Ångest.

Personligt, Guider

Jag har varit lite frånvarande här i bloggen den här veckan. Eller såhär: jag har varit frånvarande. Från livet, från mina känslor och från internet. Det blir så ibland i perioder där jag har mycket ångest. Har mest tittat på call the midwife, sovit, pluggat och träffat min psykolog. Men i eftermiddags började jag känna att nu får det räcka. Jag har mycket ångest och det är inget en bara kan trolla bort, men det finns saker som i alla fall kan lindra den. Såhär brukar jag göra:

Det första jag brukar göra är att försöka rulla ut min yogamatta. Jag yogar nästan varje dag, för det mesta även på mina mest ångestfyllda dagar men då brukar jag hålla mig till svettigare vinyasa flows där fokus främst ligger på det fysiska. Det känns ofta läskigt att göra lugnare yoga när en inte haft kontakt med sina känslor på ett tag eftersom fokuset ofta ligger på det mentala. Men det är den sortens yoga som brukar behövas. Så jag brukar göra ett lugnare pass (exempelvis det här eller det här) med många hip openers. Ibland mediterar jag en stund efteråt också.

Efter yogan är det dags för en lång, snäll dusch. Jag borstar först håret lite längre än jag annars brukar göra. Sen brukar jag lägga en ansiktsmask och hårinpackning om jag har orken till det. Torrborstar hela kroppen innan jag går in i duschen. När jag väl är ute ur duschen brukar jag smörja in huden med body butter eller kokosolja och sätta på mig mina finaste trosor (som även är bekväma, tror verkligen inte på bullshit som "vill en vara fina får en lida pin").

Nästa steg är att klä på sig en mysig pyjamas. Den här är från Primark och har ett så himla fint mönster. När jag är insmord och påklädd brukar jag ofta börja känna mig lite mer närvarande och lugn. Sätter på lite musik (den här spellistan! ) och kryper ned under täcket.

Jag har en liten samling med söta små handböcker i fönstret. Ibland, när jag inte känner för att se någon mysig film eller tv-serie, läser jag i dem. Tittar vad dagens tips i "365 days of yoga" är, läser ett citat från Buddha och försöker tänka på hur det kan appliceras på mitt liv, läser några sidor i "14 000 things to be happy about" och stryker under de saker som jag finner lycka i och har i mitt liv. Sådana saker. Det hjälper inte alltid, men är en bra distraktion om inte annat.

Mysbelysning är också viktigt. Brukar släcka alla lampor förutom min ljusslinga och tända några ljus. Om de ovanstående stegen känns omöjliga att genomföra; släcker jag taklampan, tänder ljusslingan, kryper ned under täcket och ser på något som jag sett hundra gånger förut och som känns tryggt.

Vill bara avsluta med att säga att jag verkligen inte är någon expert och att jag vet att det här inte är metoder som fungerar för alla. Jag tror stenhårt på att en bör prova sig fram och hitta metoder som fungerar för en själv. Ta hand om er<333

Vad brukar du göra när du har ångest/mår dåligt/har en dålig dag? Har du några strategier eller vanor som du tycker hjälper dig?

Gillar

Kommentarer

bokelin
bokelin,
Så himla fint och inspirerande<3 gråter floder, kramas, duschar och ser till att få orgasm på ett eller annat sätt när jag har ångest - funkar typ nästan alltid!
nouw.com/bokelin
elinakmnilsson
elinakmnilsson,
Orgasm ja!! Glömde att ta med det haha. Funkar nästan alltid precis som du säger!
nouw.com/elinakmnilsson
Jeanette,
Så fint att du har hittat så många saker du kan göra för att motverka ångesten. För mig fungerar det verkligen med att ta hand om mig själv när jag har sådana dagar.
www.jeanetteseflin.com/blog/
elinakmnilsson
elinakmnilsson,
Ja, att ta hand om sig själv är verkligen superviktigt! <3
nouw.com/elinakmnilsson
Författarfnatt
Författarfnatt,
Skrivande, psykisk ohälsa och yoga - det lät som min kombination det! Dig tänker jag följa 😊 Ta hand om dig i vintermörkret <3
nouw.com/författarfnatt

Twitter