopp för sina känslor på sätt som inte är destruktiva. Ibland går det inte att prata om hur en känner och det är okej, men då får en hitta andra sätt. Skriv ned dem, meditera, säg dem högt för dig själv, till exempel.

6. Byt ut dina "förlåt" mot "tack". Ibland är det självklart viktigt och nödvändigt att be om ursäkt men när det kommer till smågrejer är det oftast både mer uppskattat och givande att fokusera på tacksamhet (prova till exempel att säga "tack för att du väntade på mig" istället för "förlåt att jag är sen").

7. Ät mer grönt! Det här är en sak jag varit väldigt dålig på fram tills nyligen, trots att jag är vegan. Men spenat, grönkål, broccoli, gröna bönor och så vidare är grymma protein -och järnkällor, oavsett om du är vegan eller inte och det skadar inte att öka intaget av gröna blad och grönsaker.

8. Läs en stund varje dag. Det kan vara fem minuter, eller tio. Det spelar ingen roll. Men några minuters läsning hinner de flesta med och det gör en så himla stor skillnad!

9. Försök se det positiva i allt. Jag vet att det inte alltid är möjligt eller enkelt gjort men det skadar inte att försöka! Jag hade det till exempel väldigt kämpigt på yogamattan idag men istället för att ge upp för att min kropp kändes stel och mina tankar var omöjliga att stänga av accepterade jag att det var så det låg till och tänkte på hur fint det var att jag ändå stannade på mattan och gjorde mitt bästa.

Gillar

Kommentarer

Mabbbe
Mabbbe,
Superbra tips!! <3
nouw.com/mabbbe
elinakmnilsson
elinakmnilsson,
Vad roligt att du gillade dem! <3
nouw.com/elinakmnilsson
Författarfnatt
Författarfnatt,
Jag gillade alla dina tips, men framför allt att byta ut dina förlåt mot tack. Det träffade mig i själen. Tack, Elina<3
nouw.com/författarfnatt
elinakmnilsson
elinakmnilsson,
Åh vad fint! Det var så lite så <333
nouw.com/elinakmnilsson
Frulindhamn
Frulindhamn,
Oj vad din tacksamhetsramsa är lik min! Tack för mat och vatten, tak över huvudet och hälsa, tack för mina nära och kära osv 🌹
nouw.com/frulindhamn
elinakmnilsson
elinakmnilsson,
Oj, ja det var ju jättelikt! Måste lägga till vatten i min ramsa, det har jag på något sätt lyckats glömma!
nouw.com/elinakmnilsson
Jeanette,
Jag har gått från att vara nattmänniska till att vakna av mig själv 07.30 varje morgon. Det trodde jag aldrig skulle hända 😊 Men jag håller med om att jag är superproduktiv på morgonkvisten,
www.jeanetteseflin.com/blog
elinakmnilsson
elinakmnilsson,
Åh vad härligt!
nouw.com/elinakmnilsson

Twitter